Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
Onze T4 California uit '91 (met een 2,4D motor) slaat niet meer aan.
We hadden al gemerkt dat het met het koudere weer en bij langere stilstand (bus staat regelmatig een week of 2 stil) wat langer duurde voordat de bus aansloeg. Geen praktisch probleem want accu en startmotor konden dit prima aan, wel een aandachtspuntje. Volgende week een afspraak bij de garage die zou er naar kijken.
Nu start ie echter helemaal niet meer. Motor draait goed en snel rond, heel af en toe een sputter alsof ie aan wil slaan, maar echt aanslaan doet ie niet. We hebben het luchtfilter er af gehad en remmenreiniger rechtstreeks in de luchtaanvoer meegespoten, dank maakt ie 2 slagen, maar dan is t weer over. (tank is vol btw)
Vanwege bovenstaande verhaal onze conclusie dat de brandstoftoevoer niet goed is. En vandaar ook de vraag:
- Iemand een gouden tip hoe we hem wel weer kunnen laten starten om iig bij de garage te komen?
- en misschien vraag 2: zie ik iets over het hoofd wat niet met de brandstof te maken heeft?
We hadden al gemerkt dat het met het koudere weer en bij langere stilstand (bus staat regelmatig een week of 2 stil) wat langer duurde voordat de bus aansloeg. Geen praktisch probleem want accu en startmotor konden dit prima aan, wel een aandachtspuntje. Volgende week een afspraak bij de garage die zou er naar kijken.
Nu start ie echter helemaal niet meer. Motor draait goed en snel rond, heel af en toe een sputter alsof ie aan wil slaan, maar echt aanslaan doet ie niet. We hebben het luchtfilter er af gehad en remmenreiniger rechtstreeks in de luchtaanvoer meegespoten, dank maakt ie 2 slagen, maar dan is t weer over. (tank is vol btw)
Vanwege bovenstaande verhaal onze conclusie dat de brandstoftoevoer niet goed is. En vandaar ook de vraag:
- Iemand een gouden tip hoe we hem wel weer kunnen laten starten om iig bij de garage te komen?
- en misschien vraag 2: zie ik iets over het hoofd wat niet met de brandstof te maken heeft?
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
Denk eens aan het tank element en het witte blokje op je brandstoffilter.
Doe een liter diesel in een fles en laat de bus met een slangetje daar door aanzuigen.
Laat de compressie ook eens meten.
Trek je de start-vervroeger ook uit?
Groeten Peter
Doe een liter diesel in een fles en laat de bus met een slangetje daar door aanzuigen.
Laat de compressie ook eens meten.
Trek je de start-vervroeger ook uit?
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
Dank voor de snelle reactie!
"Denk eens aan het tank element en het witte blokje op je brandstoffilter."
Bedoel je met tank element een pomp in de tank?
Op mijn brandstooffilter heb ik geen wit blokje...
"Doe een liter diesel in een fles en laat de bus met een slangetje daar door aanzuigen."
Slim! Dan sluit ik dat iig uit.
Laat de compressie ook eens meten.
"Trek je de start-vervroeger ook uit? "
Dat is stom dat ik daar nog niet aan gedacht heb!
Ik kan weer wat proberen vandaag.
"Denk eens aan het tank element en het witte blokje op je brandstoffilter."
Bedoel je met tank element een pomp in de tank?
Op mijn brandstooffilter heb ik geen wit blokje...
"Doe een liter diesel in een fles en laat de bus met een slangetje daar door aanzuigen."
Slim! Dan sluit ik dat iig uit.
Laat de compressie ook eens meten.
"Trek je de start-vervroeger ook uit? "
Dat is stom dat ik daar nog niet aan gedacht heb!
Ik kan weer wat proberen vandaag.
Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
doet t weer! hieronder lange uitleg van een
verhaal
Met de middelen die ik had vanmiddag even wat geprobeerd. Als eerste de start-vervroeger, die hielp niks. Voor de zekerheid de zekering van de gloeibougies gecontroleerd, die was nog ok.
