Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Martin stelt zich voor
Martin stelt zich voor
Hallo allemaal,
Ik ben een vader van twee dochters die nog wel een paar jaar mee op vakantie zullen gaan.
Tijdens mijn zoektocht naar een VW camper kwam ik op dit forum terecht.
Mijn hele leven gekampeerd met een tent en de afgelopen 5 jaar met een vouwwagen. Hoewel ik slapen onder tentdoek eigenlijk het fijnst vind, is het nadeel van een vouwwagen dat als die natregent, je die thuis weer ergens (langdurig) moet laten drogen.
Afgelopen herfst daarom een T5 California gehuurd voor een lang weekend in Lumburg en dat is eigenlijk prima bevallen!
Momenteel heb ik een T5 California op het oog uit 2012 met 250.000 km. Die wil ik ook als dagelijkse auto gebruiken (ik werk aan huis).
Het is wel een 180 PK biturbo versie....
A.s. woensdag laat ik eerst een aankoopkeuring doen.
Ik ben een vader van twee dochters die nog wel een paar jaar mee op vakantie zullen gaan.
Tijdens mijn zoektocht naar een VW camper kwam ik op dit forum terecht.
Mijn hele leven gekampeerd met een tent en de afgelopen 5 jaar met een vouwwagen. Hoewel ik slapen onder tentdoek eigenlijk het fijnst vind, is het nadeel van een vouwwagen dat als die natregent, je die thuis weer ergens (langdurig) moet laten drogen.
Afgelopen herfst daarom een T5 California gehuurd voor een lang weekend in Lumburg en dat is eigenlijk prima bevallen!
Momenteel heb ik een T5 California op het oog uit 2012 met 250.000 km. Die wil ik ook als dagelijkse auto gebruiken (ik werk aan huis).
Het is wel een 180 PK biturbo versie....
A.s. woensdag laat ik eerst een aankoopkeuring doen.
- krekwakwol
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Martin stelt zich voor
Welkom hier Martin, leuk dat je voor een VW camperbusje kiest.
Tja die biturbo, lees je goed in en noem het ook bij de aankoopkeuring.
Ik geloof dat de EGR koeler ook belangrijk is in deze, maar daar zul.je hier vast nog wel meer advies over krijgen van leden die het fijne er van weten.
Waar laat je de aankoopkeuring doen?
Tja die biturbo, lees je goed in en noem het ook bij de aankoopkeuring.
Ik geloof dat de EGR koeler ook belangrijk is in deze, maar daar zul.je hier vast nog wel meer advies over krijgen van leden die het fijne er van weten.
Waar laat je de aankoopkeuring doen?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Martin stelt zich voor
Hallo Arnold,
Dank voor je reactie.
Op YouTube kwam ik het kanaal tegen van het Duitse Redhead, zij hebben diverse filmpjes van grote motorschade aan de 2.0 L TDI biturbo. De latere EGR koelers (type D?) schijnen inderdaad beter te zijn.
Bij YouTube leveren filmpjes van de meest schrijnende gevallen natuurlijk wel de meeste kijkers en likes op ;-)
Voor de keuring heb ik Volkswagen Campercentrum Amersfoort benaderd.
Dank voor je reactie.
Op YouTube kwam ik het kanaal tegen van het Duitse Redhead, zij hebben diverse filmpjes van grote motorschade aan de 2.0 L TDI biturbo. De latere EGR koelers (type D?) schijnen inderdaad beter te zijn.
Bij YouTube leveren filmpjes van de meest schrijnende gevallen natuurlijk wel de meeste kijkers en likes op ;-)
Voor de keuring heb ik Volkswagen Campercentrum Amersfoort benaderd.
Re: Martin stelt zich voor
Gisteren is de aankoopkeuring van de T5 cali 180 PK uitgevoerd. Het advies was om deze beter te laten staan...
Belangrijkste punten:
Per saldo vind ik het risico te groot om deze VW met dit motortype aan te kopen.
Momenteel heb ik een lijntje uitstaan naar een T5 California 140 PK DSG uit 2011 en ben ik via een PB via dit forum ook benaderd.
Groet, Martin (nog zoekende ;-))
Belangrijkste punten:
- Laatste onderhoud ca. 4 jaar en 40.000 km geleden uitgevoerd (althans geregistreerd onderhoud). Een software update was ook nog niet uitgevoerd.
- Roetfilter stoot te veel uit (APK afkeur)
- Camper accu's zijn zwak en moeten vervangen worden
- Speling rechter aandrijfas
- Fuseekogelhoes rechts lek
Per saldo vind ik het risico te groot om deze VW met dit motortype aan te kopen.
Momenteel heb ik een lijntje uitstaan naar een T5 California 140 PK DSG uit 2011 en ben ik via een PB via dit forum ook benaderd.
Groet, Martin (nog zoekende ;-))
- krekwakwol
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Martin stelt zich voor
Heel verstandig om deze te laten staan, goed onderhoud is heel belangrijk.
Anders kun je hier op leeglopen.
