Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stalen binnenbumper achter

vragen over de T4
Plaats reactie
JerryT4
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 aug 2022, 16:30

stalen binnenbumper achter

Bericht door JerryT4 »

Bij mijn T4 uit 1997 ontbreekt de stalen binnenbumper achterzijde. Dus op zoek naar een binnenbumper en deze uiteindelijk gevonden. Nu blijkt bij eerste poging van montage van de binnenbumper dat de aansluitpunten van de binnenbumper helaas precies dezelfde zijn waaraan de trekhaak is aangebracht. Mijn binnenbumper past niet, blijkbaar moet ik een ander type binnenbumper aanschaffen.

De afstand tussen de aansluitpunten van mijn binnenbumper is 76,5 cm. Heeft iemand ervaring met een binnenbumper waarbij een trekhaak aanwezig is en welk type binnenbumper moet ik naar zoeken? Groet Jerry
Bijlagen
achterbumper binnen T4 (2).jpg
achterbumper binnen T4 (1).jpg
achterbumper binnen T4.jpg
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 897
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: stalen binnenbumper achter

Bericht door SyncRoon »

Ik denk dat je een universele trekhaak hebt waarbij ze de binnenbumper hebben laten vervallen. Je zou een originele trekhaak moeten zoeken daar zit de binnenbumper bij aan. Westfalia heeft ze eraan zo te zien, Oris heeft een losse balk bij de trekhaak.

zoiets? https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/7855286/

Blijkbaar wel een losse balk origineel voor een trekhaak? https://www.jsparts.nl/Bumperbalk-t.b.v-Trekhaak
Laatst gewijzigd door SyncRoon op 24 apr 2023, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4848
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: stalen binnenbumper achter

Bericht door Hanz »

De binnenbumper voor een trekhaak bestaat uit twee delen. Een ronde balk waaraan de trekhaak zit en een tweede deel dat daar overheen valt en de feitelijke binnenbumper is. De foto's maken het wellicht iets duidelijker.
Zoiets dus https://www.rameder.nl/oris-trekhaak-st ... 463-4.html
bumper 1.jpeg
bumper 2.jpeg
Laatst gewijzigd door Hanz op 24 apr 2023, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 897
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: stalen binnenbumper achter

Bericht door SyncRoon »

Het onderdeelnummer op je balk is ook duidelijk voor een bumper zonder trekhaak. Voor een trekhaak is het juiste nummer dan 701803881M

Kijk even goed na welk merk/type trekhaak je hebt of een onderdeel wel zal passen of dat je beter een nieuwe complete trekhaak monteert.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4848
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: stalen binnenbumper achter

Bericht door Hanz »

SyncRoon schreef: 24 apr 2023, 11:13 Blijkbaar wel een losse balk origineel voor een trekhaak? https://www.jsparts.nl/Bumperbalk-t.b.v-Trekhaak
Dan moet de trekhaakbalk wel voorzien zijn van bevestigingspunten voor de binnenbumper. Of je moet ze er zelf aan (laten) lassen.

Tweedehands af en toe wel te vinden maar let wel op het juiste bouwjaar.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Dijsaverr
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2023, 19:13

Re: stalen binnenbumper achter

Bericht door Dijsaverr »

Ik heb recent een nieuwe bumperbalk gehaald voor trekhaakversie, kost nieuw bij dealer eur 66,38 zie ook topic viewtopic.php?t=32346&start=15
JerryT4
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 aug 2022, 16:30

Re: stalen binnenbumper achter

Bericht door JerryT4 »

Gisteren even onder de auto gelegen om te bekijken welk soort trekhaak ik heb. Is een rond model met aan de buitenzijde twee bevestigingspunten, zie foto. Welk type binnenbumper zou daarop passen?
Bijlagen
trekhaak T4. (1)jpg.jpg
trekhaak T4.jpg
JerryT4
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 aug 2022, 16:30

Re: stalen binnenbumper achter

Bericht door JerryT4 »

Nou vandaag gewerkt aan het monteren van een binnenbalk achterbumper. Ik heb gelukkig een nieuwe binnenbumperbalk kunnen bemachtigen. Na verwijderen van de kunststof buitenhoes kwam de trekhaak mooi in beeld. Eerst de binnenbumper proberen te plaatsen. Uhmm dat past niet lekker. Aan onderzijde tpv trekhaakkogel blijft te binnenbumper te hoog gepositioneerd. Dus een klein stukje eraf halen van de binnenbumper. Dat scheelt, nu kunt de hoogte mooi uit, alleen.... de bnnenbalk blijft te ver afzitten van de auto. Na wat meten, schuiven de maximale positie kunnen bepalen (de binnenbumper aansluitstrip ligt tegen de bevestigingspunten van de trekhaak. En dan nog ongeveer 2-3 cm te ver van de auto. Ik vrees dat de achterbumper niet met binnenbumper te maken is met dit type trekhaak.......

Wel gelijk gebruik gemaakt om de onderzijde goed schoon te maken, de roestplekken te schuren en met hammerite en nieuwe laklaag behandelen. Ook het reservewiel even gangbaar gemaakt, deze zat erg goed vast...
Bijlagen
trekhaak zonder bumperbalk
trekhaak zonder bumperbalk
binnenbumper nieuw
binnenbumper nieuw
trekhaalk zonder bumperbalk
trekhaalk zonder bumperbalk
JerryT4
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 aug 2022, 16:30

Re: stalen binnenbumper achter

Bericht door JerryT4 »

Nog enkele foto's van de bumperbalk/
Bijlagen
trekhaak met bumperbalk positie (1) .jpg
binnenbumper nieuw positie op trekhaak.jpg
biumperbalk maximaal naar auto.jpg
Plaats reactie