Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Werkbus klaar maken voor werk en privé
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Het spuiten van de auto was maar een paar dagen werk, aangezien dit ook overdag en door een schadebedrijf gebeurde.
Eenmaal thuis kan het opbouwen beginnen, dus werd de schuur voor een gedeelte leeg gemaakt, waardoor er niet meer kan worden getimmerd binnen.
Voor we het glas gaan plaatsen, laat ik de tussenstijlen, met een matte folie beplakken. Hierdoor zit de folie straks ook echt mooi achter de raamrubbers
Eenmaal thuis kan het opbouwen beginnen, dus werd de schuur voor een gedeelte leeg gemaakt, waardoor er niet meer kan worden getimmerd binnen.
Voor we het glas gaan plaatsen, laat ik de tussenstijlen, met een matte folie beplakken. Hierdoor zit de folie straks ook echt mooi achter de raamrubbers
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Het glas plaatsen doe ik samen met een kennis van de autospuiter.
Deze man heeft ervaring met glas plaatsen, en ook dit is iets wat ik liever in een keer goed wil hebben, dus de hulp was welkom.
Hij heeft voor mij een set ruitmontage kit en primer, van de Mercedes garage geregeld waar hij werkt.
Ik denk dat de Mercedes spullen mijn VW niet gaan bijten, dus volle vertrouwen er in.
Deze man heeft ervaring met glas plaatsen, en ook dit is iets wat ik liever in een keer goed wil hebben, dus de hulp was welkom.
Hij heeft voor mij een set ruitmontage kit en primer, van de Mercedes garage geregeld waar hij werkt.
Ik denk dat de Mercedes spullen mijn VW niet gaan bijten, dus volle vertrouwen er in.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Voor dat ik het glas ging plaatsen, moest de verf natuurlijk voldoende zijn uitgehard.
Hiervoor is normaal gesproken geen tijd, en worden de ramen er gewoon ingezet.
Ik was thuis in de werkplaats bezig met een eiken trap, die gemaakt werd voor mijn eigen woning, dus was er geen plaats in de werkplaats voor de bus.
Deze heeft een paar maanden bij een buurman in de schuur gestaan, dus de verf was mooi uitgehard toen we de werkplaats leeg hadden.
De delen plaatwerk, waar we achter de glaspanelen gaan plakken hebben we eerst afgeplakt met schilderstape, we willen geen primer op de lak buiten de ruiten.
Ik heb bij het plaatsen van het glas hulp gehad van een kennis van de autospuiter.
Deze man werkte bij Mercedes Benz, en heeft ervaring met het plaatsen van glas.
Aangezien ik dit ook fijn voor elkaar wil hebben, doe ik dit samen met ervaren mensen.
Hij heeft via zijn werk een setje ruitmontage kit en primer geregeld van MB.
Ik denk dat de Mercedes spullen mijn VW niet gaan bijten
Hiervoor is normaal gesproken geen tijd, en worden de ramen er gewoon ingezet.
Ik was thuis in de werkplaats bezig met een eiken trap, die gemaakt werd voor mijn eigen woning, dus was er geen plaats in de werkplaats voor de bus.
Deze heeft een paar maanden bij een buurman in de schuur gestaan, dus de verf was mooi uitgehard toen we de werkplaats leeg hadden.
De delen plaatwerk, waar we achter de glaspanelen gaan plakken hebben we eerst afgeplakt met schilderstape, we willen geen primer op de lak buiten de ruiten.
Ik heb bij het plaatsen van het glas hulp gehad van een kennis van de autospuiter.
Deze man werkte bij Mercedes Benz, en heeft ervaring met het plaatsen van glas.
Aangezien ik dit ook fijn voor elkaar wil hebben, doe ik dit samen met ervaren mensen.
Hij heeft via zijn werk een setje ruitmontage kit en primer geregeld van MB.
Ik denk dat de Mercedes spullen mijn VW niet gaan bijten
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Ik neem aan dat iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Alle ruiten zijn geplaatst, en meteen de wind geleidertjes voor de voorportieren geplaatst.
De auto mooi hoog op assteunen gezet zodat ik overal goed bij kan. En de nieuwe achterdraagarmen kan monteren.
De auto mooi hoog op assteunen gezet zodat ik overal goed bij kan. En de nieuwe achterdraagarmen kan monteren.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
De velgen moest ook wat mee gebeuren, aangezien ze een beetje stoeprandschade hadden, en ik de kleur niet echt super vond passen bij mijn kleur van de bus.
Op de facebook site van MW wheels in Duitsland, vond ik een gave kleur, die ook bij onze werkkleding past.
Dus een berichtje gestuurd naar die mensen, met mijn plannen.
Een ralkleur konden ze niet echt geven, maar wel de website waar de verf door hen is gekocht.
Het was bundeswehr Braun
Het is een standaard kleur uit het duitse leger, waar ze hun voertuigen mee in de camouflage kleuren spuiten.
Deze kleur was een van de drie kleuren, en heet lederbraun.
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat als ze gespoten zijn.
Op de facebook site van MW wheels in Duitsland, vond ik een gave kleur, die ook bij onze werkkleding past.
Dus een berichtje gestuurd naar die mensen, met mijn plannen.
Een ralkleur konden ze niet echt geven, maar wel de website waar de verf door hen is gekocht.
Het was bundeswehr Braun
Het is een standaard kleur uit het duitse leger, waar ze hun voertuigen mee in de camouflage kleuren spuiten.
Deze kleur was een van de drie kleuren, en heet lederbraun.
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat als ze gespoten zijn.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Deze heb ik voorzichtig met een soldeerbout in de lijst van de kentekenplaat verlichting gesmolten, wat erg mooi en gecontroleerd ging vond ik zelf.
Met zagen valt het altijd tegen, en het smelten met een speciaal hulpstuk aan de soldeerbout ging het perfect.
Het beeld heb ik nog niet kunnen zien, ik krijg het signaal niet goed op de radio te zien, en weet niet waar dit aan ligt.
Ik heb wel signaal maar geen beeld, dus als ik de auto in de achteruit zet, dan verdwijnt het beeld van de radio, en zie ik de achteruitrij lijnen, maar gewoon zwart beeld.
De camera heb ik opgestuurd om te laten testen, en deze werkt gewoon.
Dus nu denk ik naar het inbouw station Herman Bosch in Enschede, waar ik alles heb gekocht.
Zij zullen hem vast aan de gang krijgen.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
De foto's die ik hier nu plaats, zijn al een tijdje geleden gemaakt, dat komt door drukte op het werk, waardoor ik mezelf de tijd niet gun om de foto's te verkleinen, en alles te beschrijven.
Gelukkig heb ik nu vakantie, en kan dus lekker aan de bus werken, en mijn project op het forum bijwerken.
De dubbele cabine was ook een ding,wat een beetje liefde nodig had.
Hij was van het merk omos, en was vlekkerig en hier en daar een barstje, dus tijd om dit aan te pakken.
De cabine werd voorzichtig gedemonteerd, wat ik natuurlijk voor het spuiten van de bus had moeten doen, dat was de betere optie.
Maar met het plaatsen van het glas was hij er inmiddels wel uit, en dat was fijn. Jeffrey de Wild heeft er weer een fijn stukje werk van gemaakt, en heeft ook van de deur plaat voor de schuifdeur, het kunstleer en alcantara look doorgetrokken.
Ik vind het prachtig geworden, echt af.
Gelukkig heb ik nu vakantie, en kan dus lekker aan de bus werken, en mijn project op het forum bijwerken.
De dubbele cabine was ook een ding,wat een beetje liefde nodig had.
Hij was van het merk omos, en was vlekkerig en hier en daar een barstje, dus tijd om dit aan te pakken.
De cabine werd voorzichtig gedemonteerd, wat ik natuurlijk voor het spuiten van de bus had moeten doen, dat was de betere optie.
Maar met het plaatsen van het glas was hij er inmiddels wel uit, en dat was fijn. Jeffrey de Wild heeft er weer een fijn stukje werk van gemaakt, en heeft ook van de deur plaat voor de schuifdeur, het kunstleer en alcantara look doorgetrokken.
Ik vind het prachtig geworden, echt af.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
De schuifdeur had ik al eens klaargemaakt om te laten bekleden.
Ik had een 6 mm dikke plaat berkentriplex, pasgemaakt op de schuifdeur, op de standaard fabrieks bekleding van board.
Deze plaat had ik met parkers vastgeboord op de stalen binnenbekleding van de deur.
Hier was ik nog niet uit hoe het bekleed moest worden, en hoe ik de plaat weer vast kan maken op de deur, zodat hij er ook weer simpel vanaf kan zonder beschadiging van de bekleding.
Ik heb toen M 6 blindklink moeten geplaatst op de plekken waar de dikke kunststof pluggen normaal gesproken zitten.
De gaten moesten tot 8 mm worden opgeboord, waarna ik ze in de primer heb gezet met een wattenstaafje.
Ik had eerst geen mooie boutjes, om de platen op de deur te monteren.
Dus samen met een vriend van mij door het magazijn van Porsche Centrum struinen, en alle bakjes bekijken tot we een passend M6 moertje dat er netje bij past.
Op de foto dus de orginele Porsche moertjes op de schuifdeur, de rest van de Porsche kan ik helaas niet betalen
Uiteindelijk was ik nog niet echt tevreden met het uiterlijk, ik vond het nog een beetje te grof.
Ik heb toen een zakje lenskop moertjes gekocht in de kleur zwart.
Deze zien er net een beetje kleiner en slanker uit.
Het gaat om de details natuurlijk.
Ik had een 6 mm dikke plaat berkentriplex, pasgemaakt op de schuifdeur, op de standaard fabrieks bekleding van board.
Deze plaat had ik met parkers vastgeboord op de stalen binnenbekleding van de deur.
Hier was ik nog niet uit hoe het bekleed moest worden, en hoe ik de plaat weer vast kan maken op de deur, zodat hij er ook weer simpel vanaf kan zonder beschadiging van de bekleding.
Ik heb toen M 6 blindklink moeten geplaatst op de plekken waar de dikke kunststof pluggen normaal gesproken zitten.
De gaten moesten tot 8 mm worden opgeboord, waarna ik ze in de primer heb gezet met een wattenstaafje.
Ik had eerst geen mooie boutjes, om de platen op de deur te monteren.
Dus samen met een vriend van mij door het magazijn van Porsche Centrum struinen, en alle bakjes bekijken tot we een passend M6 moertje dat er netje bij past.
Op de foto dus de orginele Porsche moertjes op de schuifdeur, de rest van de Porsche kan ik helaas niet betalen
Uiteindelijk was ik nog niet echt tevreden met het uiterlijk, ik vond het nog een beetje te grof.
Ik heb toen een zakje lenskop moertjes gekocht in de kleur zwart.
Deze zien er net een beetje kleiner en slanker uit.
Het gaat om de details natuurlijk.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Na het spuiten van de auto, wil je natuurlijk dat hij ook in deze staat blijft, en dat hij niet na een beetje autobaan gebruik onder de steenslag komt aan de voorzijde.
De grille en het deel boven de bumper, en natuurlijk de motorkap, heb ik dus weggebracht naar autocare in Deventer.
Autocare doet veel werk voor Porsche Centrum Twente, en zitten er met hun zaak pal naast.
Ik heb gezien hoe Arnoud de Porsche's in de folie zet, bijna niet zichtbaar.
Dat vertrouw ik hem volledig toe
Dus Arnoud heeft mijn voorzijde
zeer netjes in dezelfde folie gezet, en deze moet dus duurzaam beschermd zijn nu.
De grille en het deel boven de bumper, en natuurlijk de motorkap, heb ik dus weggebracht naar autocare in Deventer.
Autocare doet veel werk voor Porsche Centrum Twente, en zitten er met hun zaak pal naast.
Ik heb gezien hoe Arnoud de Porsche's in de folie zet, bijna niet zichtbaar.
Dat vertrouw ik hem volledig toe
Dus Arnoud heeft mijn voorzijde
zeer netjes in dezelfde folie gezet, en deze moet dus duurzaam beschermd zijn nu.
-
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 01 aug 2014, 09:00
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
sodeju, das een project zeg ! maar wat een oog voor detail ! ik heb nog een lange weg te gaan met mn nieuwe t4 ! (de vorige was helemaal klaar dus maar verkocht ) maar echt respect hoe je het aanpakt tot in detail !
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Dank je Dennis,
Ik vind juist dat de details het maken tot wat moois.
Dat is bij mijn vak als bouwer van huizen en andere dingen ook van groot belang.
Groeten Erik-jan
Ik vind juist dat de details het maken tot wat moois.
Dat is bij mijn vak als bouwer van huizen en andere dingen ook van groot belang.
Groeten Erik-jan
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Gisteren heb ik deze er onderuit gesleuteld en gewisseld met het andere stuurhuis van de bus die ik klaar aan het maken ben.
Ik heb de olie leidingen naar het stuurhuis afgekneld met een kunststof lijmtang, zodat er minimaal olieverlies is.
De stuurhuis hoezen maak je vrij makkelijk los van het stuurhuis, door het klemmetje los te maken en de hoes voorzichtig naar buiten te trekken, en door te schuiven tot aan de stuurkogel aan het fuseehuis.
De kogelgewrichten losgedraaid, die aan de zuigerstang van het stuurhuis zitten geschroefd.
Dit heb ik met een grote kneltang gedaan, ze zitten bijna niet vast, en zijn er met de hand uit te draaien.
Deze stuurassen kun je met hoes en al gewoon laten hangen, aan het fuseehuis.
De vier bouten, waarmee het stuurhuis op het subframe vastzit, draai je met een beetje moeite eenvoudig los.
Als allerlaatste draai je de wartels van de olieleiding los, en schep je het stuurhuis er zo uit, tussen de motor en het subframe door.
De wielen kunnen er gewoon aan blijven zitten. Ik wissel het stuurhuis, niet omdat de andere het niet goed deed of kapot was.
Maar het stuurhuis wat ik er nu onder ga zetten, stuurt aanmerkelijk lichter en dat is wel fijn.
Vooral als je vaak met aanhangers achteruit rijd merk je dit goed.
Het stuurhuis is van 2003, en mijn bus is van 2000.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Vanmorgen hebben we ( mijn zoon en ik) de naven in de nieuwe lagers geperst.
De naaf was -18 uit de vriezer en de draagarm 10 graden boven nul.
Mijn zoontje stond aan de knoppen, en ik hield de draagarm en de naaf vast.
Het was een fluitje van een cent, de naaf gleed met een beetje vet er aan zo het lager in.
Ik heb een blokje eikenhout en de ring die de naaf vasthoud onder het lager gelegd, zodat met persen de druk op de binnenschaal van het lager komt, en niet via de lagerkogels en de buitenschaal.De naaf was -18 uit de vriezer en de draagarm 10 graden boven nul.
Mijn zoontje stond aan de knoppen, en ik hield de draagarm en de naaf vast.
Het was een fluitje van een cent, de naaf gleed met een beetje vet er aan zo het lager in.
Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé
Vandaag bezig geweest om de achterste draagarm onder de bus vandaan te halen.
Dit ging vrij makkelijk, op een bout na, deze zat muurvast geroest in de bus van het draagarmrubbers.
Ik heb een 1000nm slagmoersleutel van Makita op accu, en deze kon hem niet los krijgen.
Dus heb ik met een klein brandertje de bout aan beide kanten heet gemaakt, en nog eens de slagmoersleutel er op, en toen gaf de bout zich over.
Voor ik alles loshaal heb ik eerst een griptang op de remslang gezet, zodat de remleiding niet helemaal leeg loopt.
De kabel van de handrem er ook afgehaald, zodat alles los was.
De krik onder de draagarm gezet en de bout van de schokdemper losgedraaid, de twee bouten van de draagarmrubbers er uitgetrokken en hij kon zakken. Hierna de draagarm fijn op een schraag gelegd, zodat er makkelijk aan gewerkt kan worden. Nu de draagarm weg is kan ik erg makkelijk werken in de wielkast.
Ik wil controleren of er geen bodycoat loszit zodat er vocht onder kan trekken, en er zich roest vormt.
Helaas kwam ik al snel een minder fijne verassing tegen.
Een stukje bodycoat die kapot was, en hier had het roest zijn werk al gedaan, en was er een gat ontstaan.
Dat wordt dus uitslijpen en er een stukje inlassen of plakken.
Weet iemand of er een goede roeststopper bestaat om de vliegroest te behandelen?
Dit ging vrij makkelijk, op een bout na, deze zat muurvast geroest in de bus van het draagarmrubbers.
Ik heb een 1000nm slagmoersleutel van Makita op accu, en deze kon hem niet los krijgen.
Dus heb ik met een klein brandertje de bout aan beide kanten heet gemaakt, en nog eens de slagmoersleutel er op, en toen gaf de bout zich over.
Voor ik alles loshaal heb ik eerst een griptang op de remslang gezet, zodat de remleiding niet helemaal leeg loopt.
De kabel van de handrem er ook afgehaald, zodat alles los was.
De krik onder de draagarm gezet en de bout van de schokdemper losgedraaid, de twee bouten van de draagarmrubbers er uitgetrokken en hij kon zakken. Hierna de draagarm fijn op een schraag gelegd, zodat er makkelijk aan gewerkt kan worden. Nu de draagarm weg is kan ik erg makkelijk werken in de wielkast.
Ik wil controleren of er geen bodycoat loszit zodat er vocht onder kan trekken, en er zich roest vormt.
Helaas kwam ik al snel een minder fijne verassing tegen.
Een stukje bodycoat die kapot was, en hier had het roest zijn werk al gedaan, en was er een gat ontstaan.
Dat wordt dus uitslijpen en er een stukje inlassen of plakken.
Weet iemand of er een goede roeststopper bestaat om de vliegroest te behandelen?