De 140 en 150 pk motoren zijn de betrouwbare keuze's bij deze bussen. Bij te weinig vermogen kun je ze laten chippen.
Anders kun je hier op leeglopen.
De 140 en 150 pk motoren zijn de betrouwbare keuze's bij deze bussen. Bij te weinig vermogen kun je ze laten chippen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Martin stelt zich voor
Echt, chippen is fantastischkrekwakwol schreef: ↑14 mar 2024, 21:09 Heel verstandig om deze te laten staan, goed onderhoud is heel belangrijk.
Anders kun je hier op leeglopen.
De 140 en 150 pk motoren zijn de betrouwbare keuze's bij deze bussen. Bij te weinig vermogen kun je ze laten chippen.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA)
Re: Martin stelt zich voor
Eerst maar eens een goede bus zien te kopen
Re: Martin stelt zich voor
Weer even een update van mijn kant, momenteel 2 bussen op het oog.
Bus 2 is dan weer 6 jaar jonger en ruim een ton minder km gelopen. Motorgeluid van de 102 PK bij een snelheid van 130 km/u valt me niet tegen, het windgeruis is overheersend. Tot zo'n 80 km/u trekt de bus wel aardig door maar dan doorversnellen tot de 100 duurt "wel even" ;-)
Deze bus is ook ca. 18% duurder dan de California.
Als ik zou kiezen voor de California, vraag ik me wel af wat de restwaarde nog is na ca 5 jaar en deze over de 300.000 km heen is. De T6 zou dan net onder de 200.000 km uitkomen.
Bijgaand 2 plaatjes van de inbouw bus. De California kent waarschijnlijk iedereen wel ;-)
- Originele Calfornia Comfortline 140 PK DSG uit 2011 en 240.000 km. Staat bij camper dealer en is afkomstig van 1e eigenaar.
- T6 Transporter uit 2017 met nieuwe inbouw, 102 PK en 134.300 km, 5 versnellingen. Aangeboden door camper inbouwer.
Bus 2 is dan weer 6 jaar jonger en ruim een ton minder km gelopen. Motorgeluid van de 102 PK bij een snelheid van 130 km/u valt me niet tegen, het windgeruis is overheersend. Tot zo'n 80 km/u trekt de bus wel aardig door maar dan doorversnellen tot de 100 duurt "wel even" ;-)
Deze bus is ook ca. 18% duurder dan de California.
Als ik zou kiezen voor de California, vraag ik me wel af wat de restwaarde nog is na ca 5 jaar en deze over de 300.000 km heen is. De T6 zou dan net onder de 200.000 km uitkomen.
Bijgaand 2 plaatjes van de inbouw bus. De California kent waarschijnlijk iedereen wel ;-)
- krekwakwol
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Martin stelt zich voor
Ik blijf het toch smalle bedden vinden, maar het is maar net wat je gewent bent en je eisen zijn.
Kun je daar ook bovenin slapen?
Kun je daar ook bovenin slapen?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Martin stelt zich voor
Ja er is ook een bed in het popup dak.
Bij deze inbouw is het bed tot 1,55 m breed te maken. De bovenkast kan eraf gehaald worden en dan benut je vanaf het lagere kastje met de kussen erop een grotere breedte.
Denk dat er altijd een compromis moet zijn tussen opbergmogelijkheden en bedbreedte.
Bij deze inbouw is het bed tot 1,55 m breed te maken. De bovenkast kan eraf gehaald worden en dan benut je vanaf het lagere kastje met de kussen erop een grotere breedte.
Denk dat er altijd een compromis moet zijn tussen opbergmogelijkheden en bedbreedte.
- krekwakwol
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Martin stelt zich voor
Jaaa, 1.55m breed is wel royaal, dat zie je zo in eerste instantie niet.
En dan zit er dus een slaaphefdak op i.p.v. een popup dak, die zijn vaak 1 bij 1 meter.
Dan heb je aardig wat ruimte.
En dan zit er dus een slaaphefdak op i.p.v. een popup dak, die zijn vaak 1 bij 1 meter.
Dan heb je aardig wat ruimte.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Martin stelt zich voor
Haha, slaaphefdak dan inderdaad.krekwakwol schreef: ↑01 apr 2024, 16:39 Jaaa, 1.55m breed is wel royaal, dat zie je zo in eerste instantie niet.
En dan zit er dus een slaaphefdak op i.p.v. een popup dak, die zijn vaak 1 bij 1 meter.
Dan heb je aardig wat ruimte.
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Martin stelt zich voor
Ik ben benieuwd welk merk en type hefdak er op de T6 ligt
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Martin stelt zich voor
Zal ik navragen!Multivan Generation schreef: ↑01 apr 2024, 20:53 Ik ben benieuwd welk merk en type hefdak er op de T6 ligt
Wat ik weet is dat er in de zijwanden en voorwand ventilatie openingen zitten. Maar dat zegt waarschijnlijk niet zoveel voor wat betreft het merk.
Re: Martin stelt zich voor
Dak van de T6 is van Camp-Roof.