Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR-huis onderhouds vraagje

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

EGR-huis onderhouds vraagje

Bericht door hendrikus »

Ik heb nu het EGR huis eraf liggen om een plaatje te plaatsen en om het huis van binnen schoon te maken. Dit ligt nu lekker in een emmer met cleaner te weken, maar hoe maak ik eventueel de binnenzijde schoon. Nu het huis eraf ligt kijken je zeg maar door het ronde gat waar de 4 inbus bouten omheen zitten naar binnen ( bovenzijde vh motorblok ). Alleen als je hierin kijkt zie je ook allemaal braggel. Hoe is dit eventueel schoon te krijgen of moet er dan een heleboel gesloopt worden?!

En heeft iemand nog tips om het vacuum slangetje af te doppen?
T4 2.5TDI 88pk 1999
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: EGR-huis onderhouds vraagje

Bericht door j.d.hukema »

Hendrikus bij tips en trucs staat volgens mij iets over hoe je hem schoon kunt maken.Maar als je de buis afdicht dan doet hij niets meer.Ik heb hem niet schoon gemaakt .Is volgens mij niet nodig.

Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: EGR-huis onderhouds vraagje

Bericht door hendrikus »

egr huis glimt er weer over. Was echt super spul van onze buurman. Biologische cleaner en daar heet water bij in en een halve dag laten staan en het egr-huis was helemaal schoon van binnen. Alle braggel eruit.

ff het plaatje van j.d.hukema er tussen geschroeft en morgen maar eens kijken hoe het bussie loopt. Heb het vacuum slangetje trouwens nog niet afgedopt. ga je dit merken als je hem strx wel afdopt qua verschil oid?
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33924
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EGR-huis onderhouds vraagje

Bericht door Multivan Generation »

vaccuum slangetje afdoppen zou ik afraden,
het heeft helemaal geen zin, om de egr-klep zelf nog eens onwerkbaar te maken,
door er geen vaccuum naar toe te sturen..
De uitlaatsgassen kunnen daar toch niet meer in komen,
dus mag die klep gewoon netjes in de verse lucht bewegen he...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: EGR-huis onderhouds vraagje

Bericht door j.d.hukema »

multivan. Je hebt wel gelijk wat dat betreft .Maar sommigen zeggen dat je ook de vaccuum slang moet afsluiten . dus meningen verschillen hier over.
Maar heb het even nagevraagd.Het hoeft inderdaad niet.


Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: EGR-huis onderhouds vraagje

Bericht door stijnh »

ik heb er forté Diesel Intake Cleaner doorgejaagt om het gedeelte in de motor te reinigen
wel volgens de regels doen!!! of je kan schade maken

resultaat weet ik spijtig genoeg niet, ik heb niet alles nog eens gedemonteerd
het zou wel leuk zijn om eens met een endoscoop te kijken hoe het eruit ziet


kijk hier nog eens
viewtopic.php?f=2&t=15572
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: EGR-huis onderhouds vraagje

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij een EGR waarbij het management de beweging van de klep niet detecteerd kan het op zich geen kwaad om het vaccumslangetje af te doppen (maar waarom zou je, het levert geen extra souplesse/vermogen en als je het niet doet beweegt de klep zonder dat ie uitlaatgasbij je inlaatlucht mengt)

Bij een EGR klep die WEL door het management gecontrolleerd wordt op bewegen veroorzaak je een storing als je het vacuum van de klep afhaalt, de motorcomputer stuurt de klep aan die het vacuum naar de egr-klep regelt en controlleert of en hoe ver de EGR open gaat, haal je bij dit systeem de vacuumslang van de EGR dan zal het management zien dat de EGR niet beweegt en een storing aangeven.

Daarnaast is er nog een systeem dat het effect van de bij gemengde uitlaatgassen registreert, bij dat systeem kun je zelfs nieteens ongestraft een dicht plaatje plaatsen omdat de computer dan ziet dat er geen uitlaatgassen bijgemengd worden. De latere T5 motoren schijnen zo'n systeem te hebben, bij het afdoppen van de EGR moet je daar een gat van pakweg 8 mm in het plaatje boren om toch nog wat aan uitlaatgas in je inlaat te laten.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33924
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EGR-huis onderhouds vraagje

Bericht door Multivan Generation »

Een vacuüm slangetje afdoppen houd ook een risico in,
mocht het slangetje niet 100 % afgesloten worden,
dan krijg je daar vacuümlekkage,
en dat is ook van invloed op je wastegate.
Niet op het remsysteem, want daar zit nog een terugslag klepje tussen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: EGR-huis onderhouds vraagje

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja met afdoppen bedoel ik ook dat ik er van uit ga dat je het dan goed doet he :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie