Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

externe voeding doet het niet

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

externe voeding doet het niet

Bericht door fvzwieten »

Vrienden van het goede leven.

Ik wilde deze week even alles nakijken om coronaproef op pad te gaan. Blijkt dat als ik de extrne voeding aansluit dat in de display NIET het bekende icoontje van het stekkertje verschijnt. Eerst naar de aardlekschakelaar in de kast achter gekeken. Die staat ingeschakeld. Heb hem ook getest en hij doet het, dus de kabel is ok. Ik vermoed dus een zekering. Weet iemand welke het is? Als het die van de acculader is, lijkt mij dat hij ook niet oplaad bij rijden, en dat doet hij dus wel.

T5 Cali 2008

- Fred
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: externe voeding doet het niet

Bericht door fvzwieten »

Ik heb een foto gemaakt van het zekeringsgedeelte onder de bestuurdersstoel (wat een rotplek zeg!)

Wat me opvalt is dat de waarden van de zekeringen heel anders zijn dan die op https://ajwr.home.xs4all.nl/Tips%20voor ... ringen.htm

Mijn zekeringen
Mijn zekeringen
IMG_0330.jpg (30.55 KiB) 2169 keer bekeken

Zijn zekeringen:
Zijn zekeringen:
Zekering hoogdak.jpg (26.69 KiB) 2169 keer bekeken
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: externe voeding doet het niet

Bericht door Witteklim »

Ik ga hier volgen ,
Heb hetzelfde probleem , enkel soms werkt het wel en soms niet .
De 220v stroom op het keukenblok werkt wel .
Als ik hem aan de laadpaal hang en hij werkt dan zet ik de aardlekschakelaar eens af en terug op en dan werkt het niet meer , net of er ergens een relais niet wil aanspringen .
Zelfs als het werkt en ik kom nergens aan valt hij na een uurtje toch uit .
Denk dat alles na een ongeval is begonnen .
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: externe voeding doet het niet

Bericht door fvzwieten »

Bij mij werkt het op het keukenblok ook.

Mijn gok was de rode zekering. Die heb ik met veel moeite er uit gekregen, maar die is goed, dus weer teruggeplaatst (met dezelfde hoeveelheid moeite).

Volgens mij zit er ergens een relais in het circuit... Die dingen willen i.d.d. wel eens bijven hangen...

Even zoeken..
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: externe voeding doet het niet

Bericht door Witteklim »

Ik heb mij ook al suf gezocht pfffff...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: externe voeding doet het niet

Bericht door Multivan Generation »

Gewoon het juiste schema vinden en aan de hand daarvan controleren.
Stuur mij anders een pb.

Er zit zo ontzettend veel verschil in en tussenT5's T5-GP's en T6 onderling, dat het echt een kwestie is van het juiste schema voor jouw auto te hebben.

Reacties van anderen heb je dus heel vaak niets aan bij bovenstaande types.

Doe er je voordeel mee.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: externe voeding doet het niet

Bericht door fvzwieten »

Na overleg met degene van wie ik hem gekocht heb, even gecontroleerd of de laadspanning stijgt als ik hem aan de laadpaal leg. Dat doet hij niet. Hij blijft exact 12.5V, ongeacht of hij is aangesloten.

Volgens mijn verkoper is dan ofwel de lader kapot ofwel de zekering van de lader. Die zitten, naar het schijnt, onder de koelkast en die moet er dan ook uit. Lijkt me raar om een zekering op zo'n onmogelijke plaats te maken...
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: externe voeding doet het niet

Bericht door HenkK »

De lader zelf is beveiligd met zelf herstellende zekeringen . Vandaar dat de lader soms aan en weer uit gaat. Samenvatting is toch dat er in de lader een probleem is.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: externe voeding doet het niet

Bericht door fvzwieten »

Viavia het elektrische schema te pakken gekregen. Deze moet je even leren lezen. De acculader was meteen de logische verdachte. Waar zit die? Onder de koelkast!! In het kastje naast de koelkast zit onderin een toegangsluikje (bij de hefboom voor de water afvoer). Die zit met 3 schroefjes vast. Daar achter zit van alles, waaronder de acculader. Deze zit ondersteboven tegen de bodem van de koelkast gemonteerd. Je kunt met heel veel moeite 2 schroefjes losdraaien, de 230 volt aansluiting en de kabelboom losmaken en dan kun je de acculader met wat kracht naar je toe trekken. Hij wordt aan de bodem van de koelkast gehouden middels een schuifsysteem. Het is best een groot en zwaar ding!

Bij de 230v aansluiting van de acculader zit een glaszekering. Die was nog heel. De acculader open gemaakt. Op de printplaat zit ook een zekering. Ook nog heel. De printplaat zag er verder prima uit. Nergens brandplekken of losse draadjes oid. De acculader middels een gewone pc voedingskabel aan de 230v gehangen en alles een beetje doorgemeten. Niets te vinden maar dus ook geen uitgangsspanning :-(

Op internet gezocht naar een vervanger. Uiteindelijk een nieuwe op eBay gevonden voor €228 incl. verzendkosten. Het typenummer was hetzelfde op de laatste letter na: een B ipv een A. Bij navraag bij de verkoper bleek dat niet uit te maken. Dus gekocht en ingebouw.

En wat denk je? Probleem opgelost!

:adhd :adhd :adhd
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: externe voeding doet het niet

Bericht door Witteklim »

IMG-20200924-WA0000.jpeg
hier ook nog effe update ,
bij mij was dus ook de lader stuk .
gisteren nieuwe toegekregen en effe voorlopig aangehangen , alles werkt terug :gekte
ondertussen alles uit en terug ingebouwd , 2.5u werk
sjaak jacob
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jul 2012, 11:13

Re: externe voeding doet het niet

Bericht door sjaak jacob »

Het plaatje van de zekeringen lijkt vanaf de vloer en dan de voorzijde genomen!
Bij mij (T5 2015) zit deze onder de stoel, maar dan moet je er onder bij en niet aan de voorzijde( met een tangetje onder de stoel, aan bovenzijde die zekeringen eruit wurmen , twee tangen, een om de lipjes iets uit elkaar te halen en een om de zekering te lichten) wat een vreselijke plaats?!?
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: externe voeding doet het niet

Bericht door Witteklim »

bij mij zitten de zekeringen ook onder de stoel en moeilijk bij te geraken .
stoel helemaal achteruit en dan wat prutsen .
is van 2010
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: externe voeding doet het niet

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb dat ook, en baal daar ook van.
Bijna niet bij te komen :muur

Wel zag ik dus bij de foto's dat er dus mensen zijn die metalen beugeltjes hebben, waardoor de zekeringenhouders lager komen te zitten en 90 graden naar de pedalen toe gekanteld zijn.
En dat is wel veel handiger !

Ik ga eens spitten of ik iets kan vinden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

Re: externe voeding doet het niet

Bericht door Gerotterdam »

Pffftt... mijn zoon heeft de T4 camper meegenomen naar Z-Frankrijk.

Ik lees het meer: er was sprake van een flinke knal met chemische rook; knetter hete bodem van kledingkast; externe voeding doet het niet, kortom: een hoop gedoe.

De huishoud accu is natuurlijk een logische verdachte, maar waarom stoppen ze dat ding zo ver weg? Staat ook nergens beschreven. Ik heb hem vaak willen testen op conditie maar vind hem maar eens! Is ontwerpfout van de bus. Imo.

Enfin: de bus is nu thuis en de accu heb ik uitgebouwd: lijkt ontploft.

Mijn vraag: is er in de omgeving van A'dam Zuid een monteur die dit soort zaken aan kan pakken? Ik ben bang dat de lader ook zijn beste tijd heeft gehad en ik ben te onhandig om daar zelf aan te gaan rommelen. Los daarvan: ik wil het goed hebben.

Kortom: heeft iemand een tip?
Bijlagen
b4162bab-a704-4a03-83a2-1b4149f8fa12.jpg
Plaats reactie