Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Smerige EGR klep

vragen over de T4
Plaats reactie
jarno 01

Smerige EGR klep

Bericht door jarno 01 »

Ik heb dit weekend na het nodige speurwerk op deze site de welbekende vervuilende en smerige EGR klep gedemonteerd van mijn geliefde camper VW Carthago Malibu uit 1998 2,5 TDI met 164.000 km op de teller (echte kilometers).
Ik ben zeer gemotiveerd aan de gang gegaan omdat ik na alles wat ik er over gelezen en gehoord had eens wilde weten of dit verhaal bij mij ook zo zou zijn in mijn motorblok.
Voordat ik ben gaan sleutelen had ik al via marktplaats bij een aardig persoon een RVS blind plaatje gehaald met nieuwe pakking voor het geval dat ik de hele zaak zou willen afsluiten om erger te voorkomen.
Nadat ik de intercooler (4 moertjes) had verwijderd keek ik al op de bewuste klep die ik herkende van de foto,s die ik al had uitgedraaid van deze site om toch wat naslagwerk bij de hand te hebben mocht ik iets niet begrijpen.
Daarna de uitlaatgas leiding losgekoppelt van de EGR klep en daarna de klep losgeschroefd van het spruitstuk.
De klep zelf was al flink dik aangekoek inwendig maar in het spuitstuk zelf was het helemaal een pokke zooi waar je volgens mij alleen maar naar kan kijken want het is een dikke laag van ongeveer 1 cm smurrie van olie en teer , ik heb zo goed mogelijk met mijn vinger de binnenzijde van het spruitstuk leeg gelepeld als een potje honing maar je wil niet weten hoe deze vinger eruit zag ,maar goed alles voor het goede resultaat.
ik had ook al een busje reiniger gekocht van Wynns speciaal om teer en gom te verwijderen in en rondom het spuitstuk.
Nadat ik de EGR klep weer fris had gemaakt heb ik deze gemonteerd op het spruitstuk en direct de uitlaatgas leiding af gedopt.
Toen dit weer op zijn plek zat heb ik mijn vrouw erbij gehaald om de motor te starten en op 2000 rpm te houden zodat ik via de luchtinlaat de reinigende vloeistof met kleine beetjes te gelijk kon toedienen.
Ik weet uiteindelijk niet of het spruitstuk nog ietwat schoner is geworden maar ik weet wel dat het niet viezer wordt
Wat ik trouwens al een week eerder had gedaan was het vacuumslangetje voor de EGR afdoppen dit gaf voor mij al een verschil in veel minder TDI rook uit de uitlaat en de motor liep soepeler op het gaspedaal.
Nou dit alles leek mij ook weer nuttig voor de site aangezien ik zelf ook zoveel wijzer wordt van andermans verhalen en ervaringen.

Met vriendelijke groeten Jarno van der Linden

[imAfbeeldingg][/img]
Laatst gewijzigd door jarno 01 op 25 jan 2009, 22:19, 4 keer totaal gewijzigd.
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Smerige EGR klep

Bericht door wilko »

Ook ik heb de egr gedemonteerd en gereinigd en vervolgens een plaatje geplaatst naar aanleiding van de verhalen op dit forum. Tijdens de demontage heb ik ook gezien dat in het inlaat traject ook veel smurie aanwezig was, maar zag op tegen het gepiel om dit verder te demonteren. Vraag mij wel af of doordat er nu via de egr geen viezigheid meer in de inlaat kom deze na vanloop van tijd toch langzaamerhand niet wat schoner wordt. Zou eigenlijk e.e.a. nog eens los moeten halen om te kijken, maar dat moet toch maar even wachten op mooier weer om buiten weer eens wat te sleutelen. En halen die reinigingsmiddeltjes die je moet inspuiten of toe moet voegen echt iets uit of zijn dit broodje aap verhalen? Wellicht iemand hier die hiermee ervaring heeft? ( en dan ook zelf geconstateerd heeft :werkaanT4 en niet van horen zeggen)
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Smerige EGR klep

