Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Werkbus klaar maken voor werk en privé
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
De motor van mijn bus heeft 407000 km gedraaid, de donorbus heeft 260000 gelopen. Dus veel minder km
Ik zal ook gelijk de bovenste draagarmen vervangen, aangezien de bovenste fuseekogel ruimte heeft en ik graag een compleet nieuwe niet verroeste draagarm wil.
Ik zal proberen om wat foto's te maken en alles bij te houden.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Ik zoek nu ook de delen om de bus weer rijdend te krijgen.
Dus motorkap
Koeler airco koeler
Grille plus onder strip
Koplamp steun rechts
Luchtfilter huis
Koplampen
En nog wat andere dingen.
Heeft iemand wat liggen waar hij vanaf moet of kan en wil.
Mail of bel me. 0620393997
Groeten Erik-Jan
Dus motorkap
Koeler airco koeler
Grille plus onder strip
Koplamp steun rechts
Luchtfilter huis
Koplampen
En nog wat andere dingen.
Heeft iemand wat liggen waar hij vanaf moet of kan en wil.
Mail of bel me. 0620393997
Groeten Erik-Jan
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Je hebt een pbErik450 schreef: 20 jun 2021, 22:28 Ik zoek nu ook de delen om de bus weer rijdend te krijgen.
Dus motorkap
Koeler airco koeler
Grille plus onder strip
Koplamp steun rechts
Luchtfilter huis
Koplampen
En nog wat andere dingen.
Heeft iemand wat liggen waar hij vanaf moet of kan en wil.
Mail of bel me. 0620393997
Groeten Erik-Jan
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Het heeft even geduurd, maar eindelijk rijdt de T4 weer.
Eerst de gehele motor uit de bus gehaald.
Eerst de gehele motor uit de bus gehaald.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Er zijn veel delen van de donor bus die ik wil overzetten, omdat het een luxere uitvoering is dan mijn eigen bus.
Zo heeft de donor een goed werkende centrale vergrendeling, een luxer dashboard, airbags, en meer kleine dingen, die ik ga overzetten.
Zo heeft de donor een goed werkende centrale vergrendeling, een luxer dashboard, airbags, en meer kleine dingen, die ik ga overzetten.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Het subframe van de bus heb ik er onderuit gehaald om de nieuwe draagarmen van het merk ABS te kunnen monteren, de oude hadden enigszins speling, die nog acceptabel was, maar ze komen toch een keer aan de beurt.
Ook wilde ik het subframe inspecteren en behandelen tegen roest.
Ik heb het geheel ingespoten met dasty, en alles schoon gespoten met de hogedrukreiniger en warm water.
Voorzichtig geweest met het stuurhuis natuurlijk.
De bouten en van het stuurhuis heb ik gelijk vastgezet met locktite, omdat het een keer is voorgekomen dat ze losgelopen waren.
Dit werd door Hans Sloot tijdens de keuring gelukkig ontdekt, en toen vastgezet.
Het grootste probleem was nog het losmaken van de bouten van de torsiestang aan de kant van de diesel tank.
Er staat een leuk filmpje op autodock hoe je de bovenste draagarm moet vervangen.
De rechterkant is een eitje om te doen, maar links kom je er gewoon niet goed bij, omdat de tank erg in de weg zit.
Uiteindelijk is het natuurlijk wel gelukt met een boel gemartel

Het hele stuurgedeelte ziet er nu weer redelijk strak uit, zoals ik het graag wil zien.
Ook wilde ik het subframe inspecteren en behandelen tegen roest.
Ik heb het geheel ingespoten met dasty, en alles schoon gespoten met de hogedrukreiniger en warm water.
Voorzichtig geweest met het stuurhuis natuurlijk.
De bouten en van het stuurhuis heb ik gelijk vastgezet met locktite, omdat het een keer is voorgekomen dat ze losgelopen waren.
Dit werd door Hans Sloot tijdens de keuring gelukkig ontdekt, en toen vastgezet.
Het grootste probleem was nog het losmaken van de bouten van de torsiestang aan de kant van de diesel tank.
