Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Winterbanden in Duitsland

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:56
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Joop »

beetje groter

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Multivan Generation »

voor een blad dat de automobiliteit hoog in het vaandel heeft staan,
vind ik de zin, zoals die in het stukje staat, ronduit belachelijk:

"het is wellicht overbodig om te zeggen, maar als u er voor kiest om ook in de wintermaanden,
op uw zomerrubber door te rijden, is het wel zaak, om áls het dan een keer sneeuwt of ijzelt,
heel rustig aan te doen, of nog beter, thuis te blijven of het openbaar vervoer te nemen." :ie :ie :ie

Verder hebben ze subjectief naar Nederlandse omstandigheden getest en niet puur een winterbanden test zoals de titel wel suggereert.

Ik kom vaak genoeg in gebieden (voor het werk) waarbij ik het erg fijn en prettig vind, als ik er winterbanden onder heb.
Verder wordt er gesproken over een populaire bandenmaat , maar ik denk dat de meeste nieuwere auto's op 195-65-15 staan..
Verder zijn er personenautobanden getest, en die zijn niet vergelijkbaar qua opbouw met bedrijfsauto banden..


Oja, en de keuze voor een bepaalde band is altijd een compromis...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
funbuggy
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 dec 2008, 17:33

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door funbuggy »

hallo

je bent altijd winterbanden nodig in duitsland als het 10 graden is als je dat niet doet en je krijgt wat dan ben jij aan de buurt jij heb het niet goed voor elkaar dus jij bent de l.u.l kijk uit wat je doet

gr marcel
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:56
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Joop »

Zoals hiervoor al gezegd, moet iedereen zelf de afweging maken op welke banden hij de winter doorkomt.

Voor die afweging moet je naar mijn mening afgaan op de testen en publicaties van "gezaghebbende" organisaties, niet op advertenties van bandenfabrikanten en artikelen (waarvan de inhoud meestal in geleverd door een adverteerder, of zonder controle overgenomen van een ander) in de krant en tijdschriften. Ook kun je natuurlijk zelf vergelijken, hetgeen moeilijk is dat objectief en onder alle omstandigheden te doen.

En misschien moet je het meer zoeken in een wat smallere band in de winter, al dan niet een winterband.

Voor wat betreft Duitsland: daar geldt geen verplichting op winterbanden te rijden. Het voorschrift is dat je auto is voorbereid op de omstandigheden.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Roger B. (11)61 »

precies, zolang je niet bij een (bijna) ongeval betrokken raakt en je rustig gedraagt op de weg (zonder dat dat door die goede zomerbanden zo rustig is dat de rest van het verkeer er hinder van ondervindt) krijg je er geen bekeuring voor....

MAAR, als het koud is, nat op de weg of zelfs sneeuw en je rijdt naar de mening van herr polizist niet rustig genoeg, danwel zo rustig dat je het verkeer hindert, dan heb je toch kans op een mooie prent.

Raak je ook nog eens betrokken bij een ongeval (ookal had je voorrang bijvoorbeeld) dan nog zul je (een deel van) de schuld toegewezen krijgen en alsnog een bekeuring.


Ook mij viel het op dat het op de foto's erg zonnig is dat je het idee krijgt dat het niet echt koud was bij die testen.

Verder heb ik van autoweek in het algemeen niet zo'n hoge pet op, ben er vroeger abonnee geweest en ergerde me vaak groen en geel aan de antwoorden die af en toe op ingezonden vragen gegeven werden...

Wat mij opvalt is dat ze wel zeggen dat de nat wegdekeigenschappen van de winterbanden niet zogoed zijn omdat de brede open groeven tegenwoordig niet meer aanwezig zijn (rara waarom? juist GELUID, men wil een stille band) maar ze zeggen niet dat dat bij heel veel zomerbanden NET ZO is en dat die dan dus ook slecht(er) presteren in de regen.

Ik blijf het een vage test vinden die ook nogeens lijkt gedaan te zijn bij te hoge temperaturen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door GerJol 716 »

Ik rijdt deze "winter" voor het eerst op echte winterbanden in NL, en deze koude dagen heb ik al heel wat keren het voordeel van de winterbanden mogen genieten.
Nog niet een keer een uitglijder in de bocht, waar ik, als ik op zomerbanden had gereden, bijna zeker zou gaan glijden.
Dat zegt voor mij zelf genoeg, ik heb er een goed gevoel bij, en hou m´n bus liever op de weg. :ikrij

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Multivan Generation »

Doordat het rubber van winterbanden erg soepel moet blijven,
hebben ze daar een stofje aan toegevoegd, namelijk silica.

Tegenwoordig om banden steeds stiller te maken,
gaan ze dat stofje ook in zomerbanden gebruiken.
Nadeel hiervan is dat de rubber compound wat anders wordt,
en dus de zomerbanden iets sneller zullen slijten.

Maar hierdoor blijven de banden ook bij iets lagere temperaturen,
wat beter presteren als vroeger.