Toen wat diesel uit de tank gezogen om rechtstreeks uit de fles te kunnen aanzuigen. Tegen beter weten in eigenlijk want ik vind dat het filter in mijn bus onhandig ver weg zit en had nog geen idee hoe ik dan daar een leiding af ging krijgen om rechtstreeks uit de fles te zuigen...Maar met t aftappen viel me op dat ik die slang wel heeeeeel erg diep in de tank moest steken.
Dus ondanks dat alle signalen aangaven dat er brandstof in de tank zat:
Weet nog steeds niet zeker of t nu kwam door de extra diesel of omdat ik echt extreem lang door heb gestart, dat lang starten had ik vrijdag ook wel al gedaan.... maar goed hij doet t weer. NU de garage bellen om te vragen of ze niet wat sneller tijd hebben. Ik zou graag zsm, de opvoerpomp, brandstofpomp, en gloeibougies laten controleren.
iig dank voor t meedenken weer.

Met de middelen die ik had vanmiddag even wat geprobeerd. Als eerste de start-vervroeger, die hielp niks. Voor de zekerheid de zekering van de gloeibougies gecontroleerd, die was nog ok.
Toen wat diesel uit de tank gezogen om rechtstreeks uit de fles te kunnen aanzuigen. Tegen beter weten in eigenlijk want ik vind dat het filter in mijn bus onhandig ver weg zit en had nog geen idee hoe ik dan daar een leiding af ging krijgen om rechtstreeks uit de fles te zuigen...Maar met t aftappen viel me op dat ik die slang wel heeeeeel erg diep in de tank moest steken.
Dus ondanks dat alle signalen aangaven dat er brandstof in de tank zat:
- 450 km gereden sinds laatste tankbeurt
- brandstofmeter net boven het midden
- uithevelen lukte,

Weet nog steeds niet zeker of t nu kwam door de extra diesel of omdat ik echt extreem lang door heb gestart, dat lang starten had ik vrijdag ook wel al gedaan.... maar goed hij doet t weer. NU de garage bellen om te vragen of ze niet wat sneller tijd hebben. Ik zou graag zsm, de opvoerpomp, brandstofpomp, en gloeibougies laten controleren.
iig dank voor t meedenken weer.
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
Waarschijnlijk een scheurtje in je tank element waardoor de diesel terugstroomt in je tank.
Je diesel wordt aangezogen door de brandstofpomp. Er zit geen extra opvoerpomp tussen.
Gebruik de zoekfunctie en je kunt afbeeldingen van het tankelement vinden.
Je diesel wordt aangezogen door de brandstofpomp. Er zit geen extra opvoerpomp tussen.
Gebruik de zoekfunctie en je kunt afbeeldingen van het tankelement vinden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
top, weet ik dat ook weerJe diesel wordt aangezogen door de brandstofpomp. Er zit geen extra opvoerpomp tussen.
Daar zou ik llef echt nooit op gekomen zijn, dankjewel! Het forum staat er inderdaad vol mee! Enige topic met foto's wat ik kan vinden is dit topic viewtopic.php?f=2&t=34068&start=30&hilit=tankelement Daar zijn er helaas een paar met een doodlopende link. Op die ene fotot die er nog staat leer ik: het "tankelement" is dus te berijken dor de dop op de vleor naast de handrem", klopt dat?Waarschijnlijk een scheurtje in je tank element waardoor de diesel terugstroomt in je tank.
en is het tankelement dan ook hetzelfde als de vlotter? als ik op onderdelensites zoek schotelen ze me die nml voor (zoals deze https://www.autodoc.nl/vdo/1736253)
Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
Die in je linkje van autodoc is de juiste 
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
Lekt je pomp geen lucht.
Bij het beroemde asje.
Bij het beroemde asje.


Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
Zou kunnen, verklaart m.i. nog niet waarom het gisteren, na het toevoegen van 6L diesel opgelost was. Ik dnek dat ik er zowiezo een nieuw tankelelment in ga zetten.
Het lek op de as zal ik de garage vragen na te kijken, hij gaat er volgende weekt toch binnen voor service.
- Na bijna 3 ton is het heel niet gek dat dat ding gaat slijten.
- Het klink het meest logisch, gezien de klachten en de oplossing
- Voor dat geld lijkt het me het best om dat eerst te proberen
- Over 2 weken ben ik 2 maanden op reis met de bus, fijn idee dat dat ding dan goed is.
