Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 loopt slecht na nokkenas vervanging

vragen over de T5
Plaats reactie
DDJR
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2021, 10:38

T5 loopt slecht na nokkenas vervanging

Bericht door DDJR »

Geachte medetransporters,

Sinds dit jaar ben ik in bezit van een Transporter TDI automaat (128kw).
Best wel km op de teller, ca. 300.000.
Afgelopen maand tijdens een rit raar geluid, na onderzoek garage, bleek nokkenas versleten, waarop nokkenas en klepstoters vervangen.

Bij terugkomst redelijk weinig aan de hand, echter na korte tijd zijn er een paar problemen.
Starten van de bus gaat moeizaam, meerdere keren nodig om op te starten, en draait ook niet gelijk soepel.
Vervolgens heeft ie moeite met oprijden, gaspedaal ingedrukt, pakt ie pas na seconden langzaam op.
Zolang hij toeren maakt/rolt pakt ie goed op, maar sta ik stil, duurt het eeuwig voordat hij op gang komt (zeker voor rode tdi).

Het lijkt ook dat hij bij schakelen "stoterig" doorschakelt.

Terug naar garage, zijn er nu al paar dagen mee bezig, maar volgens zeggen komen ze er (nog) niet uit.

Wellicht dat dit bij een medegebruiker een belletje doet rinkelen ?
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: T5 loopt slecht na nokkenas vervanging

Bericht door RRider »

De eerste drie mogelijkheden die bij mij opkomen:
-de distributietiming (nokkenas ten opzichte van krukas) staat verkeerd.
-de timing van de nokkenas-sensorschijf staat verkeerd.
-de tuimelaars van de verstuivers staan verkeerd afgesteld.

Dit is allemaal te controleren. Als de verstuivers schade hebben opgelopen door verkeerde tuimelaarafstelling, zouden die verstuivers apart getest moeten worden.
DDJR
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2021, 10:38

Re: T5 loopt slecht na nokkenas vervanging

Bericht door DDJR »

Heb hem net (tijdelijk) terug gekregen, ze hebben de luchtmassameter (en nog zo'n stekkertje) losgekoppeld, waardoor hij in noodloop gaat.
Maar kan er in ieder geval mee rijden, start nu ook normaal. Ga de vermelde punten in ieder geval doorgeven, alvast bedankt.
DDJR
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2021, 10:38

Re: T5 loopt slecht na nokkenas vervanging

Bericht door DDJR »

p.s. levert zo'n verkeerde afstelling/timing dan ook problemen met wegrijden ?

Het probleem bij mij was o.a. dat ik bijv. bij stoplicht 5 - 10 seconden duurde alvorens de motor oppikte(dus echt gaspedaal indrukken en pas na een tijd reageren), daarna pakte hij wel weer door
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 loopt slecht na nokkenas vervanging

Bericht door krekwakwol »

Hebben ze hem bij de garage ook uitgelezen met VCDS? Misschien dat er nog iets naar voren komt wat ze over het hoofd hebben gezien.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: T5 loopt slecht na nokkenas vervanging

Bericht door jos_br »

Hier staat de nokkenas niet goed. Wij hebben een keer ook zo'n geval van een andere garage binnen gekregen, hadden de nokkenas zonder de speciale tool gemonteerd.....

Jos.

ps Is uit te lezen.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
DDJR
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2021, 10:38

Re: T5 loopt slecht na nokkenas vervanging

Bericht door DDJR »

jos_br schreef: 28 aug 2021, 20:56 Hier staat de nokkenas niet goed. Wij hebben een keer ook zo'n geval van een andere garage binnen gekregen, hadden de nokkenas zonder de speciale tool gemonteerd.....

Jos.

ps Is uit te lezen.
Volgens zeggen gedaan met speciale tool, maandag gaat hij weer naar de garage, hoop in ieder geval een aantal suggesties mee te geven.
Hoe groot is de kans dat dit niet met de nokkenas vervanging te maken heeft ?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 loopt slecht na nokkenas vervanging

Bericht door krekwakwol »

DDJR schreef: 28 aug 2021, 22:44
jos_br schreef: 28 aug 2021, 20:56 Hier staat de nokkenas niet goed. Wij hebben een keer ook zo'n geval van een andere garage binnen gekregen, hadden de nokkenas zonder de speciale tool gemonteerd.....

Jos.

ps Is uit te lezen.
Volgens zeggen gedaan met speciale tool, maandag gaat hij weer naar de garage, hoop in ieder geval een aantal suggesties mee te geven.
Hoe groot is de kans dat dit niet met de nokkenas vervanging te maken heeft ?


Als je hierover twijfelt, laat hem uitlezen en zoals Jos zegt, dan komt een foute nokkenas timing ook wel naar voren.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T5 loopt slecht na nokkenas vervanging

Bericht door Erdem50 »

jos_br schreef: 28 aug 2021, 20:56 Hier staat de nokkenas niet goed. Wij hebben een keer ook zo'n geval van een andere garage binnen gekregen, hadden de nokkenas zonder de speciale tool gemonteerd.....

Jos.

ps Is uit te lezen.

Exact dit denk ik ook. Wij hebben dit ook gehad, klus binnen via een andere garage welke de nokkenas vervangen hadden. Toen hebben wij de boel op tijd gezet en was het in orde.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
koevlaas
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 aug 2019, 16:24

Re: T5 loopt slecht na nokkenas vervanging

Bericht door koevlaas »

Erdem50 schreef: 29 aug 2021, 09:06
jos_br schreef: 28 aug 2021, 20:56 Hier staat de nokkenas niet goed. Wij hebben een keer ook zo'n geval van een andere garage binnen gekregen, hadden de nokkenas zonder de speciale tool gemonteerd.....

Jos.

ps Is uit te lezen.

Exact dit denk ik ook. Wij hebben dit ook gehad, klus binnen via een andere garage welke de nokkenas vervangen hadden. Toen hebben wij de boel op tijd gezet en was het in orde.
Ik heb echt het hele internet gelezen/bekeken mbt nokkenasproblemen en dit is er wellicht aan de hand.
Je kan die nokkenastool er op 2 manieren opzetten, juist of onjuist en dat laatste is waarschijnlijk gebeurd.
Plaats reactie