Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Webasto, eindelijk of toch niet??

vragen over de T5
Plaats reactie
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Webasto, eindelijk of toch niet??

Bericht door Danny »

eind van de maand heeft de inbouwer eindelijk tijd om een thermotop C in te bouwen, niks te vroeg met dit klote weer.
De 2.5 rijd ik zeker 25 a 30 km errrrrg rustig om hem een beetje op temperatuur te krijgen en de verwarming staat dan uit anders duurt het wel een eeuwigheid eer ie warm is.

Dus wat mag ik verwachten, een blok dat sneller op bedrijfstemperatuur komt en op temperatuur blijft, als ik nu warmte afneem via de verwarming dan zakt ie bv in een 50 per uur zone of aan verkeerslichten naar 75 a 80°.
En natuurlijk een voorverwarmd interieur... ik ben eens benieuwd.

Kan er mij iemand vertellen met een T5,2.5 waar dat ding eigenlijk komt bij de motor en of een tweede batterij echt nodig is? mijn gebruik van de kachel zal alleen een half uurtje voorverwarmen zijn, nooit als echte "langdurige standverwarming".

bedankt Danny
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Webasto, eindelijk of toch niet??

Bericht door Jeroen T5 204 »

De thermo top c verwarmt bij mij alleen mijn blok en niet het interieur.

Voor het interieur heb ik de airtop 3500 van Webasto met een extra accu onder de stoel.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: Webasto, eindelijk of toch niet??

Bericht door ozkaynar »

Ik heb het ook achteraf laten inbouwen. Mijn standkachel heb ik op de orginele plaats ingebouwd en dat is onder de bestuurdersstoel. Heb bij wv orginele ophangbeugels besteld en toen laten inbouwen. Thermo top c werkt super, auto komt binnen 5 km op temperatuur rijdend. Als je zonder rijden voorverwarmd dan duurt het +/- 50 min voordat het interieur echt lekker warm is. 2e accu heb ik niet en ik heb ook geen problemen ondervonden met 1 accu.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Webasto, eindelijk of toch niet??

Bericht door Rico »

Ik rij al een aantal jaren met m'n T4-tje waarin ik een Webasto heb laten monteren (overgezet vanuit onze Vivaro). Het is een koelwatervoorverwarmer, en als je dan in de auto de kachel aan zet + de ventilator op standje 3, dan wordt ook het interieur warm.

Tot zaterdag had ik een 80Ah-accu erin, dus geen tweede accu. Aangezien deze al 6,5 jaar oud was, en door de extreem lage temperaturen, overleed deze zaterdag. Aangezien er geen 80Ah-accu op voorraad was, een 100Ah meegenomen. Past net.

Als ik het goed heb zit er in een T5 standaard een 63Ah-accu. Lijkt me krapjes, zeker als de Webasto langere tijd moet draaien om de motor warm te krijgen. Dus ik zou er een tweede accu bij zetten als ik jou was.

Met de Webasto aan is de motor redelijk snel op temperatuur. Ik zet altijd 20 minuten voor vertrek de kachel aan, en als het erg koud is laat ik hem tijdens het rijden ook nog even draaien. Met de extreme kou van de laatste nachten, moet ik wel zeggen dat als ik dan de Webasto uit zet, en ik heb de pech wat langer voor een stoplicht te staan, dat dan de motortemperatuur weer zakt. Dus blijkbaar is de verlieswarmte van een TDI niet zo bar veel.

Ik gebruik, ook in de zomer, altijd de standkachel. 's Zomers uiteraard met de kachelkraan in de auto dicht. Dus mijn auto maakt nauwelijks koude starts, je kunt het enorm merken aan de rust als de auto gestart wordt. Weinig genagel.

Rico
eduard
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 feb 2007, 12:53

Re: Webasto, eindelijk of toch niet??

Bericht door eduard »

In mijn T5 werd bij aflevering (maart 2004) ook een Webasto Top C ingebouwd. Alleen maar ellende:als hijdie al deed (!) ging dan pas uit als het boven de 10 á 12 graden buiten werd en ook na grote rit (200km snelweg) bleef hij maar aan de gang terwijl het koelwater al op volle temperatuur was.
Veel gesleutel door dealer maar geen echte oplossing.
Er zitten nl 2 senoren die buitentemperatuur meten en koelwater
De stekker er nu maar uit gehaald!
Hij lust nl ook best wat diesel (gelukkig niet meer zo : duur!)