Maar heb net mijn buurman met zijn Michelin achilis zomerbanden zien wegrijden,
en daarna mijn vrouw...op winterbanden.
Buurman had moeite, mijn vrouw totaal niet..
Dan geven die winterbanden me toch een veilig idee..
Fulda Kristall Supremo ligt er onder...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door bartt4 »

Joop schreef:
Vreemd werk zelf in de banden doen iederjaar een leuke test dag op lelystad iedentieke auto's met zomer band en winterband.
Appart dat ik dan wel meer rem weg heb met een zomerband eerder uitbreek eerderlast van aqua planning etc.
Tja ik zag in die test inderdaad merken lankskomen als nangkang etc dat is gewoon bagger.
Ik blijf er bij dat je met een goede!!! winterband meer te vertellen hebt.
Is hier sprake van:
- selectief lezen;
- cognitieve dissonantie;
- reclame-invloeden;
- een mix van bovengenoemde oorzaken.

Goodyear, Dunlop en Pirelli zijn naar mijn idee topmerken.

Lees de test nog eens goed.

Uiteraard kunnen de uitkomsten voor ieder persoonlijk anders zijn. Hangt af van de kwaliteit van je zomerbanden, merk van je winterbanden etc.

Ik wil niemand afraden met winterbanden te rijden. Maar weet wel dat je in veel situaties meer remweg hebt, een mindere bochtvastheid hebt etc als je met winterbanden rijdt. Zeker als je een "bagger'-band hebt gekozen. Hou daar rekening mee als je onderweg bent.
Niks met reklame te maken hoor heb de zelfde test gezien via autobild de duitse autoweek daar testen ze ook de vage merken mee die kwamen allemaal ls bagger uit de test.
Tis net hoe je ietst inderdaad op een zonige dag tja dan is het warmer dan 7 graad en zijn er zomerbanden die beter presteren.

Ieder moet het voor zich weten waar ze op willen rijden.
werk al heel wat jaartje in debanden branche. en weet ook aardig wat wel en wat minder goed presteerd.
Gemiddild in winterse omstandigheden lager dus dan 7 graad veel water op de wegen natte dorre bladeren, hagel ijzel etc presteerd een goede winterband beter dan gemiddelde zomerband.
heeft niks met reklame te maken want heb het druk zat op de zaak.
Er zijn alleen heel veel ridjers die denken met winterbanden harder te kunnen etc onder zulke omstandigheden moet je gewoon rustiger blijven rijden.
Logisch lijkt me.
Vreemd dat in vele landen al jaren winterbanden worden gebruikt.
Nederland is inderdaad twijvelachtig gezien de weersomstandigheden.
X aantal jaren bijna geen winter. Maar kijk nu dan eens? vanacht -13 nu -6 lijkt mij koud zat en dan wil ik wel eens een remproef doen.
Remmen we eerst met winterbanden. waar ik stop ga jij staan. doen we dan de test met zomerbanden. Moet goedgaan toch? die remmen korter

Wat ik ook ff duidelijk wou maken in de test is een banden maat van 225/45R17 Wat stukken veiliger is is een winterband te nemen die smaller is
In dit geval 205/55 16 of 195/65 15 Kosten stukken minder en rijden in winterseomstandig heden veel beter. Doordat de druk per vierkante cm hoger is.

Hoe breder hoe meer kans op aqua planning etc
Maar tja dan moet er weer een extra set velgen gekocht worden.

ieder moet het voor zich weten. Ik weet wel wat ik doe en adviseer


Dit heeft me niks met reclame te maken hoor verkoop ieder merk klant is koning alleen bij sommige merken moeten ze niet komen zeuren.
groetjes de banden specialist vanhet noorden
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Multivan Generation »

hehehehehe,
ooit zelf eens een testje gedaan om verschil van remmen (schijven en blokken en brakebooster) vast te kunnen stellen..
Filmpje: --> http://www.bengshop.nl//images/diape/ht ... remmen.AVI

Op winterbanden uitgevoerd.!!!!

Uit een stukje van mijn site:
En het resultaat mag gerust schokkend genoemd worden:
de testomstandigheden:
- temperatuur: 4 graden Celsius
- origineel 15 inch remsysteem rondom schijven
- winterbanden gemonteerd
- geen ABS op de auto
- bandenmaat: 195-70-15 rondom 3,9 bar
- wegdek: asfalt, droog
- bereikte snelheid 90 km/u
- remweg bij maximale vertraging (90 km/u naar 0 km/u) gemiddeld 42,5 meter!!

Deze informatie zodat er weer nagedacht wordt over veiligheid...




Oja, na upgrade van het remsysteem de volgende waarden:
Hoeveel beter remt dat nu? Nou dezelfde braketest is weer uitgevoerd na de modificaties. Alle andere omstandigheden waren vergelijkbaar zoals banden, temperatuur, snelheid, wegdek etc.

Remweg bedroeg origineel (van 90 km/u --> 0 km/u) 42,5 meter gemiddeld.
Remweg bedraagt gemodificeerd (van 90 km/u --> 0 km/u) 33 meter gemiddeld!!!
Ruim negen meter verschil in remweg, kijk en dan praten we ergens over, dat is een verschil tussen de auto total-loss rijden of zonder schade aan lijf, ledematen en auto, verder kunnen rijden.
Let op: deze genoemde remweg is vanaf 90km/u --> 0 km/u en is dus niet te vergelijken met bijvoorbeeld een VW Golf etc zoals je in de bladen kunt lezen!

Moraal van het verhaal: veiligheid voor alles :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie