Nu ik weet wat de maat van de stabi is 1054, ga ik proberen draad in de stabi te tappen, zodat de orginele koppelstang voor de 27 mm stabi er in kan worden geschroefd. Ik heb genoeg stang om te testen, aangezien er een zes cm moet worden afgezaagd als de proef lukt.
Waarom H&R geen schroefdraad tapt vanuit hun fabriek weet ik niet, maar je kunt natuurlijk veel eenvoudiger draad tappen in een stuk staal wat nog geen behandeling heeft gehad om het taaier te maken.
Het draait natuurlijk om de kosten, en een gladde stang produceren is veel goedkoper, dan een extra handeling om er draad in te tappen, wat de stang nog duurder zou maken.

- Met een professionele tap lukt het om draad te tappen, maar makkelijk gaat het niet in dit staal.
Telkens hele kleine stukjes tappen en weer helemaal er uit om het gat uit te blazen met perslucht, weer goed snijolie er in en weer een stukje tappen.
Als deze tap afknapt dan kun je waarschijnlijk een nieuwe stabilisator stang kopen
Het boren ging eigenlijk vrij makkelijk.
Snijolie aan de boor, en een nieuwe geslepen boor gekocht, en met de accuboor telkens twee of een mm groter boren, tot de maat van 10,2, die nodig was voor de tapset. Alles valt of staat wel bij goed gereedschap, even een oud boortje pakken wat niet goed geslepen is dat wordt hem denk ik niet.
Een nieuw setje boren kopen mag denk ik best als je de kans hebt om een dure stabilisatie stang te verkloten ( sorry voor dat woord)

- De bout in de stang gedraaid zover als het ging, toen een stukje tape er om, zodat je weet hoe diep de bout zit
Bij mijn tappen set van völkel moet ik met de hand tappen in drie stappen, van fijn naar grof.
De stang eerst goed vastgezet, door mijn zoontje er bovenop te zetten met zn knieën
De eerst tap ging vrij makkelijk, koste wel kracht maar ook niet meer dan dat.
De tweede tap ging al een stukje zwaarder, het is natuurlijk een soort van verenstaal.
De derde tap, gaf mij het gevoel dat hij elk moment kon afbreken, zoveel kracht kostte het om de tap te draaien.
Dus telkens twee drie mm snijden en dan weer een stukje terug draaien om te lossen, vaak de tap weer geheel er uit om het gat schoon te blazen met perslucht.
Weer nieuwe snijolie er in en weer een stukje draad snijden, om uiteindelijk op de juiste diepte uit te komen.

- De juiste diepte bereikt op twee mm na denk ik.
Passen gaat niet omdat ik niet de juiste draad heb getapt.
Mijn proef is geslaagd, nu wacht ik op de juiste tap van völkel M12 1.5 fijn
Ik kan de stabilisator stang nu gaan afzagen op de juiste maat, en er dan met de juiste tap, draad in gaan snijden, en het gat ook een beetje te diep boren zodat ik voldoende draad heb voor de koppelstang.