Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geluidsisolatie

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
broekhof
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 okt 2007, 17:28
Locatie: Thuis
Contacteer:

Geluidsisolatie

Bericht door broekhof »

Hoi,

Allereerst fijne feestdagen voor iedereen.
Is er iemand die al eens de ruimte rondom de motor heeft geisoleerd met isolatieplaat.
Ik zit er aan te denken om in me nieuw te leveren t5 ( 2 de week januari) de motorruimte te isoleren met plaat die we ook in schepen toe passen.
Ik weet niet of er plaats voor is en of er nog bezwaren zijn om het niet te doen.
Het gaat om een 174 pk automaat.

Ik heb geen tussenschot genomen want ik ben 197 en zit niet lekker met standaard schot dus die maak ik zelf. (ben scheepstimmerman dus dat moet lukken)
Dit schot maak ik van hout en ga ik aan de binnenkant van de cabine ook bekleden met isolatieplaat 32 mm.
De stoel ga ik anpassen zoals in de tips en trucs staat omschreven.
Als de stoelen eruit zijn plak ik het ook onder de stoel.
Ook in de laadruimte wil ik achter de lat om lat betimmering en op de deuren deze isolatie toe passen.
Is er iemand met goede ideeen waar ik het nog meer toe kan passen.

Gr
Coen
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Kijk eens op volgende site:
http://www.akoestiekwinkel.nl/auto.html
Hier heb ik het isolatiemateriaal voor mijn T5 vandaan gehaald. Goede informatie en snelle levering.
Het isoleren van een auto is een moeilijke klus, omdat je het gewicht in de gaten moet houden. Mijn T5 is na het isoleren ongeveer 70 kg zwaarder geworden en nog steeds niet fluisterstil :ie :ie :ie
Bij mijn T5 zijn de rijgeluiden een stuk minder geworden, maar de motor is nog altijd goed hoorbaar. Dit is het gevolg van het pompverstuiverprincipe van deze TDI's. Deze produceren extra mechanische trillingen die moeilijk te dempen zijn. Door de extra isolatie is het pompverstuivergeluid wel afgezwakt.
Geluid in een auto is altijd relatief: ik heb een Golf VR6 en een Passat V6 gehad, waarvan de motoren nauwelijks hoorbaar waren. Het gevolg is dat andere geluiden opeens wel opvallen en hinderlijk worden, zoals knarsende deurrubbers, krakende bekleding, resonerende bedrading etc.
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Bericht door EricP »

Appie en mr dBa hebben hun bus geisoleerd, weet zo hun site niet meer maar het verschil was waarneembaar in verlijking met mijn niet geisoleerde vergelijkbare bus.
Dus vraag Appie maar even, als ik het goed heb was het verschil max ca 3 dB (= halvering va het geluid).
Verder vind ik de motor vooral veel geluidmaken bij het optrekken, gewoon draaiend is hij best stil (ook bij 140 - 150 km/h).

Groet Eric P
Bert Eenkhoorn
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2007, 22:27
Locatie: Apeldoorn

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Bert Eenkhoorn »

hoi Coen,

Ik heb pas geleden een T5 130 pk aut aangepast, deze was ook zonder tussenschot en ook ik heb vanwege mijn lengte(2 mtr) problemen met de standaard tussenwand.
Ik heb een 18 mm betonplex wand 10 cm verder naar achteren dan standaard gemonteerd
gewoon vertikaal gemonteerd, levert nog wat extra bergruimte achter de voorstoelen op.
Ik heb een Scheel stoel op originele Scheel rails gemonteerd en de stoel kan nu tegen de achterwand aan, rails op zelfgemaakt stalen frame gemonteerd.
Deze wand heb ik bekleed met autobekledingstapijt (soort vilt van 5 mm dik, echter zonder de jute rug die vloerbedekking heeft, dit kun je erg gemakkelijk verwerken met contactlijm en nietmachine, heb ik gekocht bij een autoaanpasser in De Meern (Tribus), kost maar iets van € 4,00 per strekkende metr, 2 mtr breed.
De tussenwand heb ik aan beide zijden bekleed, de laadruimte was bij mij al bekleed met deze bekleding, dit is gelijmd op panelen van 5 mm triplex die op de wand zijn geschroefd. Al met al dempt dit het geluid aanzienlijk en ik heb er niet eens een ruit in. Ook de vloer in de laadruimte heb ik voorzien van stevige vloerbedekking. als je meer info wilt bel 0653219734
Plaats reactie