Hallo Hans,
Leuk idee, met je bus naar
IJsland! Wij gaan dit jaar, aan het eind van de zomer (half augustus/half september). Niet met een T4 Synchro, maar met onze T5 4Motion. Wij hebben de afgelopen twee jaar ook wat aanpassingen gedaan om onze bus wat meer geschikt te maken voor ruiger werk. Op onze reizen gaan wij graag van de gebaande paden af. Veel van wat wij hebben gedaan hebben we gedocumenteerd, hier op WJW. Misschien heb je er wat aan, of aan onze overwegingen, ondanks dat je een andere bus hebt.
Verhogen van de bus:
- Wij hebben geen Seikel verhogingskit, maar hebben VB luchtvering laten monteren. E.e.a is beschreven in dit WJW-draadje. Er is veel te zeggen over de voordelen en nadelen van resp. luchtvering of een permanente verhoging à la Seikel. Dat zullen we allemaal hier maar niet herhalen, maar wij vonden de grotere flexibiliteit (verhoging/verlaging wanneer je hem nodig hebt, waterpas stellen) en de mindere kans op slijtage aan het aandrijfsysteem als je niet permanent verhoogd rijdt (van de Seikel site: "Die zu erwartende Lebensdauer der Gelenkwellen kann sich durch die Höherlegung verkürzen!") doorslaggevend.
- 's Zomers rijden wij met iets grotere banden.
- Met de 'off-road' stand van onze luchtvering en de grotere banden hebben we dan zo'n 5 cm. meer bodemvrijheid (en waaddiepte) als een standaard 4-Motion.
Vergroten van de waaddiepte:
- Wij hebben de ontluchting van de aandrijftrein (versnellingsbak, L-koppeling, achterdifferentieel) omhoog gebracht naar direct onder de motorkap. Die ontluchtingsgaten zijn eigenlijk het laagste punt (ca 300 mm bij een standaard 4Motion) waar water en vuil een probleem vormen: dat wil je niet in je aandrijftrein. E.e.a. is beschreven in dit WJW-draadje.
- Omhoogbrengen van de luchtaanzuiging van de motor. Die is bij een 4Motion standaard op zo'n 400 mm. Wij vonden een snorkel wat overdreven, maakt ook best een hoop herrie. Wij hebben een eenvoudigere oplossing gekozen die de aanzuiging omhoogbrengt naar direct onder de motorkap. E.e.a. is beschreven in dit WJW-draadje.
- Dat brengt onze waaddiepte tot zo ongeveer de accubak onder de motorkap. Dat wilden we overigens maar niet gaan proberen... 40/50 cm is meer dan genoeg voor onze gemoedsrust!
- Puntje van aandacht is nog de luchtaanzuiging van de standkachel en de motorvoorverwarming. Die zit ook laag. Daarvoor bestaan ook setjes om die omhoog te leggen. Op diverse fora wordt daar verschillend over gedacht. Er zijn mensen die zeggen dat je best zonder kunt, die ook zonder door rivieren zijn gereden en nooit problemen met hun kachels hebben gehad. Wij vinden ze nogal duur, dus voorlopig laten we het maar zo.
Banden:
Daar kun je hele forums over vullen. Ook hier is daar het nodige over geschreven. Wij moeten in april onze zomerbanden vernieuwen, en dan komen er Michelin Lattitude Cross banden onder, 225/70/R16 103 H. De BFG vonden wij minder geschikt, omdat dat eigenlijk nogal onveilige banden zijn in het gewone verkeer, en dat is toch wat we het meest rijden. De Michelin's zijn een wat modernere band, die goede 'gewone' wegeigenschappen zou combineren met goede off-road eigenschappen. Seikel biedt die nu ook aan in hun
'Cruiser' aanpassingsset. Na de zomer weten we meer! In
dit WJW-draadje wordt er ook e.e.a. over gezegd.
Overige aanpassingen/uitrusting:
- Wij hebben de standaard kunststof motorbeschermplaat vervangen door een aluminium beschermplaat. E.e.a. beschreven in dit WJW-draadje.
- Wij hebben extra verstevigde sleepogen laten plaatsen, dit setje. We moeten nog even een bergingslint en wat sluitingen regen. En dan maar hopen dat we ze nooit nodig gaan hebben!
- Wij nemen ons normale reservewiel en daarnaast nog een reserveband mee. Het is niet gezegd dat ons type band overal voorradig is, mochten we één band kapot rijden, dan kunnen we bij een garage de andere band op het wiel laten leggen. Er gaat ook een extra lange wielsleutel mee...
- Een busmuts tegen de kou en de nattigheid onder het hefdak!
- Wij koken op Campinggaz, dus nemen we daar een extra reservetank van mee: dat is op IJsland niet te krijgen!
Reisvoorbereiding:
Wat losse punten:
- Heb je al een idee welke binnenlandwegen jullie willen gaan rijden? Waar denk je de zandladders nodig te hebben? Je mag in het binnenland nergens van de 'gebaande' wegen af... Dus echt het lava-zand in is streng verboden, er staan inmiddels grote boetes op echt 'off-road' rijden' en er wordt steeds meer 'dichtgetimmerd'. Ook bij het DC3-vliegtuigwrak mag je sinds kort niet meer met je auto komen.
- In onze planning zitten voorlopig in ieder geval de F35 (Kjölur), de F26 (Sprengisandur) en de F208 (Skaftafjell). Die zijn tegenwoordig helemaal niet zo extreem meer, trouwens. De Kjölur heeft bijv helemaal geen doorwadingen meer, alles is daarop nu met duikers en bruggen en dammen gereguleerd. De Sprengisandur wordt nu ook door Dacia Dusters enzo bereden, maar kent nog wel een paar doorwadingen...
- Þórsmörk en de waterlopen daar lijken wel het lastigst en onbetrouwbaarst. Bijna alle You-tube filmpjes van wegspoelende autobussen e.d. komen van daar. Wij weten nog niet of we daar heen gaan. Jullie?
- Beckontheroad schrijft dat verschepen in een container en zelf naar Reijkjavik vliegen goedkoper is dan de pont. Wij zijn dat voor 2014 en 2015 nagegaan, en beide opties kwamen toen in dezelfde grootte-orde wat kosten betreft uit. Op de site van de Ijslandspecialist kun je de prijzen voor de diverse opties bekijken. Wij hebben besloten voor de pont, vooral omdat we dan ook een paar dagen de Faröer aan kunnen doen. Daar kom je anders ook niet zo gauw...