Het lek op de as zal ik de garage vragen na te kijken, hij gaat er volgende weekt toch binnen voor service.
Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
Ik zou zeggen, gooi nu eerst de tank helemaal vol, zodat je kunt vaststellen hoeveel brandstof er nou nog echt in de tank zat.
Anders had hij mijns inziens zaterdag ook echt wel blijven lopen nadat hij met remmenreiniger aansloeg ;-) En daarbij, als het weg is na het tanken en je hem een paar dagen laat stilstaan, hoef je niet verder te zoeken naar tankelementen en dergelijke....
Anders had hij mijns inziens zaterdag ook echt wel blijven lopen nadat hij met remmenreiniger aansloeg ;-) En daarbij, als het weg is na het tanken en je hem een paar dagen laat stilstaan, hoef je niet verder te zoeken naar tankelementen en dergelijke....
Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
slim.
Net gestart, ruim een dag nadat jij gisteren aansloeg. Werkelijk bij de eerste tik sloeg hij aan. Bij de pomp ging er krap 33 liter in. Met de 6 liter van gisteren dus ongeveer 40 liter. Dat klopt met de meter op het dashboard wat haverwege stond. En dat maakt het verhaal van multivan over het niet-luchtdichte tankelement wel rond.
Net gestart, ruim een dag nadat jij gisteren aansloeg. Werkelijk bij de eerste tik sloeg hij aan. Bij de pomp ging er krap 33 liter in. Met de 6 liter van gisteren dus ongeveer 40 liter. Dat klopt met de meter op het dashboard wat haverwege stond. En dat maakt het verhaal van multivan over het niet-luchtdichte tankelement wel rond.
Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
Aangezien bij dat andere topic de foto's weg zijn.. is het voor jou mogelijk om foto's te maken?
Goed voor het nageslacht
(en mijzelf die overweegt om preventief te vervangen) 
Goed voor het nageslacht


Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
Ik zal er proberen aan te denken als ik bezig ben, denk dat t zaterdag wordt.
Gisteren zelf al zitten zoeken en een mooi kanaal gevonden.
Dit filmpje geeft een mooie uitleg
deze is wat beter belicht en gaat wat minder langdradig in op het verwijderen van de stoelen
Dat hele kanaal van die gast lijtk me wel de moeite waard, volgens mij filmt ie gewoon alles wat ie klust! :)
Wat me aan de bovenste 2 filmpjes opviel: hij gebruitk een tool om een soort klemring los te schroeven. Peter Multivan: jij lijkt ervaring te hebben: klopt mijn gevoel dat dit prima zonder dat gereedscchap kan? en dat ie met gepaste imporvistatie (hamer, drevel, tikje...) ook wel los komt?
Gisteren zelf al zitten zoeken en een mooi kanaal gevonden.
Dit filmpje geeft een mooie uitleg
deze is wat beter belicht en gaat wat minder langdradig in op het verwijderen van de stoelen
Dat hele kanaal van die gast lijtk me wel de moeite waard, volgens mij filmt ie gewoon alles wat ie klust! :)
Wat me aan de bovenste 2 filmpjes opviel: hij gebruitk een tool om een soort klemring los te schroeven. Peter Multivan: jij lijkt ervaring te hebben: klopt mijn gevoel dat dit prima zonder dat gereedscchap kan? en dat ie met gepaste imporvistatie (hamer, drevel, tikje...) ook wel los komt?
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
Kun je inderdaad ook rustig los tikken.
Materiaal kan wel een beetje broos geworden zijn..
Materiaal kan wel een beetje broos geworden zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91
duidelijke foto's, mooi.
Die scheur bij de pijlen op de tweede foto, dat is dus waar er lucht in de leiding kan komen bij een halfvolle tank zo te zien. Ik krijg nu echt zin om het kantoor uit te stappen en te gaan klussen.
Die scheur bij de pijlen op de tweede foto, dat is dus waar er lucht in de leiding kan komen bij een halfvolle tank zo te zien. Ik krijg nu echt zin om het kantoor uit te stappen en te gaan klussen.