Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 180 pk revisie advies

vragen over de T5
blazer1234
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2021, 20:23

T5 180 pk revisie advies

Bericht door blazer1234 »

Hallo forumgenoten.

Mijn eerste post op dit forum , en direct advies ervaring danwel kritiek gevraagd ( graag kritiek , kan daar goed mee om gaan)

Volgende uitdaging:

T5 met het bekende 2.0 180pk verhaal.
Auto gekocht enkele jaren geleden tegen een acceptabele prijs ( goed excuus om revisie uit te voeren)

Ik ben voornemens het blok te laten reviseren, en omdat je in dit soort gevallen toch even schrikt van de kosten, het direct maar
Goed laten doen.

- nieuw blok
- juiste EGR type d
- Injectors
- dubbele turbo
Omdat het varken toch uit elkaar ligt direct de druk groep en vliegwiel vervangen.

Dan de vragen:
Is het type D een type dat niet meer oplost, of is er bv een rvs versie?
Katalysator ? Moet daar iets mee gedaan worden?
Zijn er ervaringen bekend of problemen zich herhalen na een soortgelijke revisie


Mvg

Anton
blazer1234
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2021, 20:23

Re: T5 180 pk revisie advies

Bericht door blazer1234 »

Goedemorgen Forumleden.

Ondanks dat er geen reactie is gegeven op mijn bovenstaande vragen, het voertuig gisteren weggebracht ter revisie.

Dit topic mag gesloten worden.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: T5 180 pk revisie advies

Bericht door Ralph Bakker »

Punt is is dat alles al flink uitgekauwd is.

1minuut zoekfunctie gebruiken...

Avond leesvoer.

viewtopic.php?f=3&t=46586
viewtopic.php?f=3&t=65764&hilit=jomeo
blazer1234
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2021, 20:23

Re: T5 180 pk revisie advies

Bericht door blazer1234 »

Goedemiddag Ralph,

Hartelijk dank voor jouw reactie.

Mbt tot het gebruiken van de zoekmachine, deze had ik inderdaad al gebruikt, ergo reeds voordat ik bovenstaande post plaatste.
Dat alles is voorgekauwd, of zoals jij het beschrijft "uitgekauwd" is mij reeds duidelijk.
Ik snap jouw reactie, maar mijn intentie is iets diepgaander ,en ik zoek eigenlijk geen info m.b.t. het oorspronkelijke problemen ( lees EGR cooler) en de daar aan vast zittende gevolgen ( lees motorrevisie) maar of er nog ERVARINGEN zijn na revisie met CORRECTE vervangende onderdelen.

Ik heb nogmaals alle onderstaande topics doorgelezen, maar desondanks blijf ik toch met mijn originele vragen zitten... namelijk.

Zijn er ervaringen NA revisie van > 80.000 km dat de EGR type D intact blijft? Ondanks dat hier een speciale coating aan toegevoegd is ter bescherming?
Lijkt me redelijk om jezelf de vraag te stellen of deze coating afdoende is, en of dit type al voldoende "ervaring" heeft om tot betrouwbaar bestempeld te worden?

Is het nodig om OOK de Katalysator te vervangen?

Dan brengt het nog een vraag : Als er NA REVISIE een EGR klep/koeler typeD is gemonteerd, zou het dan alsnog verstandig zijn om deze software matig uit te schrijven ( eventueel zonder afdoppen )
Dit heeft natuurlijk enkele voors en tegens
- APK ( daarom wellicht alleen software matig uitschrijven , mocht dit voldoende zijn) als nadeel
- Schonere motor als voordeel. Maar geeft dit problemen mbt het roetfilter?



Anton
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 180 pk revisie advies

Bericht door Multivan Generation »

blazer1234 schreef: 12 jun 2021, 14:55 Goedemiddag Ralph,

Hartelijk dank voor jouw reactie.

