Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slechte remmen

vragen over de T4
Plaats reactie
oscar65
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2008, 20:25

Slechte remmen

Bericht door oscar65 »

Hallo,

Ik heb een paar keer last gehad van slecht werkende remmen van mijn T4(2001 1.9 TD)
Het doet zich voor gelijk na een koude start na een paar hondered meter rijden is het over.
Omdat goed werkende remmen belangrijk zijn ben ik toen gelijk door gereden naar mijn garage.
Daar hebben ze gekeken naar een lekke slang en of de vacuumpomp wel werkte.
Men heeft de slang even uit de rembekrachtiger getrokken en gekeken of deze voldoende zoog.
Tijdens het korte onderzoek niets kunnen vinden en geadviseerd om een vervolgafspraak te maken om e.e.a uit te kunnen zoeken.
Men dacht aan een vervuilde/bevroren(buiten temperatuur was 5 grd) vacuumpomp dan wel een bekrachtiger die niet juist zijn werk zou doen.
Echter nadat ik de garage bezocht heb zijn er geen problemen meer met de remmen!
Toch geeft het geen gerust gevoel.
Wie weet hoe ik het remsysteem op een simpele manier kan testen zodat ik weet dat ze het onder alle omstandigheden zullen doen? :politie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Slechte remmen

Bericht door Roger B. (11)61 »

allereerst de vraag wat je bedoeld met remmen werken niet goed....

moet je harder trappen om het pedaal even ver in te trappen of voelt het pedaal wel goed aan, maar remt ie gewoon slechter? of trap je zelfs door het pedaal heen (in dat geval is waarschijnlijk je hoofdremcilinder kapot)


even (gezien de controle van de bekrachtiger) er van uitgaande dat het eerste het geval is.

Verlies van vacuum kan verschillende oorzaken hebben, een lekkage in een van de slangen, of een defect terugslagklepje, of een lekkage in de bekrachtiger tot een defect in de vacuumpomp.

Wat je eenvoudig kunt controlleren is of je vacuum goed blijft als de motor stil staat.
-zet de motor uit
-wacht een half uurtje
-probeer zonder de motor te starten of het pedaal "hard" aanvoelt
in principe zou het pedaal nog normaal moeten aanvoelen, is het pedaal echt hard dan heb je ergens een lekkage, hoe sneller (minder lang wachten) het pedaal hard is hoe ernstiger je lekkage

Een ander eenvoudig testje om te kijken of je vacuum krijgt:
-motor uitzetten
-aantal keren op de rem trappen tot je pedaal hard is (vacuum is dan "op")
-pedaal een stukje intrappen (tegen het "harde" aan, niet heel hard doortrappen) en ingetrapt houden
-motor starten
Je moet het pedaal nu voelen wegzakken terwijl je de kracht op het pedaal gelijk houdt. Dit wegzakken behoort normaal binnen enkele seconden voelbaar te zijn. Als je niets merkt of erg laat dan werkt je vacuumpomp waarschijnlijk niet geheel naar behoren.

Deze testen geven een globale indicatie, zeker geen 100% uitsluitsel dat het wel of niet goed is.

Ik heb een tijdje een lekkage in het vacuumsysteem gehad (slangetje gescheurd op de aansluiting van de rembekrachtiger, die harde plastic slang (tape er omheen en het is opgelost)) als ik een stukje stationair of lage toeren gereden had dan was het vaccum weg, remde wel, maar je moest dan aardig hard trappen (zoals vroeger zonder rembekrachtigers)

Remmen zijn belangrijk, goed dat je je er in elk geval zorgen om maakt. Succes met het verhelpen van het eventuele probleem.

het is natuurlijk mogelijk dat het losmaken en weer monteren van een of meer slangen een lekkage daaraan al opgelost heeft.
-
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
oscar65
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2008, 20:25

Re: Slechte remmen

Bericht door oscar65 »

Hallo Roger,

Het is precies zoals je het beschrijft, het pedaal voelt `hard`aan en om toch te kunnen remmen moet ik dus erg hard trappen voor een beetje resultaat.
Bedankt voor je tips ga er zeker mee aan de slag, maar het vermoeden wat jij ook al uitspreekt is dat er een vacuumlekkage was en door bepaalde slangen te controleren is dit (tijdelijk) opgelost denk ik.
Ik zal in ieder geval de slang op de bekrachtiger even aan een nauwkeurige blik onderwerpen.
Plaats reactie