Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2e batterij plaatsen
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
2e batterij plaatsen
Een vraag ivm het aansluiten vaan een 2e batterij in de T4 :
De ene raad een relais met diode aan , de andere zegt een relais zonder diode maar zonder spanningsverlies is de oplossing.
Heb een startbatterij van 100Ah , en de 2e batterij die erin komt is een "semi-traktie batterij "van 95Ah .(Die is veel te groot om onder de zetel te plaatsen , dus die word achterin ingebouwd.)
Ik denk eraan om het relais aan te sturen met een schakelaar in het dashboard , zodat ikzelf kan uitmaken of de 2e batterij bijgeladen word of niet .
Zijn er nog mensen die het zo hebben aangesloten ?
Welk relais raden diegenen met ervaring me aan ?
De ene raad een relais met diode aan , de andere zegt een relais zonder diode maar zonder spanningsverlies is de oplossing.
Heb een startbatterij van 100Ah , en de 2e batterij die erin komt is een "semi-traktie batterij "van 95Ah .(Die is veel te groot om onder de zetel te plaatsen , dus die word achterin ingebouwd.)
Ik denk eraan om het relais aan te sturen met een schakelaar in het dashboard , zodat ikzelf kan uitmaken of de 2e batterij bijgeladen word of niet .
Zijn er nog mensen die het zo hebben aangesloten ?
Welk relais raden diegenen met ervaring me aan ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 2e batterij plaatsen
Bij een relais zonder diode zul je, als je huishoudbatterij b.v. bijna leeg is, je startbatterij leeg gaan trekken ???
(ene laadt de andere op /trekt de andere ook 1/2 leeg)
Maw op deze manier is de kans te groot dat je jezelf fopt...beter een regeling kiezen waar je geen omkijken naar hebt.
(Er zijn tegenwoordig toch ook diodebruggen zonder spanningsval ?)
http://www.twenga.nl/aanbieding/66292/8 ... 31986.html
Zorgt er via de D+ aansluiting voor dat de dynamo 0,7 volt "teveel" afgeeft om de spanningsval te compenseren.
(ene laadt de andere op /trekt de andere ook 1/2 leeg)
Maw op deze manier is de kans te groot dat je jezelf fopt...beter een regeling kiezen waar je geen omkijken naar hebt.
(Er zijn tegenwoordig toch ook diodebruggen zonder spanningsval ?)
http://www.twenga.nl/aanbieding/66292/8 ... 31986.html
Zorgt er via de D+ aansluiting voor dat de dynamo 0,7 volt "teveel" afgeeft om de spanningsval te compenseren.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: 2e batterij plaatsen
Als je helemaal goed wil zitten is dit misschien de oplossing, laadt de service accu op als de autoaccu op spanning is en als je lang op de camping staat met alleen je service accu op de lader dan wordt je autoaccu ook opgeladen.
Kijk ook even bij de aansluitschema's dan zie je hoe eenvoudig het is geen gedoe meer met een draad van je dynamo enzo:
http://www.victronenergy.nl/battery-iso ... 160a-400a/
Leo
Kijk ook even bij de aansluitschema's dan zie je hoe eenvoudig het is geen gedoe meer met een draad van je dynamo enzo:
http://www.victronenergy.nl/battery-iso ... 160a-400a/
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
-
- Berichten: 2139
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: 2e batterij plaatsen
Leo45 schreef:Als je helemaal goed wil zitten is dit misschien de oplossing, laadt de service accu op als de autoaccu op spanning is en als je lang op de camping staat met alleen je service accu op de lader dan wordt je autoaccu ook opgeladen.
Kijk ook even bij de aansluitschema's dan zie je hoe eenvoudig het is geen gedoe meer met een draad van je dynamo enzo:
http://www.victronenergy.nl/battery-iso ... 160a-400a/
Leo
Anders hier nog een voorbeeld:
http://members.home.nl/teeviertje9/t4-1a1.htm
Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: 2e batterij plaatsen
Klopt maar daarvoor moet je weer op zoek naar de D+ van de dynamo. Da's niet altijd even handig.
Leo
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 2e batterij plaatsen
en hoe wil je dat bewerkstelligen met een interne regelaar, daar is doorgaans niets aan af te stellen, die geven een vaste (max) spanning af daar kun je geen diode-spanningsval mee compenseren.pluuke schreef: Zorgt er via de D+ aansluiting voor dat de dynamo 0,7 volt "teveel" afgeeft om de spanningsval te compenseren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: 2e batterij plaatsen
Bijkomend voordeel van dat Victron ding is dat bij de California ook de autoaccu wordt geladen als de hh-accu vol is.
Dat scheelt je weer in het ontladen van je autoaccu want daar blijven de gewone verbruikers op staan, bij mij staat de radio op de autoaccu dit is veel eenvoudiger te plaatsen dan het omzetten van de voeding van de radio.
Dus daarom heb ik het relais eruit en dit blokje er tussen je houdt dan maar 1 draadje over en dat is je D+.
Compensatie van diodes etc etc heb je allemaal geen last van.
Leo
Dat scheelt je weer in het ontladen van je autoaccu want daar blijven de gewone verbruikers op staan, bij mij staat de radio op de autoaccu dit is veel eenvoudiger te plaatsen dan het omzetten van de voeding van de radio.
Dus daarom heb ik het relais eruit en dit blokje er tussen je houdt dan maar 1 draadje over en dat is je D+.
Compensatie van diodes etc etc heb je allemaal geen last van.
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: 2e batterij plaatsen
Informeer eens bij een watersport zaak. Dit komt veel voor bij boten en campers. En de oplossing van Leo de victron kast is een goed maar prijzig. Je kunt ook een diodenbrug plaatsen.Heb ik zelf ook en werkt goed.Altijd twee opgeladen accu,s.Naast victron zijn er ook nog andere merken die ook goed zijn en goedkoper.Voorts kan je er ook een driewegschakelaar voor accu,s tussen zetten zodat je zelf regeld of je accu 1 of accu2 of beide wilt laden. Deze kosten niet zoveel.Ben je onder de honderd euro klaar. Dus watersport winkel bezoeken.
Dick
Dick
Groetjes Dick 1076
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 2e batterij plaatsen
het nadeel van de diodebrug is de 0,6 á 0,7 volt spanningsval over de diode, daardoor zal je dynamo de accu niet vol kunnen laden (op de duur slecht voor de accu) dit kun je bij de meeste dynamo's met ingebouwde regelaars niet compenseren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: 2e batterij plaatsen
Dat klopt Roger B maar de accu,s van tegenwoordig gaan gemiddeld 4 a 5 jaar mee.En dat spannings verval merk je weinig tot niets van .Natuurlijk is het zo dat een victron kast de oplossing is maar de prijs is dan ook vrij hoog.
Dick
Dick
Groetjes Dick 1076
Re: 2e batterij plaatsen
Als ik het goed begrijp zit er in deze diodebrug een compensatiediode, die ook weer voor een 0,6 volt spanningsval zorgt, en de de dynamo via de D+ aansluiting dus ook een 0,6 volt lagere spanning afgeeft dan de daadwerkelijke spanning over de accu. Deze zal op zijn beurt daardoor een 0,6 volt hogere spanning afgeven dan de normale 14,1 - 14,4 volt (tot het maximaal leverbare (=15V ?).Roger B. schreef:en hoe wil je dat bewerkstelligen met een interne regelaar, daar is doorgaans niets aan af te stellen, die geven een vaste (max) spanning af daar kun je geen diode-spanningsval mee compenseren
Bij een diodebrug zonder compensatiediode zou je een andere spanningsregelaar met een hogere afregelspanning kunnen monteren ? Ik lees ergens dat deze er zijn.
Laatst gewijzigd door pluuke op 16 jan 2009, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: 2e batterij plaatsen
bij mij zit er een dubbele accu in en de bijbehorende instalatie. als je de pantsering er voor me uitsloopt mag je de instalatie hebben
Re: 2e batterij plaatsen
Hoi een 90 A tractie kon ik net onder de stoel krijgen.
Maar moest wel een randje afslijpen van de stoel ,de accu over de lengte erin zetten,en zelf bevesting maken( opgelost doormiddel van een draadstang en een aluminium plaatje)
ik heb het wel de 2 accu's gescheiden doormiddel van een scheidingsrelais
( gaat anders wel via de d+ van de dynamo)
En op het dachbordt een schakelaar dodat ik het relais wel uit kan zetten.
Zie extra accu stikker en de volt meter heb ik op de tractie-accu aangesloten bij stilstaan geeft deze 13v aan en tijdens het rijden laad deze bij ( mits ik de relais aan heb staan) met 14.8 v
groetjes Busman
Maar moest wel een randje afslijpen van de stoel ,de accu over de lengte erin zetten,en zelf bevesting maken( opgelost doormiddel van een draadstang en een aluminium plaatje)
ik heb het wel de 2 accu's gescheiden doormiddel van een scheidingsrelais
( gaat anders wel via de d+ van de dynamo)
En op het dachbordt een schakelaar dodat ik het relais wel uit kan zetten.
Zie extra accu stikker en de volt meter heb ik op de tractie-accu aangesloten bij stilstaan geeft deze 13v aan en tijdens het rijden laad deze bij ( mits ik de relais aan heb staan) met 14.8 v
groetjes Busman
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2e batterij plaatsen
De 2de batterij zit er inmiddels in .
Heb de schakeling van de relais via een extra (verlichte) schakelaar in het dashboard gemaakt .
Dan kan ik bij een eventuele korte rit het bijladen van 2 batterijen vermijden , en dus de 95Ah traktiebatterij laten bijladen wanneer ik het wil.
Heb er ook al een 12V aansluiting inzitten achteraan , maar ga er nog een 2-tal bijplaatsen (liever eentje teveel dan te weinig)
Heb de schakeling van de relais via een extra (verlichte) schakelaar in het dashboard gemaakt .
Dan kan ik bij een eventuele korte rit het bijladen van 2 batterijen vermijden , en dus de 95Ah traktiebatterij laten bijladen wanneer ik het wil.
Heb er ook al een 12V aansluiting inzitten achteraan , maar ga er nog een 2-tal bijplaatsen (liever eentje teveel dan te weinig)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Rafke 108
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
- Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België
Re: 2e batterij plaatsen
goe bezig daar...
zal deze week is komen inspecteren ;)
zal deze week is komen inspecteren ;)
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07
Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07
Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster