Op dit moment ben ik met mijn bus (California Coach 1.9td uit 1995 met ongeveer 267000 op de klok) op reis door Europa.
Nu heb ik sinds enige tijd last van hevig roken en onregelmatig lopen bij een koude start. De rook is blauw/wit van kleur. Met dit probleem ben ik naar de plaatselijke VW dealer in Oostenrijk gegaan en deze spreek van "Vermutlich Ventilschaftdichtungen undicht". Ik heb mij laten vertellen dat hiermee de klepsteel afdichtingen wordt bedoeld. Volgens de dealer komt dit vaker voor en het advies is om dit te laten voor wat het is.
Toch vind ik het behoorlijk storend en is het olieverbruik omhoog geschoten. Nu is mijn vraag wat jullie zouden doen in deze situatie. Ikzelf denk dat ik vier opties heb.
1) Toch de afdichtingen laten vervangen? (behoorlijk prijzig)
2) Ik kom op internet middeltjes tegen die hier zouden moeten helpen welke je aan de olie moet toevoegen. Zoals Motor Stop Lek Extra. Iemand ervaringen met dit soort middelen?
3) Ander soort olie gaan gebruiken? Ik gebruik nu 5W-40 synthetisch.
4) Het laten zoals het is.
Rond de tijd dat dit de kop op stak bleek de radiateur en koelvloeistofflens op de cilinderkop lek te zijn. Deze zijn toen tegen een absurd hoge prijs vervangen.
Waar doe ik het meest verstandig aan denken jullie? Zelf kan ik geen reparaties uitvoeren en zal dus alles moeten laten doen.
Alvast bedankt voor jullie adviezen

Gr, Tim