Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Binnenverlichting werkt wel weer!

vragen over de T5
Plaats reactie
EeVeeWee
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jan 2021, 09:43

Binnenverlichting werkt wel weer!

Bericht door EeVeeWee »

Misschien kan iemand me op weg helpen, ik ben bezig met opbouw van een hefdak dus heb alle hemelbekleding en lampen verwijderd.
Het betreft een T5 benzine uit 2012.
Ik wilde even de losse binnenverlichting units testen omdat ik wist dat er één defect was, maar geen van de twee units werken nog.
Ook de verlichting in de cabine niet, zowel de leeslampjes als de middelste verlichting.
Ik meet ook nergens spanning op de connectors.
In een schema gespit en de voeding van het interieur gevonden, die zit onder de bestuurdersstoel (J519) en daar zijn diverse zekeringen aanwezig.
Deze zijn allemaal heel en ik meet daar overal spanning.
Iemand suggesties waar ik het moet zoeken?

Inmiddels opgelost, bedankt.
Laatst gewijzigd door EeVeeWee op 19 mei 2021, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Binnenverlichting werkt niet

Bericht door Angelo-anneveld »

Normaal gesproken bevinden de zekering voor het interieur verlichting zich onder het dashboard.. als ik me niet vergis(onder je bekerhouder)
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Binnenverlichting werkt niet

Bericht door BosscheBol »

Angelo-anneveld schreef: 17 mei 2021, 20:54 Normaal gesproken bevinden de zekering voor het interieur verlichting zich onder het dashboard.. als ik me niet vergis(onder je bekerhouder)
klopt, er zitten daar 2 units vol met zekeringen, daar zal die waarschijnlijk ook inzitten?
onder de stoelen en bij de accu zitten nog meer zekeringen.
Er zijn wel schema's van, maar zelf vind ik het vaak een drama om de juiste zekering te vinden.
als de pictogrammen corresponderen met hoe ik het denk :lach zou je bij 1 van die units (geen idee of het de bovenste of onderste is) zekering 2 of 21 moeten hebben..
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12/maten-bus.html
EeVeeWee
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jan 2021, 09:43

Re: Binnenverlichting werkt niet

Bericht door EeVeeWee »

BosscheBol schreef: 17 mei 2021, 21:09
Angelo-anneveld schreef: 17 mei 2021, 20:54 Normaal gesproken bevinden de zekering voor het interieur verlichting zich onder het dashboard.. als ik me niet vergis(onder je bekerhouder)
klopt, er zitten daar 2 units vol met zekeringen, daar zal die waarschijnlijk ook inzitten?
onder de stoelen en bij de accu zitten nog meer zekeringen.
Er zijn wel schema's van, maar zelf vind ik het vaak een drama om de juiste zekering te vinden.
als de pictogrammen corresponderen met hoe ik het denk :lach zou je bij 1 van die units (geen idee of het de bovenste of onderste is) zekering 2 of 21 moeten hebben..
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12/maten-bus.html
Ik ben meteen gaan kijken, maar op beide posities 21 zitten geen zekeringen. Op één positie 2 een 5 A zekering maar die is heel, de andere is ook leeg. Dat zou de oplossing kunnen zijn, maar ze deden het tot nu toe ook zonder zekeringen op die plekken. :knipoog

Zekeringen dashboard.jpg
Zekeringen dashboard boven.jpg
Zekeringen dashboard onder.jpg
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Binnenverlichting werkt niet

Bericht door BosscheBol »

Tsja...
Wellicht moet je dan toch creatief zijn en kijken in het linkje welk pictogram er nog bij kan passen?
De juiste zekering vinden in een T5 :bonk
Laatst zocht ik de zekering van de dashboardverlichting, wat een ellende.
Uiteindelijk heb ik alle zekeringen er 1 voor 1 uitgehaald.
Maar de juiste helaas niet kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Binnenverlichting werkt niet

Bericht door Remco_T5 »

Volgens mij moet het zekering 17 zijn. 7,5A.

Onderste bord, middelste rij, derde van links.
Zekeringen in auto V2.pdf
(424.71 KiB) 215 keer gedownload
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
EeVeeWee
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jan 2021, 09:43

Re: Binnenverlichting werkt niet

Bericht door EeVeeWee »

Remco_T5 schreef: 18 mei 2021, 19:59 Volgens mij moet het zekering 17 zijn. 7,5A.

Onderste bord, middelste rij, derde van links.

Zekeringen in auto V2.pdf
BINGO! :yes
Hartstikke bedankt, het werkt weer! :proost
EeVeeWee
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jan 2021, 09:43

Re: Binnenverlichting werkt wel weer!

Bericht door EeVeeWee »

Toch is het niet helemaal opgelost, de verlichting in de cabine doet het gewoon sinds deze tip maar nu ik de lamp(en) in de laadruimte probeer werken deze beide niet. Ik heb inmiddels alle zekeringen in het dashboard en voor de accu gecontroleerd, deze zijn allemaal heel.
Zijn er nog meer mogelijke plekken om de zekeringen van de binnenverlichting te vinden?
Stadje
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2023, 08:36

Re: Binnenverlichting werkt wel weer!

Bericht door Stadje »

En opgelost?.... ik krijg hier ook geen verlichting in achtercabine...dus als jij gouden tip hebt graag.

Bij mij brand bij buiten verlichting ook steeds mijn mistlichtenachter (links).. iemand hier ook tip voor? Kan dit ook zekering zijn?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Binnenverlichting werkt wel weer!

Bericht door Multivan Generation »

Stadje schreef: 20 nov 2023, 17:07 En opgelost?.... ik krijg hier ook geen verlichting in achtercabine...dus als jij gouden tip hebt graag.

Bij mij brand bij buiten verlichting ook steeds mijn mistlichtenachter (links).. iemand hier ook tip voor? Kan dit ook zekering zijn?
De lichtschakelaar alleen met de klok mee draaien om de verlichting aan te zetten.
Niet ook uittrekken..

Succes

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie