Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Radio vervangen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 468
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Radio vervangen

Bericht door Remco_T5 »

De standaard 2-din radio heb ik vervangen door een radio met navigatie en carkit en achteruitrijcamera. Nu blijkt dat de camera stoort zodra de motor gestart is maar daar heb ik het even niet over.

ik mis nu wel het overzicht van de parkeersensoren en misschien nog andere zaken. Als ik zoek op een nieuwe radio kom in de term RNS 510 vaan tegen.

Waar moet ik nu op letten en moet de radio nog geprogrammeerd worden. Ik heb nu wel een storingsmelding dat de radio mist op de Can bus maar daar heb ik geen last van.

Graag wat input zodat ik geen kat in de zak koop. Ben ook niet van plan hier honderden euro's aan uit te geven maar ervan leren is altijd mooi.

Gr. Remco
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Rwin
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 dec 2017, 10:32
Locatie: Voorthuizen

Re: Radio vervangen

Bericht door Rwin »

Eea hangt af van welk jaar je t5 is, want die koppeling met de canbus en de radio heb je nodig voor oa je parkeersensoren
T4 2001 DC 150pk | T5 GP 2012 California Comfortline 180pk
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Radio vervangen

Bericht door AchterKoeker »

Remco_T5 schreef: 20 apr 2021, 21:35 De standaard 2-din radio heb ik vervangen door een radio met navigatie en carkit en achteruitrijcamera. Nu blijkt dat de camera stoort zodra de motor gestart is maar daar heb ik het even niet over.

ik mis nu wel het overzicht van de parkeersensoren en misschien nog andere zaken. Als ik zoek op een nieuwe radio kom in de term RNS 510 vaan tegen.

Waar moet ik nu op letten en moet de radio nog geprogrammeerd worden. Ik heb nu wel een storingsmelding dat de radio mist op de Can bus maar daar heb ik geen last van.

Graag wat input zodat ik geen kat in de zak koop. Ben ook niet van plan hier honderden euro's aan uit te geven maar ervan leren is altijd mooi.

Gr. Remco

Heb je toevallig een android radio? En welke bouwjaar bus?

Dingen zoals parkeersensoren gaan (zoals Rwin aangaf) via canbus. Een android radio kan niet (direct) communiceren met de wagen (wat een (originele) volkswagen radio wel kan = mogelijke oorzaak van radiostoring die je krijgt). Je zal dan een canbus adapter nodig hebben (afhankelijk van bouwjaar bus).
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Radio vervangen

Bericht door Beckontheroad »

Heb een Alpine in laten bouwen. Moesten wel idd de parkeers sensoren voor/ Achter apart aansluiten, maar werkt nu prima
T5 GP 2012 2,0 140 pk Confortline
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 468
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Radio vervangen

Bericht door Remco_T5 »

Het is een T5 GP uit 2013. Ik heb een (android) radio van Aliexpress besteld maar deze heeft alleen de klasieke din stekkers dus dar moest ik een verloop voor maken. parkersensoren piepen wel maar ik heb natuurlijk geen beeld. Ik ben niet zo bekend met de can bus vandaar mijn vragen.

gr. Remco
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Remco_T5 schreef: 21 apr 2021, 21:24 Het is een T5 GP uit 2013.
Ik heb in mijn T5 GP deze geïnstalleerd:

https://xtrons.com/vw-skoda-seat-variou ... m-pq90mtvl

Werkt prettig en heel eenvoudig zelf te installeren.
Goede carkit voor telefoon, heel helder.
PDC weergave achterzijde en voorzijde.
Camera achter en voor mogelijk, etc..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Radio vervangen

Bericht door AchterKoeker »

Kwam er met de radio ook een kleine doosje die je op de kabelboom aansluit? Heb je misschien ook een linkje van de radio op aliexpress?
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Radio vervangen

Bericht door AchterKoeker »

Multivan Generation schreef: 21 apr 2021, 22:00
Remco_T5 schreef: 21 apr 2021, 21:24 Het is een T5 GP uit 2013.
Ik heb in mijn T5 GP deze geïnstalleerd:

https://xtrons.com/vw-skoda-seat-variou ... m-pq90mtvl

Werkt prettig en heel eenvoudig zelf te installeren.
Goede carkit voor telefoon, heel helder.
PDC weergave achterzijde en voorzijde.
Camera achter en voor mogelijk, etc..
Waarom volle prijs van 400 euries betalen, als je ook direct bij fabrikant voor een lagere prijs kan halen :bifun
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 468
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Radio vervangen

Bericht door Remco_T5 »

AchterKoeker schreef: 21 apr 2021, 22:14 Kwam er met de radio ook een kleine doosje die je op de kabelboom aansluit? Heb je misschien ook een linkje van de radio op aliexpress?
Er zat geen doosje bij. De aansluitingen zijn normale "oude" aansluitingen en de radio werkt wel maar dan ouderwets.

Het gaat ook niet over mijn huidige radio maar over een radio die op de CAN bus wordt aangesloten. kan ik zo maar een radio met CAN bus kopen een aansluiten en werkt dat dan of moet het nog geprogrammeerd worden voordat de acteruitrijsensoren werken op het display.

Ik dacht aan deze;

https://www.marktplaats.nl/a/auto-diver ... b9c5b7a618

Gaat dit zomaar werken?

Gr. Remco
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Radio vervangen

Bericht door Beckontheroad »

Kan geen merk ontdekken, of kijk ik niet goed?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Radio vervangen

Bericht door AchterKoeker »

Beckontheroad schreef: 22 apr 2021, 20:53 Kan geen merk ontdekken, of kijk ik niet goed?
JB
Deze zijn universele android radio's (zonder merk, je kan ze bijv. als bedrijf direct van de fabriek (in grote hoeveelheden) aanschaffen, waar ze dan jouw logo / software op kunnen zetten).

Een voorbeeld is die van Xtrons (welke Peter stuurde).
Laatst gewijzigd door AchterKoeker op 23 apr 2021, 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Radio vervangen

Bericht door AchterKoeker »

Remco_T5 schreef: 22 apr 2021, 20:07
AchterKoeker schreef: 21 apr 2021, 22:14 Kwam er met de radio ook een kleine doosje die je op de kabelboom aansluit? Heb je misschien ook een linkje van de radio op aliexpress?
Er zat geen doosje bij. De aansluitingen zijn normale "oude" aansluitingen en de radio werkt wel maar dan ouderwets.

Het gaat ook niet over mijn huidige radio maar over een radio die op de CAN bus wordt aangesloten. kan ik zo maar een radio met CAN bus kopen een aansluiten en werkt dat dan of moet het nog geprogrammeerd worden voordat de acteruitrijsensoren werken op het display.

Ik dacht aan deze;

https://www.marktplaats.nl/a/auto-diver ... b9c5b7a618

Gaat dit zomaar werken?

Gr. Remco
Op die advertentie, 1e foto, op boekje / plaatje linksonder zie je aan een kabelboom een doosje (=canbus decoder). Deze kan canbus info van de wagen ophalen (bijv. of de bus in achteruit is, welke deuren open staan, snelheid, etc.). Hiervoor hoef je niks te programmeren (plug-and-play). Als u de radio (zoals in advertentie) haalt, moet het dus plug-and-play zijn.
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Radio vervangen

Bericht door koensch »

ik heb ook zo'n dubbel-din autoradio van aliexpress in mijn T4 gebouwd. Ben er best wel tevreden mee en kostte maar weinig geld (ik geloof iets van € 70).

het model wat ik heb heeft 1 groot scherm zonder echte knoppen links & rechts, maar met 'soft buttons'; scherm is daarmee iets groter. Het voordeel van die fysieke knoppen is wel dat je in donker op de tast de knoppen kan bedienen. Ik betrap me er zelf op dat ik eerst naar m'n radio moet kijken om deze te bedienen. Dat vind ik niet prettig, maar elk voordeel heeft z'n nadeel.

wat ik ook onplezierig vind is dat ik m'n iphone eerst in de stand moet zetten dat deze zichzelf beschikbaar maakt als hotspot voordat ik de radio aandoe (contact aanzetten).

ik ben nog wel aan het klooien met de carkit functie. de speaker functie werkt goed (via de BT), maar de microfoon functie is naadje, ben nog steeds op zoek naar de juiste instelling hiervoor.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
DickWi
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:04
Locatie: Randstad

Re: Radio vervangen

Bericht door DickWi »

Zit ook een beetje rond te kijken voor een andere radio, dus kijk even mee.
Prijs is laag maar vraag me af wat voor garantie erbij wordt gegeven.
Zijn al meer mensen die ervaringen hebben met deze radio of andere in de goedkope prijsklasse.
Mvg. Dick
T5 GP 2013
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Radio vervangen

Bericht door AchterKoeker »

DickWi schreef: 23 apr 2021, 11:05 Zit ook een beetje rond te kijken voor een andere radio, dus kijk even mee.
Prijs is laag maar vraag me af wat voor garantie erbij wordt gegeven.
Zijn al meer mensen die ervaringen hebben met deze radio of andere in de goedkope prijsklasse.
Mvg. Dick
T5 GP 2013
Voor zover ik het weet, heb je niet echt garantie. Ik had zelf wel in het verleden ook zulk soort radio's gehaald en ze gaan wel aardig lang mee (2/3 jaar, totdat ze een beetje outdated raken).

Voor (ongeveer) 100 euro voor een android radio hoor je mij niet klagen. je kan er super veel mee + als deze ooit kapot gaat (wat ik zelf nooit heb meegemaakt) , is dat niet zo veel geld kwijt, vergeleken met 400 euro :bifun
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Plaats reactie