Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Roger B. (11)61 »

Vanmiddag lekker bezig geweest met de ledjes uit hongkong die ik besteld had voor de Angeleyes ringen in mijn koplampen.

de ledjes zijn voorzien van een T5 voetje met weerstand zodat ze direct op de plek van een glassokkellampje passen, in het kunststof van het ledje zit op het uiteinde een soort kuil die zorgt dat de Led ook zijdelings uitstraalt:

Afbeelding

tijdens de montage kom je dan wat moeilijkheidjes tegen:

Het standaard gepriegel met die tien fittinkjes aan een kabelboom die je zonder demontage van de komplete lampunit nevernooit meer in de gaatjes terug krijgt
Afbeelding

je moet de ledjes insteken als er spanning op de fitting staat, aan het ledjes is niet te zien wat plus en wat min is, maar het maakt wel degelijk verschil!!

zo kun je wel even bekijken (bij daglicht) wat het kleurverschil is
Afbeelding

Tweede probleempje wat dat de ledjes geen contact maakten, dit is eenvoudig op te lossen door de pootjes een beetje opzij te buigen:
Afbeelding

overdag ziet het resultaat er zo uit:
Afbeelding
en in het donker zo:
Afbeelding
en gisteren met de lampjes er nog in zag het er zo uit:
Afbeelding

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in deze ledjes, ik heb nog 4 setjes van 20+2 ledjes (angeleyes+2 reserve) liggen.
Zo'n setje van 22 ledjes kun je thuis gestuurd krijgen voor 20 euro inclusief verzendkosten.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door René »

Ik had me al opgegeven voor zo'n setje, prijs valt me nog mee, het is meer werk als kosten al ik het zo zie.

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb het gecombineerd met nieuwe bekabeling vanaf de accu met relais en zekering voor mijn groot- en dimlicht vanwege zwakker branden bij loslaten hendel in grootlichtstand dan bij aangetrokken hendel. Daarnaast heb je zo wat meer spanning op je lampjes, geven ze wat meer licht :yes

Maar ja, zoals je weet zitten die fittingen K#T in die lamp en moet je de unit eruit halen om die lampjes te vervangen.

je hebt :mail
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 25 jan 2009, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Pim 328 »

Enige nadeel van deze ledjes zijn, dat ze heel snel kapot gaan. Ik heb ze bij mij al 2x bijna allemaal moeten vervangen.

Er zijn ook andere ledjes te koop deze hebben een klein printplaatje erin en deze zijn beter maar deze kosten 18,95 per 2, dus ben je voor de angel eyes bijna 200 euro kwijt.

Deze heb ik wel in mijn kenteken verlichting zitten en zitten er nu 1,5 jaar in en ze branden nog steeds. Moet er wel bij zeggen dat ik altijd met verlichting aan rijdt.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Wim T4 935 »

Roger,

Ik ben wel geintresseerd in zo'n setje. :mail mij maar als je wilt.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Roger B. (11)61 »

zaterdag binnen gekregen, vandaag gemonteerd, pas 8 km mee gereden, over levensduur kan ik niet veel zeggen op dit moment.

Ik rijdt (vrijwel) altijd met licht aan en heb ze bij 358000 km gemonteerd, we wachten het eens af........


Wim, je krijgt :mail



als er meer dan 4 setjes gewild zijn dan zal ik kijken of ik ze nog bij kan bestellen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Ron---63--- »

joef kot meel :yes
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik heb nog zitten nadenken over de opmerking over snel stuk gaan.

De ledjes zijn dan wel voor automotive gebruik, maar ook voor 12 volt. Nu heeft een auto een boordnetspanning van dik 13,5 volt als de motor loopt. De spanningsval over bekabeling bij gebruik van ledjes mag je verwaarlozen. Daardoor krijgen de ledjes dus dik 10% te hoge spanning.

Waarschijnlijk is dat de oorzaak van voortijdig defect raken.

Een relatief eenvoudige oplossing hiervoor is het plaatsen van een LM7812 in de bedrading van elke koplampunit volgens dit schema:

Afbeelding

een LM7812 is een spanningsstabilisator op 12 volt, na dit componentje staat er nog maar 12 volt op de blauwe draad terwijl dit ervoor best 13,8 kan zijn. De leds krijgen dan maximaal 12 volt voor de kiezen, dat kan flink verschil in levensduur geven.

Op de gok zal een LM7812 bij een electronica zaak hooguit een euro kosten (dus voor 2 euro ben je er klaar mee)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Rotor »

Roger, je hebt gelijk met die LM 7812, maar wil dit alles goed werken moet je voor de 7812 minimaal 15V gelijkspanning hebben. wat een beter oplossing is, een andere voorschakel weerstand nemen.
Ja iedere Led heeft een weerstand nodig, en zit de weerstand al in de behuizing dan is die moeilijk te veranderen, maar heb je een losse Led , dan zou een weerstand van 560 Ohm goed zijn voor 13,8 volt.
Maar het blijft vreemd dat die Led's stuk gaan, het kan ook komen doordat in de gemonteerde Led's een weerstand met een te lage wattage in gemonteerd , een kwart watt moet kunnen.
mvg Ton.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Roger B. (11)61 »

heeft een Lm 7812 3 volt overspanning nodig?? ik dacht dat iets van 1 á 1,5 voldoende was.....zeker aangezien er met 10 ledjes niet zo gek veel afgenomen wordt aan stroom dacht ik dat het met een LM7812 wel zou lukken.

Weerstandjes erbij zetten is lastig en omslachtig en je stabiliseert niet, dus als de boordspanning fluctueerd doet je voedingsspanning aan de led dat ook ......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Rotor »

Roger het klopt 3 volt is goed voor de beste werking, maar ik denk toch dat een goede weerstand het het beste is, en als we uit gaan dat we een led gaan gebruiken omdat deze haast geen stroom verbruikt............dan heeft het ook geen nut als we een 7812 gaan gebruiken, deze verbruikt ook weer het nodige.
Wat nog beter is 4 leds in serie met elkaar zonder weerstand, deze heb ik ook in mijn achteruit kijk spiegels gemonteerd als richting aanwijzer, werkt al jaren probleemloos. gr Ton.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Multivan Generation »

Rotor,
dit zijn 12 volts ledjes ipv 3 volts ledjes :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Rotor »

Hi Peter, 12 volts led's bestaan niet, een led heeft een spanning van 2 tot 3 volt nodig, en de weerstand die je moet gebruiken hangt af van wat voor spanning je gebruikt.
Ik heb hier leds branden op 230 volt.
De leds die jij bedoelt zijn leds waar in de behuizing al een weerstand is verwerkt in jouw geval dan eentje voor 12 volt.
gr Ton.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Roger B. (11)61 »

Rotor, zoals ik al had aangegeven zijn deze leds met ingebouwde weerstand voor automotive gebruik (12 volt)

stroomgebruik verlagen interesseert me helemaal niet, insteek voor gebruik van deze ledjes ipv de lampjes is de kleur (met name voor xenon gebruikers) die niet zo gelig is maar mooi wit. Dus dat zo'n LM stoom gebruikt... I don't care

extra weerstand is niet echt een optie, heb ik al geprobeerd (weerstand in kabel en gewone ledjes in de fittingen) maar dat was niet echt een succes

Zou je met een zener (als die bestaan in 12 volt) nog iets kunnen maken simpel maar doeltreffend?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door stijnh »

volgens mij kan je wel zo'n spannnigsregelaar gebruiken
als je 12 volt wilt zonder afwijking moet je inderdaad een hoger voltage hebben maar of het nu 12 volt of iets minder hebt, who cares

als je maar niet meer dan 12 volt krijgt is het ok dacht ik
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie