Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gekraak bij remmen en optrekken

vragen over de T5
Plaats reactie
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door Antonio Due »

Hallo,
Mijn California T5 178 pk, 4-motion kraakt sinds enkele dag enorm bij optrekken en remmen. Snelheid speelt daarbij geen rol ook als ik fors door een bocht ga of een hobbel moet nemen is het geluid weliswaar wat minder hard te horen. Verleden week nieuwe banden, maar daar zal het niet aan liggen. Bij vooruit en bij achteruit optrekken en remmen ontstaat er een enorm gekraak. Lijkt op metaal op metaal. Maandag gaat ie op de brug.
Iemand 'n idee waar ik moet zoeken?
Heel fijn als ik wat suggesties mee kan nemen.

Dank en mooi weekend,
Anton
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door Beckontheroad »

Kun je het geluid is nauwkeuriger omschrijven?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door Antonio Due »

Het geluid doet denken aan metaal op metaal, tikkend, knisperend en bij tot stilstand komen steeds harder tikkend tot heel hard gekraak. Geluid ontstaat dus vooral als de wagen bijna stilstaat en dan gedurende de laatste seconden voor stilstand. Bij optrekken kraakt de wagen direct bij beweging. Bij zacht/langzaam remmen en optrekken is het gekraak veel minder. Als de wagen eenmaal in beweging is, is het geluid weg. Bij hobbel of bocht hoor je het in lichte mate.
Bij vooruit en achteruit schommelen door op te trekken en vlot te remmen kraakt de wagen bij elke beweging. Het geluid lijkt dan helemaal van voren te komen.
Het geluid is in 2, 3 dagen ontstaan van heel zacht tot keihard. Voordien was het er dus niet.

2000 km geleden nieuwe remblokken vóór gemonteerd (Brembo)
Ik heb gedacht aan motorsteun of het subframe. Van het subframe zijn de bussen ook 2000 km geleden vervangen. Toen kwam daar ook wat, maar veel minder, geluid vandaan. Dat was geen gekraak, maar een ferme tik bij optrekken en remmen.

Hoop dat dit helpt.
Dank, Anton
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door Beckontheroad »

Wordt alleen vager, zo min mogelijk mee rijden en snel onderzoeken..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door Antonio Due »

Jammer, ik heb mijn beschrijving nog eens nagelezen, maar dat is het tocht precies wat er gebeurt.
Dank voor het meedenken en ja, ik laat morgen onderzoeken. Als het is opgelost laat ik weten wat het was.
Misschien iemand anders die het probleem doorziet?

Anton
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door DE KNEU »

Veerschotel versleten,aandrijfas versleten of stofkapje in aandrijfasstuk wat de bak in gaat beschadigd(pas nog topic over geweest)remklauw werking ,zijn de dingen waar ik aan denk :toppie evt ecu uitlezen op foutcode(s)
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door bvddobb »

Je hoort het dus vooral als er veel kracht gezet wordt (optrekken, remmen, schommelen), niet als er relatief weinig kracht gezet wordt (op snelheid rijden), en het komt van voren en het is vrij plotseling ontstaan...

Heb het zelf nooit gehad/gehoord, maar is dat misschien de fameuze aandrijfasvertanding?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door Beckontheroad »

tja, zoals de kneu al zegt, kan van alles zijn..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door WouterW »

Je schreef dat er verleden week nieuwe banden zijn geplaatst, daarbij is de bus op de brug geweest schat ik in. Kan het zijn dat een draagarm rubber de geest heeft gegeven? Deze zijn als het ware 'hol', een slecht draagarmrubber kan net het laatste zetje krijgen bij volledig uitveren zoals gebeurt bij opkrikken of heffen van de auto.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door Beckontheroad »

En, wat zei de dokter?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door Antonio Due »

De dokter;
We zijn niet verder gekomen.
Ik reed naar de garage terwijl het regende. Al na de eerste 100 meter hoorde ik niets meer. Wat ik ook deed, hij was niet meer aan het kraken te krijgen. Misschien voor iemand een vingerwijzing.
Desondanks ales nagekeken rubbers, motorsteunen, hulpframe, fusees enz. Geen afwijkingen/speling gezien.
De gebruikelijke veerschotels/schokbrekers heeft ie niet. De wagen is voorzien van luchtvering.

Het verdwijnen van het geluid bij regen sluit volgens mij de aandrijfassen uit en moeten we het daar zoeken waar het eerst contact wordt gemaakt met regenwater.

Misschien iemand nog een idee n.a.v. het laatste nieuws..?

Groet, ik blijf rijden tot dat ie weer kraakt en dan misschien toch nog maar eens naar de rubbers van de draagarmen luisteren.
Anton
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door Remco_T5 »

Het enige wat ik kan bijdragen is dat ik bij het vervangen van de draagarmrubbert van mijn PT vergeten ben ze in te vetten. Veel gekraak bij hobbels en bobbels dus nogmaals losgemaakt en ingevet Kraken was weg.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door Antonio Due »

Hallo,
Ik zoek nog steeds naar de oorzaak van enorm gekraak/getiktak bij remmen en optrekken. Als het regent hoor je niets.
Inmiddels veel onderzoek gedaan, maar we komen er niet achter.
Nieuwe informatie is dat het luide gekraak zich voordoet vlak voordat de wagen tot stilstand komt. Als de wagen stilstaat is het een fractie van een seconde stil en dan kraakt ie nog 'n keer als reactie op de remmende beweging. Net of een pen in een metalen of rubber vatting even (krakend) terugveert op het moment van volledige stilstand. Bij optrekken kraakt ie opnieuw, even lang als bij het tot stilstand komen. Je hoort het aan beide kanten even hard, maar het gekraak komt niet direct achter de wielen vandaan, maar iets meer naar het midden van de wagen. (draagarmrubber? motorsteun? stabilisatorrubbers?...?) Mijn T5 heeft luchtvering, dus een veerpot, veerlager oid kan het niet zijn.

Punt van ongemak is dat het regelmatig regent; ik was al 2 keer met een niet krakende T5 voor niets in de garage.
Iemand nog 'n idee?

Groet en dank,
Anton
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door Multivan Generation »

Bij optrekken en bij remmen dus, dan zou ik denken aan kanteling van de motor, door versleten motorsteunen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: gekraak bij remmen en optrekken

Bericht door Antonio Due »

Dank voor de suggestie Peter.
Ik was in de garage.
Daar wordt nu vermoed dat het om de 2 stabilsatorrubbers onder de motor gaat. Motorsteunen als daders vinden ze erg onwaarschijnlijk omdat de belasting daar ook verandert tijdens schakelen van de enen naar de andere versnelling. Kraakt dan niet. Woensdag de plaat er onder uit en dan verder zien. Je hoort.
Aanvullende suggesties zijn natuurlijk welkom.

Anton
Plaats reactie