Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

brandstofverbruik in verhouding tot elektriciteitsverbruik

vragen over de T4
Plaats reactie
Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 feb 2007, 15:35
Locatie: Torhout

brandstofverbruik in verhouding tot elektriciteitsverbruik

Bericht door Peter Coddens »

Kan iemand me dit even uitleggen?

Ik vroeg me af als een radio, verlichting, ventilator, elektrische frigobox en andere aardigheden die je al dan niet kan inpluggen in de 12V sigarenaansteker een invloed hebben op het brandstofverbruik van een auto.

Verbeter me als ik verkeerd ben:

Een airco levert een meerverbruik op omdat die als hij aanstaat rechtstreeks aan de aandrijfas van de auto verbonden wordt en dus extra motorvermogen vraagt. Al die andere zooi neemt stroom af van de startaccu die sowieso toch wordt opgeladen tijdens het rijden en dit vraagt dus geen extra motorvermogen. Is dit eigenlijk wel zo?

Alvast bedankt voor de verhelderende uitleg.
groeten Peter
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: brandstofverbruik in verhouding tot elektriciteitsverbruik

Bericht door Harry62 »

Even heel simpel: Alle verbruikers ( de naam zegt het al) kosten extra brandstof.

Stap jij maar op je fiets en doe je lampje maar aan, dan moet je zwaarder trappen.
De enige mogelijkheid dat het geen extra brandstof kost is als de accu door een extern iets wordt opgeladen (bv zonne-energie)
Dan moet de accu ook niet met de dynamo in verbinding staan.

Maar gezien het feit dat de verbruikers meer stroom vragen dan de accu aankan (lees volhoudt) heb je meer nodig. De dynamo dus.
De gemiddelde dynamo levert zo'n 70 Ampere aan stroomsterkte maar er zijn er ook van 120 Ampere voor de T4
Zonne energie levert op een T4 maximaal 100 Watt ongeveer 8 Ampere ( P=U maal I )

En een airco is op de dezelfde manier als de dynamo aangesloten, met een v-snaar of multiriem. Deze wordt alleen electrisch geactiveerd
door een knopje op het dashboard of automatisch door een klimacontrol (geautomatiseerde airco)
En dit kost ook brandstof. Theoretisch kan dit wel 10% meer verbruik zijn
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: brandstofverbruik in verhouding tot elektriciteitsverbruik

Bericht door Egbert&Manon »

De dynamo draait zwaarder als er meer stroom verbruikt wordt, maar ik denk niet dat je verbruik merkbaar hoger wordt.
Op de fiets merk je ook niet als de dynamo 1 of 2 lampjes van stroom moet voorzien.
Je rechtervoet kan die verhoging zomaar teniet doen.
Airco aan of uit geeft wel een verschil.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: brandstofverbruik in verhouding tot elektriciteitsverbruik

Bericht door dennisvt4 »

waarom hoor je de motor er dan zo goed op reageren als je stroom verbruikers aanzet ? ik denk dat het nog best veel is
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: brandstofverbruik in verhouding tot elektriciteitsverbruik

Bericht door frank884 »

ontbreekt nog dat we allemaal zomer en winter overdag met de lampen aan gaan rijden zoals in Polen en nog enkele landen waar ze ongelukken aan de lopende band produceren
en zoals de E.U het overal wil dan is dat goed voor het milieu
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: brandstofverbruik in verhouding tot elektriciteitsverbruik

Bericht door Multivan Generation »

Enig idee waarom het verbruik in de winter hoger ligt?

De mensen die naar Autostadt in Wolfsburg zijn geweest, zouden het antwoord kunnen weten.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: brandstofverbruik in verhouding tot elektriciteitsverbruik

Bericht door André »

. . . . . Elke vorm van energie opwekken kost brandstof !
Als je verlichting aan zet kost dat 2x55 + 2x5 + 2x5 +wat dashboor verlichting, je 200 Watt versterker ff aan, 300 watt koelkastje en nog wat klein spul is dus ongeveer 1000 watt of te wel 1Kw. En dat gaat dus al van je totale beschikbare motorvermogen af.
Dan heb ik nog niet mee gerekend als je hypermoderne inspuiting hebt met hogedruk pompen etc., reken dan nog maar eens een Kw-tje er bij.
Rijden met licht overdag, net zoals in scandinavië verplicht is kost gewoon vermogen = brandstof. Het vermogen wat nodig is om alle gebruikers (verlichting, el. verwarming, inspuiting, koelkast, radio, versterker, opladen van je accu, etc) aan de gang te houden komt uit de brandstof die in de tank zit en niet uit de lucht die je aanzuigt !!!!!!!! de meeste schijnen te denken van wel.

Veiligheid gaat blijkbaar in veel gevallen boven milieu ! en wees eerlijk, hoe meer brandstof wij verstoken des te meer geld de regering en de brandstofproducent krijgen :yes en daar gaat het immers om.

André
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: brandstofverbruik in verhouding tot elektriciteitsverbruik

Bericht door stijnh »

daarom maken ze autos die hun batterijen opladen bij het afremmen en niet bij het optrekken zodat er niet echt een meerverbruik is.

bij de A4 avant hebben ze zo een motor en het geeft een merkbaar verschil

bij de t4 niet het geval
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: brandstofverbruik in verhouding tot elektriciteitsverbruik

Bericht door André »

stijnh schreef:daarom maken ze autos die hun batterijen opladen bij het afremmen en niet bij het optrekken zodat er niet echt een meerverbruik is.

bij de A4 avant hebben ze zo een motor en het geeft een merkbaar verschil

bij de t4 niet het geval

:ikrij Yep . . . . . dat is pas je rendement opkrikken !!
Het is zo zonde om de energie die vrijkomt tijdens het remmen (je zet de potentiële energie om in warmte) niet te gebruiken.
Plaats reactie