Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geen geschakelde voeding radio meer?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Geen geschakelde voeding radio meer?

Bericht door Multivan Generation »

Lutra schreef: 04 mar 2021, 18:33
bobv schreef: 04 mar 2021, 18:07 Sorry hoor Henk, ik heb nu mijn 3e T5, en de radio gaat altijd uit als je de sleutel uit het contact haalt. Zo heeft Volkswagen dat bedoeld.
Klopt, maar zonder sleutel in het contact kun je de radio alsnog weer aanzetten dus heeft hij wel spanning. Hij gaat wel na x-minuten weer uit om te voorkomen dat hij de accu leegtrekt.
Inderdaad, dat wordt door Canbus zo geregeld, bij een originele VW-radio.
Echter worden after-market radio's vaak creatiever aangesloten met bovenstaande fenomeen tot gevolg.
Kan natuurlijk ook prima in de radio zitten, dat die zichzelf niet 100% afsluit, maar dan zou je lekstroom moeten kunnen meten/bepalen.

Kijk even goed naar de bedrading in de quadlock connector, en de bedrading in de eventueel aanwezige Quadlock naar Din stekkers, of die wel precies zo zit aangesloten zoals het volgens de DIN-specificatie hoort.

En het contactslot moet gewoon goed terugkomen. Laatst was daar ook een topic over, dat iemand dat heeft gehad.
Als dat contactslot niet 100% terugkomt, dan hoeft het niet aan de radio te liggen dat de accu leeg gaat, maar can bijvoorbeeld ook het canbus circuit, niet afgesloten worden, waardoor dat je accu leeg trekt.

Mijn advies: haal je radio er uit, meet je accu spanning, en zet je bus op slot. Wacht een paar dagen en zie daarna weer naar je accu spanning. Daarmee kun je de radio als oorzaak uitsluiten.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
EeVeeWee
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jan 2021, 09:43

Re: Geen geschakelde voeding radio meer?

Bericht door EeVeeWee »

Multivan Generation schreef: 04 mar 2021, 20:29
Lutra schreef: 04 mar 2021, 18:33
bobv schreef: 04 mar 2021, 18:07 Sorry hoor Henk, ik heb nu mijn 3e T5, en de radio gaat altijd uit als je de sleutel uit het contact haalt. Zo heeft Volkswagen dat bedoeld.
Klopt, maar zonder sleutel in het contact kun je de radio alsnog weer aanzetten dus heeft hij wel spanning. Hij gaat wel na x-minuten weer uit om te voorkomen dat hij de accu leegtrekt.
Inderdaad, dat wordt door Canbus zo geregeld, bij een originele VW-radio.
Echter worden after-market radio's vaak creatiever aangesloten met bovenstaande fenomeen tot gevolg.
Kan natuurlijk ook prima in de radio zitten, dat die zichzelf niet 100% afsluit, maar dan zou je lekstroom moeten kunnen meten/bepalen.

Kijk even goed naar de bedrading in de quadlock connector, en de bedrading in de eventueel aanwezige Quadlock naar Din stekkers, of die wel precies zo zit aangesloten zoals het volgens de DIN-specificatie hoort.

En het contactslot moet gewoon goed terugkomen. Laatst was daar ook een topic over, dat iemand dat heeft gehad.
Als dat contactslot niet 100% terugkomt, dan hoeft het niet aan de radio te liggen dat de accu leeg gaat, maar can bijvoorbeeld ook het canbus circuit, niet afgesloten worden, waardoor dat je accu leeg trekt.

Mijn advies: haal je radio er uit, meet je accu spanning, en zet je bus op slot. Wacht een paar dagen en zie daarna weer naar je accu spanning. Daarmee kun je de radio als oorzaak uitsluiten.

Groetjes Peter
Dat is gericht meedenken, dat wordt gewaardeerd! :proost
Het blijft alleen een raadsel waarom het ineens optreedt na een te lege accu.
Misschien heeft de te lage accuspanning iets veroorzaakt in de bus of juist het bijladen met het contact uit, wie zal het weten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Geen geschakelde voeding radio meer?

Bericht door Multivan Generation »

EeVeeWee schreef: 04 mar 2021, 21:06
Dat is gericht meedenken, dat wordt gewaardeerd! :proost
Dat doen andere forum leden ook, alleen als je met hun antwoord niet 100% iets kunt, dan kun je ze nog wel in hun waarde laten, toch?
Is ook in jouw belang, als jij je zo blijft opstellen, dan zullen anderen de volgende keer, hun inzet nog eens heroverwegen.

Doe er je voordeel mee.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
EeVeeWee
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jan 2021, 09:43

Re: Geen geschakelde voeding radio meer?

Bericht door EeVeeWee »

Multivan Generation schreef: 05 mar 2021, 07:39
EeVeeWee schreef: 04 mar 2021, 21:06
Dat is gericht meedenken, dat wordt gewaardeerd! :proost
Dat doen andere forum leden ook, alleen als je met hun antwoord niet 100% iets kunt, dan kun je ze nog wel in hun waarde laten, toch?
Is ook in jouw belang, als jij je zo blijft opstellen, dan zullen anderen de volgende keer, hun inzet nog eens heroverwegen.

Doe er je voordeel mee.

Groetjes Peter
Prima Peter ik laat iedereen in zijn waarde maar heb gewoon graag dat een mening onderbouw wordt.
Iets roepen kan iedereen, maar geef dan ook de eigen ervaring of theorie waarom je dat roept want daar zal een reden voor zijn.
Ik probeer een probleem te doorgronden en zo duidelijk mogelijk te omschrijven hoe dat probleem ontstaan is.
Als iemand dan aangeeft dat de radio aan blijft als je het contact uit doet en dat was bij mij niet het geval, dan kan ik daar toch niets mee?
En als me verder inlees op diverse fora zou de radio gewoon uit moeten gaan bij het contact uitzetten omdat de spanning van de rode draad afgeschakeld wordt. Het is veranderd van wel uit naar niet uit en de oorzaak daarvan ben ik benieuwd naar.
Gelukkig legt iemand anders uit hoe het in de praktijk zou moeten werken, maar bij mij blijkbaar anders gewerkt heeft om wat voor reden dan ook.
Zelf ben ik altijd zo behulpzaam mogelijk bij andere fora, ik heb al heel veel mensen met problemen met Kevers en VW T1 en T2 bussen geholpen, puur door mee te denken.
Dat ben ik hier ook van plan als ik meer ervaring met T5's krijg.
Dus bedankt voor de tip, ik zal proberen wat subtieler te zijn.

Adios,
Eric
EeVeeWee
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jan 2021, 09:43

Re: Geen geschakelde voeding radio meer?

Bericht door EeVeeWee »

Is er iemand die met een foto zijn contactslot kan laten zien om te vergelijken?
Bij mij betreft het een T5 uit 2012, ik weet niet of ze in de loop der tijd gewijzigd zijn.

Afbeelding
De_Vermeulen
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 apr 2015, 17:09

Re: Geen geschakelde voeding radio meer?

Bericht door De_Vermeulen »

EeVeeWee schreef: 07 mar 2021, 11:18 Is er iemand die met een foto zijn contactslot kan laten zien om te vergelijken?
Bij mij betreft het een T5 uit 2012, ik weet niet of ze in de loop der tijd gewijzigd zijn.

Afbeelding
Ziet er bijmij juist hetzelfde uit en mijn slot werkt perfect

Greetz
EeVeeWee
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jan 2021, 09:43

Re: Geen geschakelde voeding radio meer?

Bericht door EeVeeWee »

De_Vermeulen schreef: 07 mar 2021, 13:20 Is er iemand die met een foto zijn contactslot kan laten zien om te vergelijken?
Bij mij betreft het een T5 uit 2012, ik weet niet of ze in de loop der tijd gewijzigd zijn.

Ziet er bijmij juist hetzelfde uit en mijn slot werkt perfect

Greetz
OK dank je, dan kan ik dat uitsluiten als oorzaak.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Geen geschakelde voeding radio meer?

Bericht door Multivan Generation »

EeVeeWee schreef: 07 mar 2021, 16:47
De_Vermeulen schreef: 07 mar 2021, 13:20 Is er iemand die met een foto zijn contactslot kan laten zien om te vergelijken?
Bij mij betreft het een T5 uit 2012, ik weet niet of ze in de loop der tijd gewijzigd zijn.

Ziet er bijmij juist hetzelfde uit en mijn slot werkt perfect

Greetz
OK dank je, dan kan ik dat uitsluiten als oorzaak.
Dat denk ik niet, want dat zegt niets over het elektrische gedeelte van het contact slot.

In de bijlage hoe het bij mij zit.
Bijlagen
20210307_164348.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
EeVeeWee
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jan 2021, 09:43

Re: Geen geschakelde voeding radio meer?

Bericht door EeVeeWee »

Nee mee eens, maar de positie van de contactsloten lijkt in ieder geval mechanisch hetzelfde.
20210307_164348.jpg
EeVeeWee
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jan 2021, 09:43

Re: Geen geschakelde voeding radio meer?

Bericht door EeVeeWee »

Hierop terug komend, de auto heeft zichzelf gerepareerd blijkbaar?!?!
Een tijd lang sinds de vraag hier bleef de radio gewoon aan als ik het contact uit deed en ging ook niet na verloop van tijd uit.
Nu sinds van-de-week gaat de radio direct uit als ik het contact uit doe.
Ik snap er in ieder geval niets meer van. :knipoog
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Geen geschakelde voeding radio meer?

Bericht door krekwakwol »

Misschien was er toch iets blijven hangen in je contactslot, wst nu weer los gesprongen is.
Lijkt mij een plausibele verklaring.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
EeVeeWee
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jan 2021, 09:43

Re: Geen geschakelde voeding radio meer?

Bericht door EeVeeWee »

krekwakwol schreef: 29 jul 2021, 14:23 Misschien was er toch iets blijven hangen in je contactslot, wst nu weer los gesprongen is.
Lijkt mij een plausibele verklaring.
Ik hoop dat het nu blijft zitten dan. :yes
Plaats reactie