Er staat een leuk filmpje op autodock hoe je de bovenste draagarm moet vervangen.
De rechterkant is een eitje om te doen, maar links kom je er gewoon niet goed bij, omdat de tank erg in de weg zit.
Uiteindelijk is het natuurlijk wel gelukt met een boel gemartel
Het hele stuurgedeelte ziet er nu weer redelijk strak uit, zoals ik het graag wil zien.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Mooi werk.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
De airco condensor was natuurlijk ook kapot geslagen door het betonnen frontgewicht van de trekker.
Deze moest natuurlijk ook worden vervangen.
Helaas kon ik niet dezelfde condensator vinden met drie rijen kanaaltjes, maar alleen een enkel kanaals condensor van het merk NRF.
Hopelijk werkt deze net zo goed als de bestaande condensator, maar ik twijfel er toch aan!!! Immers meer oppervlak lijkt me meer koeling te geven.
De verroeste bumperbalk moet ook nog even plaats maken voor een verse als we de vakantie er op hebben zitten.
Deze moest natuurlijk ook worden vervangen.
Helaas kon ik niet dezelfde condensator vinden met drie rijen kanaaltjes, maar alleen een enkel kanaals condensor van het merk NRF.
Hopelijk werkt deze net zo goed als de bestaande condensator, maar ik twijfel er toch aan!!! Immers meer oppervlak lijkt me meer koeling te geven.
De verroeste bumperbalk moet ook nog even plaats maken voor een verse als we de vakantie er op hebben zitten.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Tijdens alle werkzaamheden om de bus weer klaar te krijgen voor de vakantie, heb ik ook besloten dat met het wisselen van het dashboard, er een fatsoenlijke radio gemonteerd moet worden.
De oude dashboard speakers waren compleet vergaan, en dus had ik de radio ook nooit aan.
Ik heb veel moeite om de afstand in te schatten met parkeren en het aanpikken van aanhangers, wat vaak gebeurt tijdens mijn werkzaamheden.
Dus een achteruitrijcamera, moest er ook komen.
Tevens bel ik vaak zakelijk in de auto, en kan het gesprek dan bijna niet verstaan, dus carkit was ook niet overbodig, en een boete voor niet handsfree bellen is erg duur.
Alles bij elkaar gegooid en gekeken naar een kwalitatief goede set, en kwam uit op de Alpine ILX- 702 DM. https://www.alpine-electronics.nl/p/Pro ... s/ilx-702d
Deze radio is vrij eenvoudig om te bouwen, zodat hij in het dashboard past van een T4, zonder de dashboard balk door te zagen, dwz, radio boven en scherm naar beneden.
Alles wat ik graag wil doet hij goed, het bellen gaat beter dan ooit tevoren.
Achteruit rijden met een camera ga ik na de vakantie proberen, de tijd om de camera mooi te plaatsen was er gewoonweg niet, en ik wacht nog op een verloopstekker die niet was meegeleverd.
De oude dashboard speakers waren compleet vergaan, en dus had ik de radio ook nooit aan.
Ik heb veel moeite om de afstand in te schatten met parkeren en het aanpikken van aanhangers, wat vaak gebeurt tijdens mijn werkzaamheden.
Dus een achteruitrijcamera, moest er ook komen.
Tevens bel ik vaak zakelijk in de auto, en kan het gesprek dan bijna niet verstaan, dus carkit was ook niet overbodig, en een boete voor niet handsfree bellen is erg duur.
Alles bij elkaar gegooid en gekeken naar een kwalitatief goede set, en kwam uit op de Alpine ILX- 702 DM. https://www.alpine-electronics.nl/p/Pro ... s/ilx-702d
Deze radio is vrij eenvoudig om te bouwen, zodat hij in het dashboard past van een T4, zonder de dashboard balk door te zagen, dwz, radio boven en scherm naar beneden.
Alles wat ik graag wil doet hij goed, het bellen gaat beter dan ooit tevoren.
Achteruit rijden met een camera ga ik na de vakantie proberen, de tijd om de camera mooi te plaatsen was er gewoonweg niet, en ik wacht nog op een verloopstekker die niet was meegeleverd.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Net nog even een fotootje gemaakt van de ophanging van de katvervanger.
Ik heb eerst een nieuwe downpipe gemonteerd, omdat bij
de oude het hitteschild rammelde, en omdat alles toch los lag, heb ik meteen de gemodificeerde uitlaatpijp (roetkat er tussenuit geslepen, en een buis tussen gelast)vervangen voor een RVS pijp.
De ophanging van de pijp was erg verroest, en dit vind ik geen gezicht, dus meteen aangepakt.
Met een eigen straalkast is dit goed te doen, en dus de gehele beugel brandschoon gestraald, toen twee lagen primer, en twee lagen zwarte aflak.
Na uitharden de beugel gemonteerd met nieuwe imbus bouten, en alles in de unterbodenshutz gezet.
Nieuwe RVS pijp er aan en klaar weer.
Ik heb eerst een nieuwe downpipe gemonteerd, omdat bij
de oude het hitteschild rammelde, en omdat alles toch los lag, heb ik meteen de gemodificeerde uitlaatpijp (roetkat er tussenuit geslepen, en een buis tussen gelast)vervangen voor een RVS pijp.
De ophanging van de pijp was erg verroest, en dit vind ik geen gezicht, dus meteen aangepakt.
Met een eigen straalkast is dit goed te doen, en dus de gehele beugel brandschoon gestraald, toen twee lagen primer, en twee lagen zwarte aflak.
Na uitharden de beugel gemonteerd met nieuwe imbus bouten, en alles in de unterbodenshutz gezet.
Nieuwe RVS pijp er aan en klaar weer.
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Ik lees 2x dat je niet de dashboard balk wilde doorzagen om een dubbeldin radio te plaatsen.
Er zijn toch gewoon originele dashboard balken met een 2 din opening er in?
Die hadden wij er later ook in gezet..
Er zijn toch gewoon originele dashboard balken met een 2 din opening er in?
Die hadden wij er later ook in gezet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Hallo Peter,
Het had idd gekunt, maar dan had ik niet op vakantie gekunt met deze bus.
Het zoeken en plaatsen van de balk had me denk ik wat extra tijd gekost, en ik had de auto twee dagen voor de vakantie klaar.
En ik denk dat het voor veel mensen een brug te ver is om het hele dashboard te demonteren, en dat ze wel graag een 2 din scherm zouden willen.
Vandaar dat ik het hier heb gedeeld, misschien vinden meer mensen dit een mooie oplossing.
En aangezien Alpine dit levert, is het een snelle goedkopere oplossing.
Een dubbeldin dashboard balk stond op eBay voor 399 euro, en deze radio van Alpine was 157 euro duurder dan het standaard model, omdat het omgebouwd moest worden, dwz radio boven, scherm naar onderen.
Standaard is radio onder, scherm naar boven.
Alpine is een goed merk hoor ik van de kenners, dus denk dat dit een goede oplossing was.
De tijd zal het uitwijzen
Het had idd gekunt, maar dan had ik niet op vakantie gekunt met deze bus.
Het zoeken en plaatsen van de balk had me denk ik wat extra tijd gekost, en ik had de auto twee dagen voor de vakantie klaar.
En ik denk dat het voor veel mensen een brug te ver is om het hele dashboard te demonteren, en dat ze wel graag een 2 din scherm zouden willen.
Vandaar dat ik het hier heb gedeeld, misschien vinden meer mensen dit een mooie oplossing.
En aangezien Alpine dit levert, is het een snelle goedkopere oplossing.
Een dubbeldin dashboard balk stond op eBay voor 399 euro, en deze radio van Alpine was 157 euro duurder dan het standaard model, omdat het omgebouwd moest worden, dwz radio boven, scherm naar onderen.
Standaard is radio onder, scherm naar boven.
Alpine is een goed merk hoor ik van de kenners, dus denk dat dit een goede oplossing was.
De tijd zal het uitwijzen