Mbt tot het gebruiken van de zoekmachine, deze had ik inderdaad al gebruikt, ergo reeds voordat ik bovenstaande post plaatste.
Dat alles is voorgekauwd, of zoals jij het beschrijft "uitgekauwd" is mij reeds duidelijk.
Ik snap jouw reactie, maar mijn intentie is iets diepgaander ,en ik zoek eigenlijk geen info m.b.t. het oorspronkelijke problemen ( lees EGR cooler) en de daar aan vast zittende gevolgen ( lees motorrevisie) maar of er nog ERVARINGEN zijn na revisie met CORRECTE vervangende onderdelen.

Aan de ene kant schrijf je een nieuwe motor en hier heb je het nu over revisie.
Maakt nogal uit. Nieuw blok is probleemloos, revisie zou ik, persoonlijk, niet vertrouwen.
Dus je vraag wat nu, als revisie met correcte vervangende onderdelen, of het daarmee opgelost is?
Als je uitgaat van het oude blok, dan denk ik nee.

Ik heb nogmaals alle onderstaande topics doorgelezen, maar desondanks blijf ik toch met mijn originele vragen zitten... namelijk.

Zijn er ervaringen NA revisie van > 80.000 km dat de EGR type D intact blijft? Ondanks dat hier een speciale coating aan toegevoegd is ter bescherming?

Na montage van een type D EGR koeler, heb ik niets meer vernomen, dat er nadien met dit onderdeel nog problemen zijn.

Lijkt me redelijk om jezelf de vraag te stellen of deze coating afdoende is, en of dit type al voldoende "ervaring" heeft om tot betrouwbaar bestempeld te worden?

Ik ga er dus vanuit dat het probleemloos is.

Is het nodig om OOK de Katalysator te vervangen?

Dat hangt er vanaf, of en hoeveel olie er in terecht is gekomen, en wat de vul graad van het roetfilter, want daar spreek je over, is.
En nog belangrijker, of het met regeneratie nog goed kan komen. Ik zou er niet op vertrouwen en het roetfilter wegbrengen en uit laten stoken, zodat het met hitte goed gereinigd wordt. Of je koopt een nieuwe, maar in beide gevallen moet je nadien via de software de nieuwe vul-graad van het roetfilter in moeten geven met bijvoorbeeld VCDS.

Dan brengt het nog een vraag : Als er NA REVISIE een EGR klep/koeler typeD is gemonteerd, zou het dan alsnog verstandig zijn om deze software matig uit te schrijven ( eventueel zonder afdoppen )

Eerst spreek je dus over een nieuwe motor, en nu kom je weer met na de revisie?
Wat ga je nu doen?

Ja het is technisch beter om het softwarematig weg te laten schrijven, echter met de toekomstige keuringseisen, en dus de her-intredende uitlaatgas test is het nog maar de vraag, of je auto met uitgeschakelde of onklaar gemaakte EGR-koeler, de emissie-eisen voor de APK-keuring wel zult halen.

Dit heeft natuurlijk enkele voors en tegens
- APK ( daarom wellicht alleen software matig uitschrijven , mocht dit voldoende zijn) als nadeel
- Schonere motor als voordeel. Maar geeft dit problemen mbt het roetfilter?

De EGR wordt ook zo aangestuurd, in combinatie met de inspuiting om het roetfilter en de motor sneller op bedrijfs-temperatuur te krijgen, waardoor het beter werkt, ook qua reiniging.

Groeten Peter



Anton
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
blazer1234
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2021, 20:23

Re: T5 180 pk revisie advies

Bericht door blazer1234 »

Hallo Peter,

Bedankt voor jouw reactie.

Even de juist benamingen gebruiken inderdaad , dit zorgt anders voor verwarring.
Als ik over revisie spreek bedoel ik op het reviseren van een machine, maar wellicht is dat in deze context niet correct.

Het betreft een nieuwe motor ipv een gereviseerde welke mijn voorkeur geniet.
Ik weet overigens niet of er een verschil is tussen nieuw en revisie en waarom je beter niet voor een gereviseerde variant moet kiezen.

Mijn excuus voor de babylonische spraakverwarring

Anton
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T5 180 pk revisie advies

Bericht door Olaf »

Mijn nieuwe motor heeft er nu zo'n 50.000km opzitten, egr uitgeschreven en niet afgedopt. Roetfilter heb ik eerst laten reinigen zonder succes, toen leeggehaald en uitgeschreven. En meteen van af het begin gechipt naar 220pk en 485nm. Bus is van 11-2010, en mocht het problemen gaan geven met de apk, laat ik het roetfilter bij de rdw van het kenteken halen of plaats een nieuw filter. Tot nu toe geen problemen met apk of olieverbruik.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 180 pk revisie advies

Bericht door Multivan Generation »

blazer1234 schreef: 12 jun 2021, 15:40 Het betreft een nieuwe motor ipv een gereviseerde welke mijn voorkeur geniet.
Ik weet overigens niet of er een verschil is tussen nieuw en revisie en waarom je beter niet voor een gereviseerde variant moet kiezen.

Mijn excuus voor de babylonische spraakverwarring

Anton
Er zit een speciale coating op de zuigerwanden.
Er zijn maar heel weinig bedrijven, die deze coating achteraf en op de juiste wijze(via plasma-techniek) weer opnieuw aan kunnen brengen.
En daar kom je altijd later pas achter.
Ook zit er onnoemelijk veel verschil tussen wat het ene bedrijf onder revisie verstaat, en welke onderdelen dan allemaal vervangen worden, en het andere bedrijf. Het meest veilige is derhalve voor een fabrieks nieuwe motor te gaan.
Olaf schreef: 12 jun 2021, 16:01 Mijn nieuwe motor heeft er nu zo'n 50.000km opzitten, egr uitgeschreven en niet afgedopt. Roetfilter heb ik eerst laten reinigen zonder succes, toen leeggehaald en uitgeschreven. En meteen van af het begin gechipt naar 220pk en 485nm. Bus is van 11-2010, en mocht het problemen gaan geven met de apk, laat ik het roetfilter bij de rdw van het kenteken halen of plaats een nieuw filter. Tot nu toe geen problemen met apk of olieverbruik.

De vraag is hoe ze toen het roetfilter hebben gereinigd, welke techniek hebben ze hiervoor toegepast.?
Meer informatie over roetfilter verwijdering en hoe dat aan te vragen:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ergegevens

En schreef hij stoer: "of plaats een nieuw filter" totdat hij de prijs verneemt :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T5 180 pk revisie advies

Bericht door Olaf »

Zo duur is een roetfilter nou ook weer niet, aftermarket zo rond de 600 euro. Setje banden rondom is net zo duur.
Die van mij is toen in zo'n speciale 'wasmachine ' geweest, maar kregen hem toen meteen al niet helemaal schoon, ook niet na meerdere behandelingen.
Ook nog een keer meteen na montage via vcds geregenereerd, zonder succes.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 180 pk revisie advies

Bericht door Multivan Generation »

Verkeerde methode dus gebruikt.
Alleen heet stoken en verbranden in een oven werkt goed.

Aftermarket? Van welk merk?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: T5 180 pk revisie advies

Bericht door jos_br »

Multivan Generation schreef: 12 jun 2021, 16:54
blazer1234 schreef: 12 jun 2021, 15:40 Het betreft een nieuwe motor ipv een gereviseerde welke mijn voorkeur geniet.
Ik weet overigens niet of er een verschil is tussen nieuw en revisie en waarom je beter niet voor een gereviseerde variant moet kiezen.

Mijn excuus voor de babylonische spraakverwarring

Anton
Er zit een speciale coating op de zuigerwanden.
Er zijn maar heel weinig bedrijven, die deze coating achteraf en op de juiste wijze(via plasma-techniek) weer opnieuw aan kunnen brengen.
En daar kom je altijd later pas achter.
Ook zit er onnoemelijk veel verschil tussen wat het ene bedrijf onder revisie verstaat, en welke onderdelen dan allemaal vervangen worden, en het andere bedrijf. Het meest veilige is derhalve voor een fabrieks nieuwe motor te gaan.
Olaf schreef: 12 jun 2021, 16:01 Mijn nieuwe motor heeft er nu zo'n 50.000km opzitten, egr uitgeschreven en niet afgedopt. Roetfilter heb ik eerst laten reinigen zonder succes, toen leeggehaald en uitgeschreven. En meteen van af het begin gechipt naar 220pk en 485nm. Bus is van 11-2010, en mocht het problemen gaan geven met de apk, laat ik het roetfilter bij de rdw van het kenteken halen of plaats een nieuw filter. Tot nu toe geen problemen met apk of olieverbruik.

De vraag is hoe ze toen het roetfilter hebben gereinigd, welke techniek hebben ze hiervoor toegepast.?
Meer informatie over roetfilter verwijdering en hoe dat aan te vragen:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ergegevens

En schreef hij stoer: "of plaats een nieuw filter" totdat hij de prijs verneemt :knipoog
Sorry, maar hier klopt iets niet. Deze motor heeft geen speciale coating op de cilinderwanden, dat is bij de 5 cilinder. Verder monteerde wij eerst ook nieuwe motoren, nu bouwen wij ze zelf (demonteren, revisiebedrijf laten boren, geleiders/kleppen nieuw, en weer opbouwen) en verbeteren we wat dingen zoals een zwaardere oliepomp/ verwijderen balansassen waardoor heel tegenstrijdig de motor rustiger van gaat lopen.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
MLLL
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2021, 12:02

Re: T5 180 pk revisie advies

Bericht door MLLL »

Hoeveel kost een nieuwe motor?
Het zou VW sieren als ze deze voor een schappelijk bedrag verkopen gezien de reputatie van deze motor.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: T5 180 pk revisie advies

Bericht door jos_br »

MLLL schreef: 13 jun 2021, 19:15 Hoeveel kost een nieuwe motor?
Het zou VW sieren als ze deze voor een schappelijk bedrag verkopen gezien de reputatie van deze motor.
Bij de dealer € 12000,=. En reken er maar niet (meer) op dat ze iets met coulance doen, het heeft ze al erg veel geld gekost.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
MLLL
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2021, 12:02

Re: T5 180 pk revisie advies

Bericht door MLLL »

jos_br schreef: 13 jun 2021, 19:17
MLLL schreef: 13 jun 2021, 19:15 Hoeveel kost een nieuwe motor?
Het zou VW sieren als ze deze voor een schappelijk bedrag verkopen gezien de reputatie van deze motor.
Bij de dealer € 12000,=. En reken er maar niet (meer) op dat ze iets met coulance doen, het heeft ze al erg veel geld gekost.

Jos.
Bijzondere prijzen.. Op die manier kost een motor al een derde van wat de auto ooit gekost heeft. En ik neem aan dat je dan een kaal blok krijgt zonder aanbouwdelen.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: T5 180 pk revisie advies

Bericht door jos_br »

MLLL schreef: 13 jun 2021, 20:03
jos_br schreef: 13 jun 2021, 19:17
MLLL schreef: 13 jun 2021, 19:15 Hoeveel kost een nieuwe motor?
Het zou VW sieren als ze deze voor een schappelijk bedrag verkopen gezien de reputatie van deze motor.
Bij de dealer € 12000,=. En reken er maar niet (meer) op dat ze iets met coulance doen, het heeft ze al erg veel geld gekost.

Jos.
Bijzondere prijzen.. Op die manier kost een motor al een derde van wat de auto ooit gekost heeft. En ik neem aan dat je dan een kaal blok krijgt zonder aanbouwdelen.
Is voor dat geld wel ingebouwd.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie