Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tip: effect van kapotte luchtkwaliteitsensor

vragen over de T5
Plaats reactie
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

tip: effect van kapotte luchtkwaliteitsensor

Bericht door freek »

Ik heb sinds 2 weken dat beide koelfans op vol vermogen gaan draaien zo'n 4 seconden nadat je de sleutel in het contact hebt gestoken. Ik denk dan gelijk aan een defecte temperatuursensor of aircodruksensor. En dat is een forse klus. Gelukkig heb ik eerst gegoogled en kwam ik op het duitse TX Board hetzelfde probleem tegen met als oorzaak een defecte "luftguetesensor". Ik wist niet eens dat een T5 zo'n sensor heeft...
Hij zit aan de rechterkant tegen het schutboard (achter het luchtfilterhuis zeg maar) en sluit de interieur luchttoevoer af als de luchtkwaliteit te slecht is. Nu schijnen deze sensoren niet al te best te zijn en leidt dit tot het doorbranden van zekering 22. Dat is bij mij een 5A zekering en het schijnt dat VW later heeft besloten om 10A zekeringen toe te passen met als gevolg dat deze sensor ongeveer smelt wat een enorme stank veroorzaakt. Maar het doorbranden van deze zekering leidt er dus toe dat de koelvans altijd draaien. Je moet er maar opkomen.
Morgen de sensor maar eens opzoeken een eerst maar gewoon verwijderen. Je kan immers prima zonder.
zie bv https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... hh-7ea-7eh
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: tip: effect van kapotte luchtkwaliteitsensor

Bericht door Olaf »

Sensor zit rechts onder het plastic afdekking waar de ruitenwissers doorheen steken. Heb die van mij vorig jaar ook verwijderd nadat ik problemen had met mijn interieur ventilator. Deze liep gewoon een half uur door na afzetten contact. Bleek de kachel weerstand module te zijn. Heb de lucht kwaliteit sensor niet terug geplaatst om brandgevaar te voorkomen, en de bus prima zonder kan. Heb wel een interieur filter geplaatst met actief kool.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: tip: effect van kapotte luchtkwaliteitsensor

Bericht door Multivan Generation »

@ Olaf,
misschien wordt het (eens) tijd dan, om je avatar te vernieuwen? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: tip: effect van kapotte luchtkwaliteitsensor

Bericht door Olaf »

:jumpklap je heb gelijk :toppie
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
JoLo
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2023, 21:57

Re: tip: effect van kapotte luchtkwaliteitsensor

Bericht door JoLo »

Hallo Freek,

Dit wat jij omschrijft is precies wat er met mijn caravelle aan de hand is.....bij mij bleef ook de ventilator van de webasto ( koelvloeistof verwarmer) continue draaien, zelfs al ik de sleutels uit het contact had.

Ik las wel wat je van plan was om te doen maar kan helaas niet lezel wat je uiteindelijk gedaan hebt om het hele probleem te tekkelen....

Hoor graag tips en trics!!

Met vriendelijke groet,
Jos
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: tip: effect van kapotte luchtkwaliteitsensor

Bericht door freek »

Ik heb de sensor verwijderd. Maar ze draaiden niet met de sleutel uit het contact. Dat heb ik wel gehad toen de regelunit van de interieur ventilator kapot was. Die zit onder het dashboardkastje. Je hebt het over de webasto koelvloeistofventilator. Die ken ik niet. Je hebt de radiatorkoelfans, de interieur fan voor airco en verwarwarming en indien ingebouwd een standkachel die met een ventilator het interieur verwarmt (vaak bij campers).
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie