Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Beter geluid in de voorportieren

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Beter geluid in de voorportieren

Bericht door Inbouwer »

Vandaag begonnen met het up-grade van de voorspeakers.

Ik heb gekozen voor de Pioneer E-serie. Het gaat op een composetje TS-E170Ci. Met een setje verloopringen past hij goed.
De deur heb ik ook beplakt met een dubbele laag dempingsfolie. De deur is nu veel massiever en als je op de buitenkant van de deur tikt krijg je een mooi dof geluid.

Afbeelding

Stappenplan:
-verwijderen deurpaneel:
* 3x Torx 25 onder
* 1x Torx 25 in het midden
* kapje handvat verwijderen (naar boven trekken met kunstof wig)
* 2x kruiskopschoef verwijderen achter het handvat
* deurpaneel met behulp van een bekledingstang verwijderen
* elektrische verbindingstekkers losklikken
-uitboren van 6 popnagels
-metalen kap verwijderen
* 2 rubber doppen verwijderen
* raam laten zakken tot dat de boutjes (M6) zichtbaar zijn door gat
* 2x raamklem boutjes losdraaien, niet verwijderen alleen los
* raam met de hand omhoog duwen en vastplakken aan bovenste raamstijl
* deurgreep aansluiting verwijderen (boutje losdraaien achter het zwarte rubberje Torx 20)
* 2x zwarte bout van het slot verwijderen Torx 8 (12 kantig)
* elektrische bekabeling los maken
* alle zilverkleurige M6 boutjes verwijderen
* metalen plaat met raammechaniek en slot verwijderen
-dempingsmatten aanbrengen op het plaatstaal, lieft dubbele laag (ongeveer 12 matten per deur 25 x 50 cm)
-met behulp van fohn warm maken en goed stevig vastdrukken op plaatstaal
-metalen kap weer vastzetten
- speaker verloopring vastschroeven
- nieuwe speaker monteren
- elektrische bekabeling weer vast zetten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het kan zijn dat mensen het verwijderen van de metalen plaat waar wat handigheid in zit liever zelf niet losmaken. Ik wil anders iemand wel helpen als hij het zelf niet kan of niet durft. :toppie

De tweeter word boven achter het rooster bij het voorraam gemonteerd. Het scheidingsilter kan in de deur of onder het dashboard gemonteerd worden.


:wjw
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Beter geluid in de voorportieren

Bericht door edjeraketje »

En wanneer je dan de ruimte tussen je kunststoffen deurpaneel en het metalen deel dan ook nog afvult met boxwol of kussenvulling o.i.d dan wordt ie nog stiller en krijg je een nog voller geluid van je speaker(s). Ook rijgeluid vanaf buiten wordt minder doorgelaten.
En dan je schuifdeur(en) nog " even "en je bodem,deurbakken alle holle ruimtes onder je dashbord en niet te vergeten je dak en dan ...... wordt ie steeds stiller en hoef je de volumeknop minder ver open te draaien :jumpklap
Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

Re: Beter geluid in de voorportieren

Bericht door jeroen pluto »

he ziet er strak uit, moet er op de stalenplaat ( daar zit de speker uiteindelijk toch in vast ?) ook nog demping of zit die gewoon goed vast aan de deur ??

wat voor headunit gebruik je trouwens,

en moet je de originele radiovoorbereiding bestellen of kun je net zo goed alles acheraf ( laten ) doen, moet toch open voor de carkit/parrot.... als je de bus nieuw besteld bedoel ik..
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Beter geluid in de voorportieren

Bericht door Inbouwer »

jeroen pluto schreef:he ziet er strak uit, moet er op de stalenplaat ( daar zit de speker uiteindelijk toch in vast ?) ook nog demping of zit die gewoon goed vast aan de deur ??

wat voor headunit gebruik je trouwens,

en moet je de originele radiovoorbereiding bestellen of kun je net zo goed alles acheraf ( laten ) doen, moet toch open voor de carkit/parrot.... als je de bus nieuw besteld bedoel ik..
Je kunt op de stalenplaat (driehoekjes) ook nog dempingsmateriaal plakken. In de praktijk valt het wel mee en resoneert de plaat niet snel.

Ik hen gekozen als head-unit voor de Kenwood DNX-8220BT en al het geluid laten lopen met RCA kabels en via een 4 kanaals D420 versterker van Pioneer. Als speakers voor gebruikt ik de 17cm composet E-serie Pioneer en onder de bank de 20cm E-serie Pioneer.
Met de voordeuren beplakt is het werkelijk een ongelovig mooie sound. De 4 kanaals vesrterker van Pioneer is mooi en compact en past goed onder de bijrijdersstoel. Het kost natuurlijk wel wat, maar dan krijg je ook TOP kwaliteit.
:jumpklap
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

Re: Beter geluid in de voorportieren

Bericht door jeroen pluto »

Heb nu ook 17 cm in de deur, bij een t 4 is daar geen plek voor ( inbouwdiepte) en heb dus wat gefabriekt met mdf, ziet er niet uit maar klinkt best goed.
Mijn woofer is wel iets van 40/45 mm diep. volgens mij lukt dat bij de t5 wel en ik denk dat de T5 zelfs nog wel een grotere diameter in de deur kwijt kan...?? Iemand ervaring.

De woofer heb je dan wel in een kast zitten neem ik aan, of is dat zo'n kant en klare ..
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beter geluid in de voorportieren

Bericht door alfagek »

Heb zelf een 10'woofer met kist gemaakt voor in mij bijrijdersbank past precies.

Heb 20cm speakers liggen voor in de deuren, moet nog kijken voor de middetoon speaker die ik wel wil plaatsen en tweeter op dashboard.

Is nu nog te koud om dit buiten in te bouwen, maar komt goed.

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beter geluid in de voorportieren

Bericht door Multivan Generation »

jeroen pluto schreef:Heb nu ook 17 cm in de deur, bij een t 4 is daar geen plek voor ( inbouwdiepte) en heb dus wat gefabriekt met mdf, ziet er niet uit maar klinkt best goed.
Mijn woofer is wel iets van 40/45 mm diep. volgens mij lukt dat bij de t5 wel en ik denk dat de T5 zelfs nog wel een grotere diameter in de deur kwijt kan...?? Iemand ervaring.

De woofer heb je dan wel in een kast zitten neem ik aan, of is dat zo'n kant en klare ..
Ik heb toch echt wel 17 cm boxen in een T4 geplaatst hoor en met jouw inbouwdiepte van 40/45 mm gaat dat zeker wel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

Re: Beter geluid in de voorportieren

Bericht door jeroen pluto »

Het is inmiddels al weer een paar jaar geleden dus ik weet het ook niet meer precies. maar ik meen me te herinneren dat het op de plaats van de raamslinger ( ik wilde ze niet bij mijn voeten) gewoon echt niet paste. weet niet waar jij ze hbt gezet. doe ik het mischien alsnog ook..

groet.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beter geluid in de voorportieren

Bericht door Multivan Generation »

@ Jeroen,
http://people.zeelandnet.nl/diape/html/boxen.htm

:lach :lach :knipoog


Oja, op die site staat ook heel veel informatie wat toepasbaar kan zijn op een T5 hoor.. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beter geluid in de voorportieren

Bericht door alfagek »

Multivan Generation schreef:@ Jeroen,
http://people.zeelandnet.nl/diape/html/boxen.htm

:lach :lach :knipoog


Oja, op die site staat ook heel veel informatie wat toepasbaar kan zijn op een T5 hoor.. :zwaai
Gaat echt nie passen hoor die middetooner, past niks onder het rooster bij een T5.

Zit er voor de sier lijkt wel.

Ga voor gaten boven de orginele plaats in de deur, als ik de tijd heb

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

Re: Beter geluid in de voorportieren

Bericht door jeroen pluto »

ziet er keurig uit, heb altijd wel respect voor iemand die zijn auto zo ver uit elkaar haalt voor beter geluid. alleen ik heb geen deurbakken, past niet als je een voorbankje hebt...
De netto inbouwdiepte die je dan overhoudt is gewoon te weinig. heb nog even gedacht aan een middenconsole van mdf..tekeningetje al een s gedownload, maar ja tijd he...
Heb ook nog eens een gesloten bestelwagen omdat ik de laadruimte nodig heb dus sub achterin is geen optie. wel kun je van je composetje de tweeter erg goed gewoon op de originele speakerplaats in het dashboard kwijt. Gebruik een dome tweeter die hebben een rondomafstraalgedrag en klinkt gewoon erg goed met die plaatsing..
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beter geluid in de voorportieren

Bericht door alfagek »

Ik heb ook een T5 met voorbankje, en met deurbakken.

Sub kan in onder het bankje in de ruimte eronder, past een 10"sub.

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

Re: Beter geluid in de voorportieren

Bericht door jeroen pluto »

het is bij de t4 9 ( en die heb ik ) dat het bakje niet past aan de kant van de bijrijdersbank. bij de t5 is dat opgelost ....nu nog een t 5 ( voor mijn speakers :klappen
Plaats reactie