Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motorcode T5 zoeken en advies aankoop probleem motor met nieuwe motor

vragen over de T5
Plaats reactie
campster01
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2021, 19:10

motorcode T5 zoeken en advies aankoop probleem motor met nieuwe motor

Bericht door campster01 »

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier omdat ik me aan het inlezen ben over aanschaf van een T5 (om om te bouwen naar een camper). Uiteindelijk heb ik er 1 (en zelfs nog 1) gevonden en lees op dit forum dat dit een probleemgeval is nl. de beruchte 180 PK bi Tubor motoruitvoering betreft met DSG-automaat. Volgens de verkoper geldt dat niet voor de ene want " de motor is vervangen in 2019". Voor wat betreft de ander die heeft als productiecode 2015 (volgens mij is dat geen garantie, ik zie in dit forum meerdere verschillende jaartallen terug). Dit hele verhaal werd mij helaas pas bekend nadat ik een proefrit gemaakt heb en het is nogal ver van huis. Ik heb om foto's gevraagd van de motorcode , het mag geen CFCA zijn, heb ik begrepen. Op de foto's die zijn aangeleverd staan allerlei getallen, maar niet iets wat lijkt op de motorcode. In het T4 forum lees ik dat het onder de bekleding bij de motorkapstangetje. Is dit bij de T5 ook zo en zijn motoren met andere code dan CFCA wel goed. Vervolgens de sticker uit het T4 forum heb ik bestudeerd, maar ik kan daar ook niet uit afleiden welke letter of cijferreeks de motorcode is. Ten. overvloede lever ik ook nog de foto's van de handelaar hierbij. Wie o wie is zo aardig mij uit de brand te helpen. De foto's zijn dus van 2 verschillende T5's.

Heel veel dank bij voorbaat
Groet Patty
Bijlagen
motorcode3.jpg
motorcode2.jpg
motorcode1.jpg
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: motorcode T5 zoeken en advies aankoop probleem motor met nieuwe motor

Bericht door Henk250 »

Welkom hier.
:ikrij
Waarom een 180 pk,je komt met minder ook overal.
Verkopers zeggen van alles om wat te verdienen.
:bonk
in mijn optiek zou ik gaan voor een 2 liter 140 of 150 pk.
Hier hoor je weinig over,ben zelf inmiddels met de 3e 2 liter aan het
rijden,nooit geen problemen in de trant van wat hier langs komt
over de 180 pk.
Misschien wat langer zoeken,maar er is vast wel wat betrouwbaars te koop.

Succes.

:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
campster01
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2021, 19:10

Re: motorcode T5 zoeken en advies aankoop probleem motor met nieuwe motor

Bericht door campster01 »

Dank voor je reactie, maar ik heb ook een proefrit in een 140 pk (bedrijfswagen zonder achterramen) gemaakt deze reed veel minder prettig en er moest veel meer aan gebeuren om geschikt te zijn voor een camper. Ben al een tijdje aan het zoeken dankzij de hausse aan belangstelling voor 'mogelijke' campers en heb vroeger tot tevredenheid in een 140pk gereden. Heb ook met spoed een goed vervoermiddel nodig. Al met al weet ik nu nog niets qua motorcode.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motorcode T5 zoeken en advies aankoop probleem motor met nieuwe motor

Bericht door Multivan Generation »

In het boekje met alle beurten staat op de eerste pagina aan de binnenzijde de wagensticker.
Die staat vaak ook op de bestuurdersconsole geplakt.
Op de wagensticker staat welk type auto het is, korte of lange wielbasis, motorcode, versnellingsbak code, de lakkleur van de auto en de uitvoeringsnummers (opties) in PR codes.

De foto's die de verkoper jou opstuurde waren van een 180 pk biturbo.
Met motorcode CFCA.
Als je geld je lief is, laat je heel die motorcode liggen en kijk je rond voor een CCHA of een CAAC motorcode.
Dus ook als een verkoper zegt, de latere bouwjaren waren wel goed, en alleen de eerste bouwjaren niet, geloof het niet en skip die auto..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motorcode T5 zoeken en advies aankoop probleem motor met nieuwe motor

Bericht door Pascal-141 »

Dat zijn fotos van het typeplaatje van de turbo's , niet van de motorcode .
Motorcode staat vermeld op de stickers in het boekje en in de auto zelf . (Kan bvb op de sticker met de aslasten zijn , of een witte sticker onderaan het dashboard )

Een 140 of 150pk versie met enkelvoudige turbo is de meest betrouwbare keuze (de bi-turbo versies , 180 en 204pk zijn veel gevoeliger )
Een 140/150pk is ruim voldoende om je camper op de meest stijle bergen te krijgen , en dan nog vlot ook. Ik trek er regelmatig zware aanhangers(tot zelfs 3 ton) mee , gaat super.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: motorcode T5 zoeken en advies aankoop probleem motor met nieuwe motor

Bericht door AchterKoeker »

Multivan Generation schreef: 03 jul 2021, 14:02 In het boekje met alle beurten staat op de eerste pagina aan de binnenzijde de wagensticker.
Die staat vaak ook op de bestuurdersconsole geplakt.
Op de wagensticker staat welk type auto het is, korte of lange wielbasis, motorcode, versnellingsbak code, de lakkleur van de auto en de uitvoeringsnummers (opties) in PR codes.

De foto's die de verkoper jou opstuurde waren van een 180 pk biturbo.
Met motorcode CFCA.
Als je geld je lief is, laat je heel die motorcode liggen en kijk je rond voor een CCHA of een CAAC motorcode.
Dus ook als een verkoper zegt, de latere bouwjaren waren wel goed, en alleen de eerste bouwjaren niet, geloof het niet en skip die auto..

Groeten Peter
Vooral die laatste. Een kennis had bij een VW-dealer ook een 2015 180pk model (2ehands) gehaald.

Op het moment zit er daarin de 3e ('revisie') motor in.... :bonk
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
campster01
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2021, 19:10

Re: motorcode T5 zoeken en advies aankoop probleem motor met nieuwe motor

Bericht door campster01 »

Heel veel dank voor de reacties. Ik zal slim zijn en de auto links laten staan.
Groet Patty
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: motorcode T5 zoeken en advies aankoop probleem motor met nieuwe motor

Bericht door hugopoley »

Ik heb zelf 3 jaar in een 180pk gereden en geen enkel probleem gehad. Heeft wel altijd netjes op tijd zijn beurtjes gehad en heb 1x olie bij moeten vullen, maar dan was 14000km
Dus er zijn wel goede. Alleen het risico op een slechte is groter dan de kans op een goede, dat geef ik wel eerlijk toe. Ik denk dat ik er geluk mee heb gehad.

Het enige advies wat ik kan geven is: bij twijfel laten staan.
Plaats reactie