Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verbrande ader voedingskabel omvormer

vragen over de T5
Plaats reactie
VWcali
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2015, 19:18

Verbrande ader voedingskabel omvormer

Bericht door VWcali »

Hallo,
Ben bezig met het monteren van een zonnepaneeltje op onze T5 California (2005) die we nu 6 jaar in bezit heb. Met het leggen van wat kabels constateer ik dat er ooit een nieuwe voedingskabel (230Vac) van aardlekschakelaar naar omvormer gelegd is. De oude ligt er ook nog in maar is afgeknipt en ik zie dat deze bij de omvormer ooit gesmolten is. Het is die euro stekker die de omvormer voedt.

Wat ik bij die nieuwe kabel ook al zie is dat de de aarddraad ervan ook al gesmolten is (aan de aardlekschakelaar kant) en de kabel bij de omvormer ook al wat "bobbels' heeft en dus te heet wordt of is geweest
Ik zeg geweest omdat ik een aantal jaren geleden het bekende shunt aardings probleem opgelost door de shuntweerstand onder de koelkast goed te aarden aan de carrosserie van de auto.
Nu is mijn vraag: Kan die verbrande aard ader nog het gevolg zijn van de slechte aardverbinding van de shunt dat inmiddels is opgelost?
Is er iemand die dit probleem ooit al eens gezien heeft.
Zie bijlage: de onderkant van de aarlekschakelaar met links(naast de originele witte kabel) de afgeknipte kabel en rechts onder de verbrande aard ader van de nieuw gemonteerde kabel. Ik weet niet wie deze provisorische actie met het kroonsteentje gedaan heeft.
Bijlagen
Onder de verbrande aard ader
Onder de verbrande aard ader
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Verbrande ader voedingskabel omvormer

Bericht door krekwakwol »

Mag ik vragen wat voor omvormer dit is?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
VWcali
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2015, 19:18

Re: Verbrande ader voedingskabel omvormer

Bericht door VWcali »

Dit is volgens mij de originele voeding week 28 2003. Ik heb hiervan vorig jaar de Elco's van vervangen.
Ik heb zelf het sterk vermoeden dat het losse aardpunt rechtsonder in het keukenkastje i.c.m. aanpassing van de aarde van de shuntweerstand de oorzaak is. Deze problemen het ik twee jaar geleden aangepakt.
Ik heb nl. de retour stroom door de aardleiding van de voedingskabel gemeten bij extreme belasting. (Standkachel en max. laden).
Nagenoeg nu geen stroom gemeten, 10mA)
Bijlagen
IMG_1091.JPG
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Verbrande ader voedingskabel omvormer

Bericht door krekwakwol »

Ik dacht aan een omvormer 12V naar 230V, maar dit is een acculader begrijp ik?
Idd ook een soort omvormer.

Maar hopelijk krijg je antwoord van een Cali eigenaar die hier meer bekend mee is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Verbrande ader voedingskabel omvormer

Bericht door Remco_T5 »

Mag ik opmerken dat de dubbele ader zo onder de aardlekschakelaar ook niet goed is. Daarvoor dient eigenlijk een twin adereindhuls op geknepen te worden.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
VWcali
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2015, 19:18

Re: Verbrande ader voedingskabel omvormer

Bericht door VWcali »

Klopt,
Ik trof het zo aan. Heb het inmiddels aangepast. Toch bedankt voor de tip.
Plaats reactie