Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stille banden

vragen over de T4
Plaats reactie
tai sabaki
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2009, 15:20

stille banden

Bericht door tai sabaki »

Hallo allemaal,
Ik ben nu voor het eerst op het forum. Wel vaak gekeken maar nooit wat geschreven.
Ik heb een T4 uit 2003 met dubbele cabine die ik uitsluitend prive gebruik.
Ik ben ik op zoek naar nieuwe banden die vooral stil moeten zijn.
Nu zitten er continental 215 / 60R / 16 onder. Deze band vind ik erg veel lawaai maken.
De ANWB, Consumentenbond, en de Duitse Adac konden geen actuele antwoorden geven. De nieuwste test was van de Adac en was uit 2004.
Wie weet welke banden er veel stiller zijn? En zijn er misschien nog meer trucs om het geluid in de cabine te verminderen?
Mvg Ron (ja alweer een Ron)
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: stille banden

Bericht door Donald4Motion »

Welkom op HET forum :wjw :toppie

Wat betekend je naam eigenlijk? iets van Aikido?


Je zou ook een deel van je geluid kunnen dempen bij je wielkasten door middel van isolatie.
De een vindt die band stil en de ander weer een ander, blijft toch een beetje persoonlijk en wagen afhankelijk.

Hier is nog een link naar een goedkope site en daar wordt ook het banden geluid aangegeven in de test http://www.autobandenmarkt.nl/
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stille banden

Bericht door Roger B. (11)61 »

tai sabaki schreef:Hallo allemaal,
Ik ben nu voor het eerst op het forum. Wel vaak gekeken maar nooit wat geschreven.
Ik heb een T4 uit 2003 met dubbele cabine die ik uitsluitend prive gebruik.
Welkom, stel je nog even uitgebreid, (MET FOTO"S :jump ) voor in het voorstelforum...
tai sabaki schreef: Ik ben ik op zoek naar nieuwe banden die vooral stil moeten zijn.
Nu zitten er continental 215 / 60R / 16 onder. Deze band vind ik erg veel lawaai maken.
De ANWB, Consumentenbond, en de Duitse Adac konden geen actuele antwoorden geven. De nieuwste test was van de Adac en was uit 2004.
Wie weet welke banden er veel stiller zijn?
Continental vancocontact? dat zijn banden die in de categorie heel rumoerig thuishoren en bovendien behalve zeer slijtvast nergens in uitblinken volgens mij.
Vele banden zijn (veel) stiller dan de vanco's, Maar stilte is niet alles, grip lijkt me primair van belang en dat dan bij lage geluidsproductie. Ik denk dat een Michelin Agilis wel in de categorie goed en stil gerekend mag worden. Maar Bart zit in de banden, die weet er vast meer over te vertellen. Let in elk geval bij aanschaf van de banden dat speedindex en loadindex voldoen aan de max. wieldruk en max.snelheid van je auto.
tai sabaki schreef: En zijn er misschien nog meer trucs om het geluid in de cabine te verminderen?
Je geeft het zelf al aan, ook een stille band zal in een T4 nog aardig wat geluid laten horen.

Peter (Multivan Generation) heeft een website met heel veel artikelen over modificaties aan zijn T4, onder andere een aantal over geluidsisolatie, kijk en huiver (zit wat werk in....) http://www.eldiape.com
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: stille banden

Bericht door Pim 328 »

De nieuwe conti banden zijn vrij stil en is ook meer een personenauto band dan en band voor een bestelwagen.

De conti vanco 2, hier rijden de ambulances ook allamaal op (die bij ons in onderhoud zijn, 15 stuks).

Slijtage patroon van deze band is heel egaal dus slijt mooi vlak af en hebben zeer goede grip.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: stille banden

Bericht door pluuke »

Als je geen / minder last wilt krijgen van het bijgeluid door cuppen, moet je banden nemen die aan de zijkanten een doorgetrokken profiel hebben.
Dus geen banden met onderbroken profiel.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
tai sabaki
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2009, 15:20

Re: stille banden

Bericht door tai sabaki »

Leuk zo snel al veel antwoorden, bedankt allemaal.
Tai sabaki betekend : uit de aanvalslijn stappen: is een japanse term die in verschillende japanse vechtsporten voorkomt.
Ik moest een naam opgeven voor het forum maar kreeg steeds te lezen dat de naam die ik opgaf al bestond. Dus dacht ik, deze zal er vast nog niet zijn.
Natuurlijk is de slijtvastheid en de grip ook van belang dus ik moet dan nog even kijken welke het gaan worden. Dat Michelin goed is heb ik al vaker gehoord, mijn interesse gaat daar dan ook het meest naar uit. Nu heb ik inderdaad vancontact.
Gr Ron
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: stille banden

Bericht door frank884 »

de Michelin Achilles is stil maar ook de bridgestone duravis R630 is stil
ik heb 2 van beide in gebruik vanaf juni 2006 (totaal 59000km heb ik er mee gereden)
en merk daar geen verschil tussen en ze slijten bijna niks er zit nog ongeveer 5.5 mm op.
en ze zaten er al op toen ik de wagen kocht ze waren toen niet pas nieuw erop gezet!!


zowieso gaan die bedrijfswagen banden op de T4 ontzettend lang mee als je vergelijk
met een personenauto
ik heb er de standaard maat op liggen 195/70 R 15C LI 104
voorheen had ik op de vorige T4 idd ook de standaard continental vanco 8
en die maakte meer herrie maar die motor die daar in zat (de 1.9TD) ook ontzettend veel meer
dan de 2.5 TDI van nu, dus dat verefende mekaar.

Verder heb ik nog 2 winterbanden van een goedkoop merk
(nexen) die maken zoveel herrie dat ik ze alleen achterop kan leggen
door de DC is die ruimte afgeschermd en hoor je er dan niet zoveel van als voorop
Laatst gewijzigd door frank884 op 30 aug 2009, 21:50, 3 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: stille banden

Bericht door Ron---63--- »

Ik wiat al dat er veel Petertjes waren maar hoeveel Ronnies zijn er nu dan? :jump :jump
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: stille banden

Bericht door Charles 1065 »

Ik heb Bridgestone Duravis R630 erop liggen ook de maat 205-60-16 onder liggen sinds een maand, over de slijtage kan ik nog niks zeggen natuurlijk maar ze zijn super stil! Een echte aanrader! :zwaai
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: stille banden

Bericht door bartt4 »

Persoonlijk monteer ik altijd graag michelin agilles of eventueel kleber transpro (zelfde karkas is dochter van michelin maar net wat goedkoper) en ook de duravis van bridgestone is goed maar meestal wat prijziger. De nieuwe vanco van conti is wel beter geworden maar kan absoluut niet tippen aan de anderen.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie