Na de sneakpreview van een paar dagen terug nu een wat langere uitleg.
Het design van de originele stalen 17 inch velgen vind ik niet verkeerd.
Ze lijken als je vlug kijkt wel een beetje op ATS cup velgen
Voor de winter gebruikte ik altijd deze velgen voor de winterbanden, maar vond het er altijd een beetje iel uitzien..
Zie hier een vergelijking..
Dus een setje nieuwe stalen velgen op de kop getikt, dan is de basis meteen goed.
Ze mogen 925 kg per velg hebben, dus de juiste velgen gekocht.
Het schijnt, dat je ook "mindere velgen" kunt kopen, die zijn van inferieurder staal en die schijn je minder goed te kunnen verbreden, en ook hebben ze een lager laadvermogen. Je kunt ze aan de ET-waarde differentiëren. ET 55 of ET56 zijn de juiste velgen. Die met een lagere ET-waarde kun je het beste laten liggen.
Dus we hebben onze stalen velgen, door een tip van Pascal en zelf ook een beetje zoeken, in de buurt van Amsterdam laten verbreden.
Die man staat goed bekend, vraagt een heel redelijk bedrag, en levert goede kwaliteit handwerk.
Door het lassen is de lak natuurlijk verbrand en ook waren de nieuwe velgen aan de binnenzijde zwart.
Dus de velgen uiteindelijk weggebracht naar Piet Dam, die tegenwoordig in Numansdorp zit..
Even afgesproken wat ik voor ogen had, kleur uitgezocht, hem nog even geholpen en dan maar wachten.
Hij kan spuiten en ook poedercoaten, ik heb uiteindelijk voor poedercoaten gekozen.
Stappen die gedaan worden:
- velgen stralen
- velgen opwarmen in de oven en daarna in de primer spuiten
- velgen terug de oven in om de primer wat aan te laten trekken en daarna de kleurcoat er op spuiten en weer terug de oven in
- velgen weer op laten warmen en kleurcoat aan laten warmen, en dan de blanke poedercoat er op aanbrengen en weer terug de oven in.
- velgen langzaam wat aan laten harden en dan in ander gedeelte waar het warmer is, de velgen "afbakken" .
De kosten zijn afhankelijk van de velgmaat, in dit geval 17 inch.
2 weken later kreeg ik tijdens mijn werk(ik zat achter Gent) een telefoontje, je velgen zijn klaar. Meteen na het werk doorgereden en mijn velgen opgehaald
En dan ga je met een opgewekt humeur het weekend in
Vorig weekend was het heel warm weer, en toen heb ik de velgen door de zon lekker laten opwarmen.
Waarom?
Nou stalen velgen krijgen vaak de neiging om vanuit de lasnaad te gaan roesten en dat willen we niet.
Om dit tegen te gaan zijn er een paar mogelijkheden:
- een heel dun laagje siliconenkit er in spuiten, zodat er geen vocht in kan komen. In ons geval niet doenbaar.
- een vloeibaar middeltje in de naad laten lopen
Ik kreeg ooit eens de tip van Leen, om in de naad ML te laten lopen.
Ik heb deze tip nu al bij 3 velgensets uitgevoerd, en bij alle drie de sets nooit roest gehad.
Onze velgen zijn gepoedercoat en dat kan niet helemaal in de naad komen, dus in dit geval erg belangrijk om na te behandelen.
De velgen waren opgewarmd en we gaan verder.. met een injectiespuit brengen we de ML in de naad:
In totaal een 20 ml per velg er in laten lopen, vloeide mooi, en in meerdere stappen (3) gedaan.
Tegelijkertijd banden besteld en dit keer voor Dunlop Sportmaxx RT2 gegaan in 235-55-17 (103) gekozen.
Maar goed, hoe staat het nu onder de bus?
Even wennen hoe de looks zijn en hoe het rijdt..
De 18 inch Amarok stalen velgen, hebben een extra rand in het hart van de velg, en ik vind ze optisch er wat ieler uit zien.
Ook hebben ze standaard al een lagere ET-waarde waardoor je ze minder kunt verbreden, en bij die velgen is dan de verhouding een beetje zoek.
Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...