Als het goed is moet de Top C bij 90 gr koelwatertemperatuur "gewoon"uitgaan en/of de buitentemperatuur is boven de 7 graden.
Hou dit in de gaten!!!!

Succes. :jumpklap
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Webasto, eindelijk of toch niet??

Bericht door Danny »

Mijn batterij is een 75Ah dus die zal 't wel redden en anders gaat er een vette 100Ah in...

Ik ben benieuwd naar de resultaten, volgens Roosendaal (Webastocenter) verwarmt ie koelvloeistof en verwarmt ie ook keurig 't interieur... Hoedanook zoals 't nu gaat erger ik me blauw aan 't uitblijven van motortemperatuur... en dan maar hopen dat ie probleemlos werkt maar dat hopen we toch van alles dat we gebruiken :klappen

grts Danny
Gebruikersavatar
zeef
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2007, 15:56

Re: Webasto, eindelijk of toch niet??

Bericht door zeef »

Ik heb de koelvloeistofvoorverwarming laten ombouwen naar een standverwarming door een webasto dealer. Deze verwarmt nu de auto in combinatie met de 3 zone klima. Na een half uurtje is de auto lekker warm :knipoog
Laatst gewijzigd door zeef op 08 jan 2009, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Multivan T5 Comfortline 130pk
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Webasto, eindelijk of toch niet??

Bericht door Jeroen T5 204 »

Zijn er hier nog meer mensen die de Thermo Top C in de bus hebben en de Airtop 3500.

Bij mij gaat dus alleen de interieurkachel aan als ik op de knop van de afstandsbediening druk. Of moet ik op het dashbord ook nog speciale handelingen doen, zoals verwarmingsknoppen in een bepaalde stand zetten?

Bij mij warmt hij ook het blok pas op als ik de bus start.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Schildertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Webasto, eindelijk of toch niet??

Bericht door Schildertje »

Bij mij ook Jeroen, dat is volkomen normaal...
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
Fred loodrecht
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Webasto, eindelijk of toch niet??

Bericht door Fred loodrecht »

Ben ik dan de enige die het wel binnen 4 km warm heeft in een t5??

Ik zet de AIRCO aan en dan op warm , CIRCULATIE erbij aan, paar dagen getest afgelopen week, bij -5 binnen 4 km behagelijk.

De motor is dan natuurlijk nog niet warm.

Ik heb er geen motorvoorverwarmer op zitten.
Fred
de kameleon
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 sep 2008, 15:05

Re: Webasto, eindelijk of toch niet??

Bericht door de kameleon »

ik heb bij mij een webasto in de laadruimte staan (voor mijn accu gereedschap en dergelijke boven 0 te houden)met een extra uitgang voor in de cabine en een extra accu onder de bijrijders stoel
en nu met dat koude weer laat ik hem heel de nacht op half gas door draaien en dan is sochtends de bus mooi ijsvrij

maar nu klaagt alleen men buurvrouw over het geluid wat de webasto produceert zijn er meer mensen hier die daar last van hebben
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Webasto, eindelijk of toch niet??

Bericht door Danny »

Ben ik dan de enige die het wel binnen 4 km warm heeft in een t5??

Ik zet de AIRCO aan en dan op warm , CIRCULATIE erbij aan, paar dagen getest afgelopen week, bij -5 binnen 4 km behagelijk.

De motor is dan natuurlijk nog niet warm.

Ik heb er geen motorvoorverwarmer op zitten.
Dat kan wel kloppen en zal ook voor andere T5's van toepassing zijn maar zoals jezelf zegt de motortemperatuur blijft dan nog - lang - uit of je moet flink op 't gas gaan staan. Laat dat nou net dingen zijn die ik niet doe , ik hecht er belang aan dat het blok zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur is? Dan neem ik pas warmte af voor mezelf en gaat het gas erop...

nu ja iedereen doet daarmee wat ie wil maar een blok dat goed en snel op temperatuur is/komt, dat is voor mij erg belangrijk :jump
Plaats reactie