Goed een happy end
Busje start super en rijd als vanouds.
Gisteren is Geert G langs gekomen en hebben we samen de boel een beetje afgebouwd.
Eerst had ik 3x dit gedaan op de nokkenas:
En voor de zekerheid ook dit gebruikt om een klein beetje olie op de zuigers te krijgen, omwille van grenssmering te voorkomen bij de eerste klappen:
De nokkenas geblokkeerd :
Distributie op tijd gezet en de spanner netjes gezet(in het midden, vlaggetje op vlaggetje):
Daarna de trillingsdemper met 160 Nm vastgezet en daarna nog 180 graden, met deze constructie:
Dan de brandstofkant, pomp stond bij demonteren van alles netjes op tijd en gefixeerd.
Begonnen om het draadeindje te verwijderen (ooit daarover een iets gelezen van Sebastiaan de Bruyn) dus heel voorzichtig.
En daarna terugplaatsen door alvast het moertje er op te draaien en dat moertje te gebruiken om het draadeindje in het blok te draaien:
We plaatsen dan dus eerst onderste/achterste spanner (voor de fijn afstelling) en we voelen het bereik naar voor en achter en zetten hem nadien in het midden, zodat we beide kanten op kunnen compenseren.
Daarna de bovenste/voorste spanrol plaatsen door het op de pompconsole vast te zetten en dan met behulp van een imbus 6 en dopje 13 de spanrol spannen zodat vlaggetje op vlaggetje komt, en hopla vast.
Dan het bovenste nokkenas tandwiel er op zetten en we zouden een heel eind in de richting moeten zijn:
Accu had al een tijd aan de lader gehangen.
3x doorstarten en lopen.
Nou en toen hoorden we dus gisterenavond dat er een verstuiver peof poef poef als bijgeluid maakte.
Okee, was de 2de verstuiver en na het eten daarmee verder.
Zo gezegd zo gedaan dus verstuiver leidingen (met zijn 3-en verbonden) los en de verstuiver verwijderen en tot de

komen dat het brandplaatje ontbreekt, als afdichting voor de verstuiver nozzle in het verstuiver gat.
Dat opgelost door het nieuwe brandplaatje, wat ik nog in voorraad had, met secondenlijm om de nozzle even vast te hechten.
Ondertussen het front weer terugbouwen, want ja, had al gelopen dus het zou alleen nog fijn afstelling zijn.
Plaatsen, ontluchten, starten en NIET meer aan willen springen.
Weer distributie controleren, was goed en tsja met Oskar een paar keer ruggespraak gehouden; het MOET in de brandstof kant zitten.
Weer opnieuw die zijde afgesteld en niet meer willen..
Toen rond 1 uur maar naar bed.
Vandaag met frisse moed weer verder, alles nog eens doorlopen,
de bovenste/voorste spanner wilde niet meer spannen. We kregen het niet meer voor elkaar
Alles aan brandstofzijde 3x los, meetklokje en nog wat extra gereedschap gehaald bij garage in het dorp,
en nog wat tips gekregen, maar hoe en wat, niet willen aanslaan.
Uiteindelijk weer eens met Oskar en Thomas (Imac Thomas --> zie T5 projecten forum) gebeld voor tips en ideëen.
Uiteindelijk voelden we een soort van "nederlaag" en hebben we profeesionele hulp gezocht en gekregen.
Thomas en Sven van THS Automotive in Den Bosch boden meteen aan, als weetjewellers onder elkaar om te willen kijken en helpen.
Zo gezegd zo gedaan, sleepkabel op de kop getikt en van huis naar Den Bosch gesleept door Geert G.
Mijn rechterbeen en mijn armen zijn 2x zo dik geworden van de rit op de snelweg zonder stuur en rem bekrachtiging

.
Daar aangekomen en gekeken hoe we er voor stonden:
Starten, klik en niets meer, accu leeg (hele rit met knipperlichten aan gereden op de snelweg (en het ging af en toe zeker 100 km/u

)).
Distributie gecontroleerd en dat stond 100% op tijd.
Dus echt pomp zijde waar het probleem zat.
Riem los door nokkenas tandwiel los te halen, Pomp op tijd op de merktekens (tering wat een flut iets van VW zeg, het is en blijft gokwerk, want niet goed zichtbaar in één lijn).
Achterste/onderste spanner in het midden van het bereik gezet.
Voorste bovenste/spanner geprobeerd vlaggetje op vlaggetje te krijgen en NIET willen, dat hadden wij ook al.
Maar wat bleek: met terugbouwen van het front, is er een brandstofleiding van filter naar pomp, iets richting blok gekomen,
en die zat precies daar waar de spanner in de pomp console "gefixeerd" zou moeten worden/
Het langwerpige vlaggetje moet dus precies hierin vallen, zodat je de spanrol kunt spannen:

zie de contouren
Daarna starten en rochelend aanslaan met behulp van wat spul in het inlaat traject te spuiten.
Laat maar even draaien en verrek zeg, het werd wat stabieler.
Kwartiertje laten draaien en ook standkachel aan om de boel nog wat te helpen om op te warmen,
en af en toe koelvloeistof bijgevuld.
Het niveau met het nieuwe tankje is nu wel goed en duidelijk afleesbaar:
Daarna koelvloeistof weer af en toe bijgevuld tot op niveau.
Toen werd er nog gevraagd welke onderdelen er nog op moesten en ook dat werd even aangepakt door Thomas en Sven
Dus binnen in totaal 3 kwartier hooguit liep het blok weer en zat er weer leven in de dame.
Geert G en ik zelf zaten dus bijna daar waar we wezen wilden, maar net niet helemaal,
en de frisse blik heeft enorm geholpen.
Ik ben tevreden huiswaarts gereden met een goed weetjewel gevoel overhoudend,
en een busje wat weer heerlijk rijdt.
Thomas, en Sven van THS Automotive in Den Bosch zijn een echte aanrader als garage in de regio Den Bosch!
En Geert G bedankt voor de goede zorgen en het samen sleutelen,
we hebben 2 vliegen in één klap geslagen en samen ook nog veel gekletst en geleerd.
Wij zijn happy..