Bericht door kroonhome »

Beste Jarno,

Ik lees dat je geprobeert hebt de smurrie uit het inlaatspruitstuk te lepelen, persoonlijk vind ik dit geen goed plan omdat brokken van deze smurrie via de inlaatkleppen in de verbrandingsruimte terecht kan komen met mogelijk vervelende gevolgen. Verder denk ik dat je het spruitstuk op deze manier nooit goed schoon krijgt. Het is beter om het spruitstuk te demonteren en samen met de EGR klep in een garage te reinigen in een bak met ontvetter (wel de aansluiting voor de vacuumslang afdoppen!). :toppie
Ik zelf heb het spruitstuk en de EGR klep in een plastic bak met wasbenzine en tuitenragers thuis gereinigd, was geen succes, was daarna net zo zwart als de binnenkant van het spruitstuk door het spetteren van de tuitenrager. Een smerig klusje waar je veel geduld voor moet hebben en daarna zit je nog met de rommel. Van te voren zorgen voor nieuwe pakkingen voor spruitstuk, EGR klep en voor het afsluiten met een RVS plaatje van de EGR. :ie
Het losmaken (en weer monteren) van het spruitstuk is erg lastig, met veel licht en spiegeltjes is het te doen, maar trek er wel flink wat tijd voor uit. Na afloop goed controleren of alles weer aangesloten is en vooral vastgezet, mijn zoon was vergeten een klem te plaatsen van een slang naar de intercoler, deze sprong dan ook bijna direct er weer vanaf.
Ik merk vooral dat de motor wat makkelijker toeren maakt en dat de turbo er sneller bij komt, heeft bij mij ook te maken met het K&N luchtfilter wat ik gelijk tijdig heb geplaatst.
Veel succes gewenst,

Groetjes,
Arjan
:ikrij
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Smerige EGR klep

Bericht door Duveltje-77 »

goeiedag eem

ik heb de spruitstuk gedemonteerd en vervolgens schoon gemaakt met tinner
dit gaat prima maar tis effe poets werk
mijn inlaatkanalen glimmen weer
de cilinderkop vervolgens met een thee lepeltje het rotzooi er uit halen
deze krijg je niet superschoon

als je tegen de kleppen kunt zien zul je zien dat het roet ook boven op de klep zit
het is maar goed dat het een geblazen motor is anders komt hij toch in ademnood
en zal gaan roeten en slecht presteren.

ps het demonteren van het inlaatspruitstuk gaat sneller als het schoonmaken


mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Smerige EGR klep

Bericht door stijnh »

mooi :toppie

het geeft direct een geruster gevoel te weten dat er geen vuil meer in komt


ik zou wel oppassen met losse roetbrokken die tussen de kleppen kunnen komen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Smerige EGR klep

Bericht door bartt4 »

stijnh schreef:mooi :toppie

het geeft direct een geruster gevoel te weten dat er geen vuil meer in komt


ik zou wel oppassen met losse roetbrokken die tussen de kleppen kunnen komen
Kleppen zullen wel mee vallen maar je schoepen van de turbo .........
RUBBEREXPRESS
jarno 01

Re: Smerige EGR klep

Bericht door jarno 01 »

Je hoeft niet bang te zijn voor de turbo want de egr klep en het spruitstuk zit na je turbo dus die blaast het misschien nog wat schoon.

Groet Jarno
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Smerige EGR klep

Bericht door Roger B. (11)61 »

denk dat bart de andere kant van je turbo bedoeld, als die aanslag niet verbrand en via je uitlaatklep weer de uitlaat inschiet komt het spul wel nog even langs een HEEL hard draaiend schoepenwiel van de turbo........ andere kant als die jij bedoelt, maar minstens net zo kwetsbaar :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jarno 01

Re: Smerige EGR klep

Bericht door jarno 01 »

Daar had ik weer niet aan gedacht maar je hebt zeker gelijk

Gr Jarno
Plaats reactie