Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ombouwproject naar Camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34285
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
distributie riem brandstof zijde
Bus heeft gisteren avond net voor het eten gedraaid, maar we hoorden dat er een verstuiver niet 100% afdichtte.
Dat onderzocht en brandplaatje was niet aanwezig (met plaatsen ergens tussen/naast gevallen?)
Verstuiver er uit, nieuw brandplaatje er in,
verstuiver leidingen ontluchten, en niet meer aanslaan.
Nu gaan we eerst het nokkenas tandwiel een beetje losdraaien, dan de bovenste spanner goedzetten,
dan meetklokje in de pomp steken en daarna, als dat goed staat, de pomp fixeren.
Vervolgens de riem spannen en nokkenastandwiel vastzetten en dan maar weer zien.
Brandstofzijde kan dus heel lastig zijn
Zeker als alles los is geweest..
Dat onderzocht en brandplaatje was niet aanwezig (met plaatsen ergens tussen/naast gevallen?)
Verstuiver er uit, nieuw brandplaatje er in,
verstuiver leidingen ontluchten, en niet meer aanslaan.
Nu gaan we eerst het nokkenas tandwiel een beetje losdraaien, dan de bovenste spanner goedzetten,
dan meetklokje in de pomp steken en daarna, als dat goed staat, de pomp fixeren.
Vervolgens de riem spannen en nokkenastandwiel vastzetten en dan maar weer zien.
Brandstofzijde kan dus heel lastig zijn
Zeker als alles los is geweest..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Ombouwproject naar Camper
:alarm dat is ook mijn angstbeeld ....je hebt natuurlijk de kukas verdraaid. De pomp had je gefixeerd en de nokkenas is ook weer in de juiste stand? (Dwz met de lineaal en voelermaatjes methode) dan zou ik zeggen dat de distributiezijde niet juist staat. Alles weer los..pffff Sterkte Peter
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Ombouwproject naar Camper
Das balen Mannen.
Loop de motor inmiddels
Toen de motor draaide ,heb je met de sleutel af gezet, of af geslagen Peter.
Loop de motor inmiddels
Toen de motor draaide ,heb je met de sleutel af gezet, of af geslagen Peter.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Multivan Generation
- Berichten: 34285
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Hij doet het en snort als vanouds.
Straks meer
Straks meer
Re: Ombouwproject naar Camper
O gelukkig anders had ik het even opgelost.....Multivan Generation schreef:Hij doet het en snort als vanouds.
Straks meer
- Multivan Generation
- Berichten: 34285
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Distributie riem wissel en tegenslag
Goed een happy end
Busje start super en rijd als vanouds.
Gisteren is Geert G langs gekomen en hebben we samen de boel een beetje afgebouwd.
Eerst had ik 3x dit gedaan op de nokkenas:
En voor de zekerheid ook dit gebruikt om een klein beetje olie op de zuigers te krijgen, omwille van grenssmering te voorkomen bij de eerste klappen:
De nokkenas geblokkeerd :
Distributie op tijd gezet en de spanner netjes gezet(in het midden, vlaggetje op vlaggetje):
Daarna de trillingsdemper met 160 Nm vastgezet en daarna nog 180 graden, met deze constructie:
Dan de brandstofkant, pomp stond bij demonteren van alles netjes op tijd en gefixeerd.
Begonnen om het draadeindje te verwijderen (ooit daarover een iets gelezen van Sebastiaan de Bruyn) dus heel voorzichtig.
En daarna terugplaatsen door alvast het moertje er op te draaien en dat moertje te gebruiken om het draadeindje in het blok te draaien:
We plaatsen dan dus eerst onderste/achterste spanner (voor de fijn afstelling) en we voelen het bereik naar voor en achter en zetten hem nadien in het midden, zodat we beide kanten op kunnen compenseren.
Daarna de bovenste/voorste spanrol plaatsen door het op de pompconsole vast te zetten en dan met behulp van een imbus 6 en dopje 13 de spanrol spannen zodat vlaggetje op vlaggetje komt, en hopla vast.
Dan het bovenste nokkenas tandwiel er op zetten en we zouden een heel eind in de richting moeten zijn:
Accu had al een tijd aan de lader gehangen.
3x doorstarten en lopen.
Nou en toen hoorden we dus gisterenavond dat er een verstuiver peof poef poef als bijgeluid maakte.
Okee, was de 2de verstuiver en na het eten daarmee verder.
Zo gezegd zo gedaan dus verstuiver leidingen (met zijn 3-en verbonden) los en de verstuiver verwijderen en tot de komen dat het brandplaatje ontbreekt, als afdichting voor de verstuiver nozzle in het verstuiver gat.
Dat opgelost door het nieuwe brandplaatje, wat ik nog in voorraad had, met secondenlijm om de nozzle even vast te hechten.
Ondertussen het front weer terugbouwen, want ja, had al gelopen dus het zou alleen nog fijn afstelling zijn.
Plaatsen, ontluchten, starten en NIET meer aan willen springen.
Weer distributie controleren, was goed en tsja met Oskar een paar keer ruggespraak gehouden; het MOET in de brandstof kant zitten.
Weer opnieuw die zijde afgesteld en niet meer willen..
Toen rond 1 uur maar naar bed.
Vandaag met frisse moed weer verder, alles nog eens doorlopen,
de bovenste/voorste spanner wilde niet meer spannen. We kregen het niet meer voor elkaar
Alles aan brandstofzijde 3x los, meetklokje en nog wat extra gereedschap gehaald bij garage in het dorp,
en nog wat tips gekregen, maar hoe en wat, niet willen aanslaan.
Uiteindelijk weer eens met Oskar en Thomas (Imac Thomas --> zie T5 projecten forum) gebeld voor tips en ideëen.
Uiteindelijk voelden we een soort van "nederlaag" en hebben we profeesionele hulp gezocht en gekregen.
Thomas en Sven van THS Automotive in Den Bosch boden meteen aan, als weetjewellers onder elkaar om te willen kijken en helpen.
Zo gezegd zo gedaan, sleepkabel op de kop getikt en van huis naar Den Bosch gesleept door Geert G.
Mijn rechterbeen en mijn armen zijn 2x zo dik geworden van de rit op de snelweg zonder stuur en rem bekrachtiging .
Daar aangekomen en gekeken hoe we er voor stonden:
Starten, klik en niets meer, accu leeg (hele rit met knipperlichten aan gereden op de snelweg (en het ging af en toe zeker 100 km/u )).
Distributie gecontroleerd en dat stond 100% op tijd.
Dus echt pomp zijde waar het probleem zat.
Riem los door nokkenas tandwiel los te halen, Pomp op tijd op de merktekens (tering wat een flut iets van VW zeg, het is en blijft gokwerk, want niet goed zichtbaar in één lijn).
Achterste/onderste spanner in het midden van het bereik gezet.
Voorste bovenste/spanner geprobeerd vlaggetje op vlaggetje te krijgen en NIET willen, dat hadden wij ook al.
Maar wat bleek: met terugbouwen van het front, is er een brandstofleiding van filter naar pomp, iets richting blok gekomen,
en die zat precies daar waar de spanner in de pomp console "gefixeerd" zou moeten worden/
Het langwerpige vlaggetje moet dus precies hierin vallen, zodat je de spanrol kunt spannen:
zie de contouren
Daarna starten en rochelend aanslaan met behulp van wat spul in het inlaat traject te spuiten.
Laat maar even draaien en verrek zeg, het werd wat stabieler.
Kwartiertje laten draaien en ook standkachel aan om de boel nog wat te helpen om op te warmen,
en af en toe koelvloeistof bijgevuld.
Het niveau met het nieuwe tankje is nu wel goed en duidelijk afleesbaar:
Daarna koelvloeistof weer af en toe bijgevuld tot op niveau.
Toen werd er nog gevraagd welke onderdelen er nog op moesten en ook dat werd even aangepakt door Thomas en Sven
Dus binnen in totaal 3 kwartier hooguit liep het blok weer en zat er weer leven in de dame.
Geert G en ik zelf zaten dus bijna daar waar we wezen wilden, maar net niet helemaal,
en de frisse blik heeft enorm geholpen.
Ik ben tevreden huiswaarts gereden met een goed weetjewel gevoel overhoudend,
en een busje wat weer heerlijk rijdt.
Thomas, en Sven van THS Automotive in Den Bosch zijn een echte aanrader als garage in de regio Den Bosch!
En Geert G bedankt voor de goede zorgen en het samen sleutelen,
we hebben 2 vliegen in één klap geslagen en samen ook nog veel gekletst en geleerd.
Wij zijn happy..
Busje start super en rijd als vanouds.
Gisteren is Geert G langs gekomen en hebben we samen de boel een beetje afgebouwd.
Eerst had ik 3x dit gedaan op de nokkenas:
En voor de zekerheid ook dit gebruikt om een klein beetje olie op de zuigers te krijgen, omwille van grenssmering te voorkomen bij de eerste klappen:
De nokkenas geblokkeerd :
Distributie op tijd gezet en de spanner netjes gezet(in het midden, vlaggetje op vlaggetje):
Daarna de trillingsdemper met 160 Nm vastgezet en daarna nog 180 graden, met deze constructie:
Dan de brandstofkant, pomp stond bij demonteren van alles netjes op tijd en gefixeerd.
Begonnen om het draadeindje te verwijderen (ooit daarover een iets gelezen van Sebastiaan de Bruyn) dus heel voorzichtig.
En daarna terugplaatsen door alvast het moertje er op te draaien en dat moertje te gebruiken om het draadeindje in het blok te draaien:
We plaatsen dan dus eerst onderste/achterste spanner (voor de fijn afstelling) en we voelen het bereik naar voor en achter en zetten hem nadien in het midden, zodat we beide kanten op kunnen compenseren.
Daarna de bovenste/voorste spanrol plaatsen door het op de pompconsole vast te zetten en dan met behulp van een imbus 6 en dopje 13 de spanrol spannen zodat vlaggetje op vlaggetje komt, en hopla vast.
Dan het bovenste nokkenas tandwiel er op zetten en we zouden een heel eind in de richting moeten zijn:
Accu had al een tijd aan de lader gehangen.
3x doorstarten en lopen.
Nou en toen hoorden we dus gisterenavond dat er een verstuiver peof poef poef als bijgeluid maakte.
Okee, was de 2de verstuiver en na het eten daarmee verder.
Zo gezegd zo gedaan dus verstuiver leidingen (met zijn 3-en verbonden) los en de verstuiver verwijderen en tot de komen dat het brandplaatje ontbreekt, als afdichting voor de verstuiver nozzle in het verstuiver gat.
Dat opgelost door het nieuwe brandplaatje, wat ik nog in voorraad had, met secondenlijm om de nozzle even vast te hechten.
Ondertussen het front weer terugbouwen, want ja, had al gelopen dus het zou alleen nog fijn afstelling zijn.
Plaatsen, ontluchten, starten en NIET meer aan willen springen.
Weer distributie controleren, was goed en tsja met Oskar een paar keer ruggespraak gehouden; het MOET in de brandstof kant zitten.
Weer opnieuw die zijde afgesteld en niet meer willen..
Toen rond 1 uur maar naar bed.
Vandaag met frisse moed weer verder, alles nog eens doorlopen,
de bovenste/voorste spanner wilde niet meer spannen. We kregen het niet meer voor elkaar
Alles aan brandstofzijde 3x los, meetklokje en nog wat extra gereedschap gehaald bij garage in het dorp,
en nog wat tips gekregen, maar hoe en wat, niet willen aanslaan.
Uiteindelijk weer eens met Oskar en Thomas (Imac Thomas --> zie T5 projecten forum) gebeld voor tips en ideëen.
Uiteindelijk voelden we een soort van "nederlaag" en hebben we profeesionele hulp gezocht en gekregen.
Thomas en Sven van THS Automotive in Den Bosch boden meteen aan, als weetjewellers onder elkaar om te willen kijken en helpen.
Zo gezegd zo gedaan, sleepkabel op de kop getikt en van huis naar Den Bosch gesleept door Geert G.
Mijn rechterbeen en mijn armen zijn 2x zo dik geworden van de rit op de snelweg zonder stuur en rem bekrachtiging .
Daar aangekomen en gekeken hoe we er voor stonden:
Starten, klik en niets meer, accu leeg (hele rit met knipperlichten aan gereden op de snelweg (en het ging af en toe zeker 100 km/u )).
Distributie gecontroleerd en dat stond 100% op tijd.
Dus echt pomp zijde waar het probleem zat.
Riem los door nokkenas tandwiel los te halen, Pomp op tijd op de merktekens (tering wat een flut iets van VW zeg, het is en blijft gokwerk, want niet goed zichtbaar in één lijn).
Achterste/onderste spanner in het midden van het bereik gezet.
Voorste bovenste/spanner geprobeerd vlaggetje op vlaggetje te krijgen en NIET willen, dat hadden wij ook al.
Maar wat bleek: met terugbouwen van het front, is er een brandstofleiding van filter naar pomp, iets richting blok gekomen,
en die zat precies daar waar de spanner in de pomp console "gefixeerd" zou moeten worden/
Het langwerpige vlaggetje moet dus precies hierin vallen, zodat je de spanrol kunt spannen:
zie de contouren
Daarna starten en rochelend aanslaan met behulp van wat spul in het inlaat traject te spuiten.
Laat maar even draaien en verrek zeg, het werd wat stabieler.
Kwartiertje laten draaien en ook standkachel aan om de boel nog wat te helpen om op te warmen,
en af en toe koelvloeistof bijgevuld.
Het niveau met het nieuwe tankje is nu wel goed en duidelijk afleesbaar:
Daarna koelvloeistof weer af en toe bijgevuld tot op niveau.
Toen werd er nog gevraagd welke onderdelen er nog op moesten en ook dat werd even aangepakt door Thomas en Sven
Dus binnen in totaal 3 kwartier hooguit liep het blok weer en zat er weer leven in de dame.
