Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Rotor »

Hallo allen, ik heb nog een leuke gemakkelijke schakeling met 1fet en 1 diode, kosten 1 euro
Met deze schakeling kun je een led aansluiten op een spanning van 3 tot 40 volt, en blijft constant branden, en geen weerstand meer nodig.
Krijg het niet voor elkaar het hier te plaatsen
Wil iemand het schema, dan graag even een p.m .
Het is echt heel eenvoudig te maken .
mvg Ton.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik neem aan dat jouw oplossing een uitgangsspanning heeft voor een normale led, dus zonder ingebouwde weerstand, voor de angeleyes dus onbruikbaar omdat led's met T5 fitting (volgens mij) altijd met ingebouwde weerstand zijn....

Kun je zo'n schakelingetje ook maken voor een uitgangsspanning van 12 volt? dan ben ik heel erg geïnteresseerd. (10 ledjes moet ie parallel voeden) (en dan in elke koplamp een eigen stabilisatortje)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Roger B. (11)61 »

stijnh schreef:volgens mij kan je wel zo'n spannnigsregelaar gebruiken
als je 12 volt wilt zonder afwijking moet je inderdaad een hoger voltage hebben maar of het nu 12 volt of iets minder hebt, who cares

als je maar niet meer dan 12 volt krijgt is het ok dacht ik
dat lijkt me ook, ik neem aan dat een LM7812 nooit meer dan 12 volt uitzend, kan iets minder zijn als de ingangsspanning te laag is, maar te lage spanning kan een ledje beter tegen dan te hoge spanning.....

Het is niet zo dat je gevoelige electronica aan wil sturen met de LM7812, overigens heeft mijn auto 14,3 volt bij het lopen van de motor (met zo goed al lege accu, kan zijn dat dat iets zakt als de accu voller is)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Rotor »

Hallo Roger, die schakeling met die fet is inderdaad voor een led zonder weerstand.
Deze schakeling geeft niet meer dan 20 m/amp door, mooier kan het niet daar een led ook niet meer mag hebben.
Deze schakeling kun je ook gebruiken om een testpen/spannings zoeker te maken .
Wat je ook kunt doen is een spanningsstabilisator van 10 volt gebruiken, dus de LM 7810, hierbij zal alles goed werken.
De optie met een zenerdiode zou ook kunnen.
Gebruik je meerdere led's dan zou ik de LM wel op een koelplaatje monteren.
Ik heb voor de test een led laten branden op 10 en 12 volt, maar er zit heel weinig verschil in de licht sterkte.
GR Ton.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door stijnh »

ipv een volt regelaar en stroomregelaar
die zijn wel te vinden op ebay, regelt af op 20 mA onafhankelijk van de spanning
dus dan kan je gelijk hoeveel lampje in serie schakelen al je wil, het blijft 20 mA

@rotor: is jouw schakeling geen stroom regelaar? omdat je zegt dat hij nooit meer dan 20 mA geeft
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Rotor »

Hallo Stijnh, mijn schakeling houd de stroom precies op 20 mili/ampère, ongeacht de spanning dus hij werkt zeg maar van 3 tot 40 volt.
gr Ton.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Roger B. (11)61 »

als die schakeling de stroom begrensd op 20 mA, doet ie dat dan dus ook als je er een led+weerstand op aansluit? en zoja is dat ook te bouwen voor 200mA en vooral, werkt dat dan ook voor 10 led's parallel (met elk een weerstand) EN krijg je dan geen probleem door onderlinge verschillen in led's en weerstanden waardoor een led meer stroom krijgt dan de ander?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Rotor »

Hoi Roger, een led met weerstand en dan die fet ertussen gaat niet goed werken, omdat de weerstand ook nog wat milli's zal consumeren, waardoor de led minder fel gaat branden, en iets voor 200 milliampère is een beetje moeilijker,het mooiste is voor iedere led en fet, en een fet kost 65 eurocent.
En schakel je 10 led's parallel dan krijgt iedere led even veel spanning.
gr T.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door stijnh »

inderdaad, gewoon in serie zetten en 20mA erdoor
leds zijn in principe zo gelijk dat het verschil in spanning die erover staat erg klein zal zijn

@ rotor, hoe schakel je die fet dan juist? je moet toch een stuurspanning geven dacht ik, of welke soort fet gebruik jij dan juist?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Rotor »

Hoi Stijnh,
Deze schakeling maakt gebruik van het effect dat een FET als stroombron kan fungeren door de gate met de source te verbinden.
De voedingsspanning mag variëren tussen de 4V en 30V, de stroom door de led zal hierbij constant circa 20mA zijn.
De schakeling kan ook gevoed worden met wisselspanning, de led zal iets zwakker branden.
P.S de fet die ik gebruik is de bf 245
gr Ton.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Wim T4 935 »

Roger B. (11)61 schreef:Ik heb nog zitten nadenken over de opmerking over snel stuk gaan.

De ledjes zijn dan wel voor automotive gebruik, maar ook voor 12 volt. Nu heeft een auto een boordnetspanning van dik 13,5 volt als de motor loopt. De spanningsval over bekabeling bij gebruik van ledjes mag je verwaarlozen. Daardoor krijgen de ledjes dus dik 10% te hoge spanning.

Waarschijnlijk is dat de oorzaak van voortijdig defect raken.

Een relatief eenvoudige oplossing hiervoor is het plaatsen van een LM7812 in de bedrading van elke koplampunit volgens dit schema:

Afbeelding

een LM7812 is een spanningsstabilisator op 12 volt, na dit componentje staat er nog maar 12 volt op de blauwe draad terwijl dit ervoor best 13,8 kan zijn. De leds krijgen dan maximaal 12 volt voor de kiezen, dat kan flink verschil in levensduur geven.

Op de gok zal een LM7812 bij een electronica zaak hooguit een euro kosten (dus voor 2 euro ben je er klaar mee)
Als je volgens bovenstaand schema monteert moet de LM7810/LM7812 dan nog ergens aan vast worden geschroefd b.v. een stukje metaal i.v.m. koeling van de LM?
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Roger B. (11)61 »

in principe wel beter ja, te veel koeling kan ie goed hebben (echt TE veel kan ie eigenlijk niet gekoeld worden) maar te weinig zal ie te heet worden en doorfikken.

en zoals ik al ergens (in dit topic meen ik ook) aangegeven heb, een 7812 gaat NIET werken, die moet 15 volt ongeveer hebben om te werken, bij minder spanning geeft ie niet (wat ik eerst dacht) minder dan 12 volt af, maar laat ie de spanning volledig door.

Een 7810 werkt bij zo'n 13 volt al en zal de LED's wel tegen overspanning beschermen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door sgsdebruijn »

Conrad.nl 78S10 0.85 eurocent of 0.76 cent voor 10 stuks
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door Roger B. (11)61 »

sgsdebruijn schreef:Conrad.nl 78S10 0.85 eurocent of 0.76 cent voor 10 stuks
dat zou wel ERG veel korting zijn... je bedoelt 76 ct per stuk bij afname van minimaal 10 stuks :lach
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stadslichtlampjes angeleyes vervangen door leds

Bericht door sgsdebruijn »

Roger B. (11)61 schreef:
sgsdebruijn schreef:Conrad.nl 78S10 0.85 eurocent of 0.76 cent voor 10 stuks
dat zou wel ERG veel korting zijn... je bedoelt 76 ct per stuk bij afname van minimaal 10 stuks :lach
van mij mag het hoor :gekte
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie