Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2e batterij plaatsen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

2e batterij plaatsen

Bericht door Pascal-141 »

Een vraag ivm het aansluiten vaan een 2e batterij in de T4 :

De ene raad een relais met diode aan , de andere zegt een relais zonder diode maar zonder spanningsverlies is de oplossing.

Heb een startbatterij van 100Ah , en de 2e batterij die erin komt is een "semi-traktie batterij "van 95Ah .(Die is veel te groot om onder de zetel te plaatsen , dus die word achterin ingebouwd.)

Ik denk eraan om het relais aan te sturen met een schakelaar in het dashboard , zodat ikzelf kan uitmaken of de 2e batterij bijgeladen word of niet .
Zijn er nog mensen die het zo hebben aangesloten ?

Welk relais raden diegenen met ervaring me aan ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: 2e batterij plaatsen

Bericht door pluuke »

Bij een relais zonder diode zul je, als je huishoudbatterij b.v. bijna leeg is, je startbatterij leeg gaan trekken ???
(ene laadt de andere op /trekt de andere ook 1/2 leeg)
Maw op deze manier is de kans te groot dat je jezelf fopt...beter een regeling kiezen waar je geen omkijken naar hebt.
(Er zijn tegenwoordig toch ook diodebruggen zonder spanningsval ?)
http://www.twenga.nl/aanbieding/66292/8 ... 31986.html
Zorgt er via de D+ aansluiting voor dat de dynamo 0,7 volt "teveel" afgeeft om de spanningsval te compenseren.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: 2e batterij plaatsen

Bericht door Leo45 »

Als je helemaal goed wil zitten is dit misschien de oplossing, laadt de service accu op als de autoaccu op spanning is en als je lang op de camping staat met alleen je service accu op de lader dan wordt je autoaccu ook opgeladen.
Kijk ook even bij de aansluitschema's dan zie je hoe eenvoudig het is geen gedoe meer met een draad van je dynamo enzo:
http://www.victronenergy.nl/battery-iso ... 160a-400a/

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: 2e batterij plaatsen

Bericht door Beckontheroad »

Leo45 schreef:Als je helemaal goed wil zitten is dit misschien de oplossing, laadt de service accu op als de autoaccu op spanning is en als je lang op de camping staat met alleen je service accu op de lader dan wordt je autoaccu ook opgeladen.
Kijk ook even bij de aansluitschema's dan zie je hoe eenvoudig het is geen gedoe meer met een draad van je dynamo enzo:
http://www.victronenergy.nl/battery-iso ... 160a-400a/

Leo

Anders hier nog een voorbeeld:
http://members.home.nl/teeviertje9/t4-1a1.htm

Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: 2e batterij plaatsen

Bericht door Leo45 »

Klopt maar daarvoor moet je weer op zoek naar de D+ van de dynamo. Da's niet altijd even handig.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2e batterij plaatsen

Bericht door Roger B. (11)61 »

pluuke schreef: Zorgt er via de D+ aansluiting voor dat de dynamo 0,7 volt "teveel" afgeeft om de spanningsval te compenseren.
en hoe wil je dat bewerkstelligen met een interne regelaar, daar is doorgaans niets aan af te stellen, die geven een vaste (max) spanning af daar kun je geen diode-spanningsval mee compenseren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: 2e batterij plaatsen

Bericht door Leo45 »

Bijkomend voordeel van dat Victron ding is dat bij de California ook de autoaccu wordt geladen als de hh-accu vol is.
Dat scheelt je weer in het ontladen van je autoaccu want daar blijven de gewone verbruikers op staan, bij mij staat de radio op de autoaccu dit is veel eenvoudiger te plaatsen dan het omzetten van de voeding van de radio.
Dus daarom heb ik het relais eruit en dit blokje er tussen je houdt dan maar 1 draadje over en dat is je D+.
Compensatie van diodes etc etc heb je allemaal geen last van.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: 2e batterij plaatsen

Bericht door j.d.hukema »

Informeer eens bij een watersport zaak. Dit komt veel voor bij boten en campers. En de oplossing van Leo de victron kast is een goed maar prijzig. Je kunt ook een diodenbrug plaatsen.Heb ik zelf ook en werkt goed.Altijd twee opgeladen accu,s.Naast victron zijn er ook nog andere merken die ook goed zijn en goedkoper.Voorts kan je er ook een driewegschakelaar voor accu,s tussen zetten zodat je zelf regeld of je accu 1 of accu2 of beide wilt laden. Deze kosten niet zoveel.Ben je onder de honderd euro klaar. Dus watersport winkel bezoeken.


Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2e batterij plaatsen

Bericht door Roger B. (11)61 »

het nadeel van de diodebrug is de 0,6 á 0,7 volt spanningsval over de diode, daardoor zal je dynamo de accu niet vol kunnen laden (op de duur slecht voor de accu) dit kun je bij de meeste dynamo's met ingebouwde regelaars niet compenseren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: 2e batterij plaatsen

Bericht door j.d.hukema »

Dat klopt Roger B maar de accu,s van tegenwoordig gaan gemiddeld 4 a 5 jaar mee.En dat spannings verval merk je weinig tot niets van .Natuurlijk is het zo dat een victron kast de oplossing is maar de prijs is dan ook vrij hoog.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: 2e batterij plaatsen

Bericht door pluuke »

Roger B. schreef:en hoe wil je dat bewerkstelligen met een interne regelaar, daar is doorgaans niets aan af te stellen, die geven een vaste (max) spanning af daar kun je geen diode-spanningsval mee compenseren
Als ik het goed begrijp zit er in deze diodebrug een compensatiediode, die ook weer voor een 0,6 volt spanningsval zorgt, en de de dynamo via de D+ aansluiting dus ook een 0,6 volt lagere spanning afgeeft dan de daadwerkelijke spanning over de accu. Deze zal op zijn beurt daardoor een 0,6 volt hogere spanning afgeven dan de normale 14,1 - 14,4 volt (tot het maximaal leverbare (=15V ?).

Bij een diodebrug zonder compensatiediode zou je een andere spanningsregelaar met een hogere afregelspanning kunnen monteren ? Ik lees ergens dat deze er zijn.
Laatst gewijzigd door pluuke op 16 jan 2009, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: 2e batterij plaatsen

Bericht door arjantdi »

bij mij zit er een dubbele accu in en de bijbehorende instalatie. als je de pantsering er voor me uitsloopt mag je de instalatie hebben
Gebruikersavatar
Busman
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2007, 09:10
Locatie: Almelo

Re: 2e batterij plaatsen

Bericht door Busman »

Hoi een 90 A tractie kon ik net onder de stoel krijgen.Afbeelding
Maar moest wel een randje afslijpen van de stoel ,de accu over de lengte erin zetten,en zelf bevesting maken( opgelost doormiddel van een draadstang en een aluminium plaatje)Afbeelding


:driveT4

ik heb het wel de 2 accu's gescheiden doormiddel van een scheidingsrelais
Afbeelding

( gaat anders wel via de d+ van de dynamo)
Afbeelding

En op het dachbordt een schakelaar dodat ik het relais wel uit kan zetten.
Zie extra accu stikker en de volt meter heb ik op de tractie-accu aangesloten bij stilstaan geeft deze 13v aan en tijdens het rijden laad deze bij ( mits ik de relais aan heb staan) met 14.8 v
groetjes Busman

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2e batterij plaatsen

Bericht door Pascal-141 »

De 2de batterij zit er inmiddels in .
Heb de schakeling van de relais via een extra (verlichte) schakelaar in het dashboard gemaakt .
Dan kan ik bij een eventuele korte rit het bijladen van 2 batterijen vermijden , en dus de 95Ah traktiebatterij laten bijladen wanneer ik het wil.
Heb er ook al een 12V aansluiting inzitten achteraan , maar ga er nog een 2-tal bijplaatsen (liever eentje teveel dan te weinig)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: 2e batterij plaatsen

Bericht door Rafke 108 »

goe bezig daar...

zal deze week is komen inspecteren ;)
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Plaats reactie