Geert G en ik zelf zaten dus bijna daar waar we wezen wilden, maar net niet helemaal,
en de frisse blik heeft enorm geholpen.
Ik ben tevreden huiswaarts gereden met een goed weetjewel gevoel overhoudend,
en een busje wat weer heerlijk rijdt.
Thomas, en Sven van THS Automotive in Den Bosch zijn een echte aanrader als garage in de regio Den Bosch!
En Geert G bedankt voor de goede zorgen en het samen sleutelen,
we hebben 2 vliegen in één klap geslagen en samen ook nog veel gekletst en geleerd.
Wij zijn happy..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Ombouwproject naar Camper
Fijn dat het gelukt is. Zal een super goed gevoel geven!
Ik begrijp dus dat die voorste spanrol dus niet goed in zijn "nest" zat? zat hij dan niet scheef?
Ik begrijp dus dat die voorste spanrol dus niet goed in zijn "nest" zat? zat hij dan niet scheef?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Ombouwproject naar Camper
Mooi dat het uiteindelijk is gelukt Peter en natuurlijk Geert, leerzame klus, ook voor ons op het forum om het zo beschreven en in beeld te hebben.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 34285
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
olie pakkingen in blok
Inderdaad, goed geïnterpreteerd, en nee, zat niet scheef,Endebendebus schreef:Fijn dat het gelukt is. Zal een super goed gevoel geven!
Ik begrijp dus dat die voorste spanrol dus niet goed in zijn "nest" zat? zat hij dan niet scheef?
maar doordat de spanning niet goed was verliep de timing.
Ik heb mijn best gedaan, veel geleerd,sgsdebruijn schreef:Mooi dat het uiteindelijk is gelukt Peter en natuurlijk Geert, leerzame klus, ook voor ons op het forum om het zo beschreven en in beeld te hebben.
soms hard en zwaar werk, soms een dagje onderdelen verzamelen en schoonmaken.
Heb nog veel meer foto's gemaakt, die voor het forum wellicht niet heel relevant waren,
maar gewoon in mijn archief verdwijnen, je weet immers nooit.
Binnenkort zal ik nog eens een lijstje maken, welke onderdelen ik allemaal vervangen heb en wat prijzen..
Dát kan namelijk ook interessant zijn
Er zijn nu veel onderdelen extra vervangen omdat bijna alles los was en of weg, en anders kun je daar zowat onmogelijk bij.
Ook zat er veel meer lekkage aan het blok als dat we zelf ooit verwacht hadden
Waar zat er allemaal lekkage?
- Beide nokkenas keerringen
- oliepomp pakking (metalen, dus een verbeterde versie ten op zichte van de oude papieren, maar toch lekkage)
- krukas pakking
- kleppendeksel pakking
- carterpan, ons blok was af-fabriek voorzien van alleen maar vloeibare pakking, maar ja, dat heeft ook niet het eeuwige leven.
Nu al de oude olie van het blok afgeschraapt, en daarna met thinner extra schoongemaakt en ontvet,
carterpan van binnen en buiten opgezuiverd in een badje, kleppen deksel lekker weer fris.
Overal alle oude olieresten verwijderd..
Groeten Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Ombouwproject naar Camper
Mooi dat het gelukt is en de auto weer rijd.
Thomas en Sven van THS Automotive zijn gastvrije mannen met vak kennis, en gouden vingertjes.
hopelijk weer vele veilige km
Thomas en Sven van THS Automotive zijn gastvrije mannen met vak kennis, en gouden vingertjes.
hopelijk weer vele veilige km
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- imacthomas
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15
Re: Ombouwproject naar Camper
Graag gedaan
Is lang geleden dat ik zo'n mooie T4 gezien had, ziet er super uit Peter.
Nu lekker rijden.
Gr Thomas
Is lang geleden dat ik zo'n mooie T4 gezien had, ziet er super uit Peter.
Nu lekker rijden.
Gr Thomas
Re: Ombouwproject naar Camper
Pfff wat een verhaal zeg, maar dat kan iedereen overkomen. Top dat de bus weer leeft!
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Ombouwproject naar Camper
Kijk, ik woon vlak bij Den Bosch, dus THS Automotive ga ik onthouden
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
- Locatie: bollenstreek
Re: Ombouwproject naar Camper
Al eerder gezegd, maar nogmaals RESPECT!!!! Ik zou het niet aandurven (of kunnen)......
Mooi dat de bus weer snort zoals het hoort!!
Mooi dat de bus weer snort zoals het hoort!!
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Re: Ombouwproject naar Camper
Peter,wat een mooie klus!
GrtHarry
GrtHarry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.