Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
verstuivers en gloeibougies vervangen
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
Graag even on topic blijven
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
Nou die tip gaf ik al, morgen met frisse moet verder gaan en een goed stukkie gereedschap flexible handjes vingertjes en dan gaat het ( mettig koffie het nodige ge geheid lukken.Multivan Generation schreef:Graag even on topic blijven
RUBBEREXPRESS
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
effe zonder gekheid moet je nog meer handelingen doen met deze verstuivers
bij de acv zit de naaldliftsensor in de 5e en de ajt in de 4e of niet
ben wel nieuwschierig of het beter wordt met de rook de mijne doet het ook
openingsdruk is het zelfde dus de timing zal het zelfde blijven
alleen de hoeveelheid zal veranderen meer in dit geval
dus denk ik dat je de manegement ook zal moeten aanpassen ofwel je chip
mvg ronald
bij de acv zit de naaldliftsensor in de 5e en de ajt in de 4e of niet
ben wel nieuwschierig of het beter wordt met de rook de mijne doet het ook
openingsdruk is het zelfde dus de timing zal het zelfde blijven
alleen de hoeveelheid zal veranderen meer in dit geval
dus denk ik dat je de manegement ook zal moeten aanpassen ofwel je chip
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
Hoi Peter,
denk je ook aan de nieuwe brandplaatjes onder je verstuivers??? Heeel belangrijk!
Succes,
denk je ook aan de nieuwe brandplaatjes onder je verstuivers??? Heeel belangrijk!
Succes,
Groet, Oskar.
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
hallo nou geen leuk werk merk ik dus wel
maar wat kost zo'n setje verstuivers
heb ook een 88pk
en heb ook die rook walm bij koude start
ook als je hem een tijdje stationair laat draaien
waardoor komt die rook walm weet iemand dat
ik vind dat erg lijken die rook walm wil er ook graag vanaf
dus laat wel even weten als je ze er in hebt of de walm weg is
gr albert
veel succes morgen
maar wat kost zo'n setje verstuivers
heb ook een 88pk
en heb ook die rook walm bij koude start
ook als je hem een tijdje stationair laat draaien
waardoor komt die rook walm weet iemand dat
ik vind dat erg lijken die rook walm wil er ook graag vanaf
dus laat wel even weten als je ze er in hebt of de walm weg is
gr albert
veel succes morgen
matig uw kinderen denk om mijn snelheid
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
bij mij zijn die verstuivers ook vervangen (revisie) nadat de kop er af moest wegens lekkage
toen was op de zuigers ook te zien dat het verstuiver gebied niet 100 % was en daar kan je in een heel gek geval ook motorschade krijgen
toen was op de zuigers ook te zien dat het verstuiver gebied niet 100 % was en daar kan je in een heel gek geval ook motorschade krijgen
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
goeiedag eem
er zijn diverse mogelijkheden teveel om op te noemen
de oorzaak word toch bij de verstuivers gezocht of de pomp
de gloeiers kun je uitsluiten want hij doet het ook bij warme motor alleen niet zo erg
de brandstofpomptiming heel belangrijk
maar als de lift sensor half dood is geen storing toch een verkeerde timing
bij stationair toerental diesel tegen de cilinderwand verkeerde spuitbeeld
dit zijn toch wel de hoofd oorzaken denk ik
ik hoop dat peter het oplost dan zullen er nog velen volgen
dan zullen de acv verstuivers nog zeldzaam worden zo te horen
mvg ronald
er zijn diverse mogelijkheden teveel om op te noemen
de oorzaak word toch bij de verstuivers gezocht of de pomp
de gloeiers kun je uitsluiten want hij doet het ook bij warme motor alleen niet zo erg
de brandstofpomptiming heel belangrijk
maar als de lift sensor half dood is geen storing toch een verkeerde timing
bij stationair toerental diesel tegen de cilinderwand verkeerde spuitbeeld
dit zijn toch wel de hoofd oorzaken denk ik
ik hoop dat peter het oplost dan zullen er nog velen volgen
dan zullen de acv verstuivers nog zeldzaam worden zo te horen
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
misschien domme veronderstelling...
de inspuitdruk is gelijk
de afmetingen zijn gelijk (voor montage)
alleen naald/nozzle formaat is anders.
Dan kun je toch ook nieuwe nozzles in je AJT verstuivers zetten (afgezien van dat sensorprobleem dat de AJT wel heeft en de ACV niet, maar dat kan ook veroorzaakt worden doordat die verstuiver bij de AJT in -als ik me niet vergis- de 5e cilinder zit en bij de ACV in de 4e (oorzaken als koeling, trillingen enz die per cilinder anders zouden kunnen zijn om maar wat vooorbeelden te noemen)
Peter heeft ACV verstuivers gekocht en die daarna alnog moeten laten reviseren. Afgezien van het niet kunnen rijden ten tijde van de revisie had revisie van zijn oude verstuivers met ACV nozzles dus minder gekost waarschijnlijk...............
de inspuitdruk is gelijk
de afmetingen zijn gelijk (voor montage)
alleen naald/nozzle formaat is anders.
Dan kun je toch ook nieuwe nozzles in je AJT verstuivers zetten (afgezien van dat sensorprobleem dat de AJT wel heeft en de ACV niet, maar dat kan ook veroorzaakt worden doordat die verstuiver bij de AJT in -als ik me niet vergis- de 5e cilinder zit en bij de ACV in de 4e (oorzaken als koeling, trillingen enz die per cilinder anders zouden kunnen zijn om maar wat vooorbeelden te noemen)
Peter heeft ACV verstuivers gekocht en die daarna alnog moeten laten reviseren. Afgezien van het niet kunnen rijden ten tijde van de revisie had revisie van zijn oude verstuivers met ACV nozzles dus minder gekost waarschijnlijk...............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
goeiedag eem
sensor zit bij mij in de 4de cilinder ajt motor
de sensor is een andere type als die van een acv motor
acv heeft een andere weerstand tov een ajt verschil 10 a 20 ohm
weet niet hoe het manegement hier op reageert
afmetingen zijn het zelfde klopt
openingsdruk is hetzelfde
alleen word er meer ingespoten bij dezelfde druk
bij kleine hoeveelheden maakt het niet uit ik meende 3% vorm van tuning
alleen wordt het niet teveel van het goede
dan zal peter zijn chip moeten aanpassen ofwel een nieuwe tuning
mvg ronald
sensor zit bij mij in de 4de cilinder ajt motor
de sensor is een andere type als die van een acv motor
acv heeft een andere weerstand tov een ajt verschil 10 a 20 ohm
weet niet hoe het manegement hier op reageert
afmetingen zijn het zelfde klopt
openingsdruk is hetzelfde
alleen word er meer ingespoten bij dezelfde druk
bij kleine hoeveelheden maakt het niet uit ik meende 3% vorm van tuning
alleen wordt het niet teveel van het goede
dan zal peter zijn chip moeten aanpassen ofwel een nieuwe tuning
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
Als de sensor anders is is ombouwen met grotere nozzles dus ook nogeens "beter" dan ACV verstuivers erin, toch?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
naar mijn mening wel
wat zijn nou de verschillen van de acv en ajt alleen de motor
als ik peter zijn veranderingen bekijk zijn dit alleen nog de verstuivers en de computer
dus met een acv com zou hij al een acv motor hebben
even de verstuiver in andere gat
zeg het mij als ik wat vergeet
wat zijn nou de verschillen van de acv en ajt alleen de motor
als ik peter zijn veranderingen bekijk zijn dit alleen nog de verstuivers en de computer
dus met een acv com zou hij al een acv motor hebben
even de verstuiver in andere gat
zeg het mij als ik wat vergeet
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
Hoi Peter,
Door je verbouwing naar een intercooler van een 150 pk ben je nogal wat werkruimte tussen motorblok en ventilatorpakket verloren.
Om de inbusboutjes los te krijgen zou het makkelijk zijn als je een 3/8 ratelset hebt met een inbusdop 6 en kniestuk. Al zul je op je gevoel moeten werken.
Frontbalk loshalen en radiatorpakket iets naar voren trekken zou ook extra ruimte geven.
Voor je gloeistiften zul je een lange dop 10 nodig hebben.
Nu nog een ACV motorcomputer op de kop tikken , chippen en je hebt een 130 pk motor. Alle mechanische delen van een AJT en ACV zijn gelijk, op verstuivers en intercooler na.
Het enige wat een probleem kan gaan geven is je versnellingsbak, dat deze het koppel niet aan kan, waardoor je baklagers het gaan begeven.
Succes met je klus.
Chris
Door je verbouwing naar een intercooler van een 150 pk ben je nogal wat werkruimte tussen motorblok en ventilatorpakket verloren.
Om de inbusboutjes los te krijgen zou het makkelijk zijn als je een 3/8 ratelset hebt met een inbusdop 6 en kniestuk. Al zul je op je gevoel moeten werken.
Frontbalk loshalen en radiatorpakket iets naar voren trekken zou ook extra ruimte geven.
Voor je gloeistiften zul je een lange dop 10 nodig hebben.
Nu nog een ACV motorcomputer op de kop tikken , chippen en je hebt een 130 pk motor. Alle mechanische delen van een AJT en ACV zijn gelijk, op verstuivers en intercooler na.
Het enige wat een probleem kan gaan geven is je versnellingsbak, dat deze het koppel niet aan kan, waardoor je baklagers het gaan begeven.
Succes met je klus.
Chris
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
Zo vandaag met frisse moed verder gegaan.
En fris was het toen ik begon, de rijp op de auto..
Ik heb eerst eens in het werkplaats handboek gekeken.
De verstuiverleidingen waren er gisteren al af.
Mijn configuratie: lange neus, 150 pk intercooler blok met lamellen ventilatoren, en climatronic, er is bijna geen sleutel ruimte
Eerst de slotplaat losgemaakt en het hele intercooler blok, inclusief ventilatoren, radiateuren etc naar boven gehaald en op de bumper gezet.
Zelfs de koplampen moeten demonteren ivm de intercooler slangen :alarm
Eerst maar eens met de gloeibougies beginnen, dat is het hardste nodig.
Op cilinder 1 zit hij precies in de hoek, zelfs de stekker eraf halen was geen makkie,
de gloeibougie zit aan de linkerzijde van de verstuiver, en er zit een koelvloeistof sensor in de weg
Bij de 2de cilinder zit hij ook links en kom je er gemakkelijker bij.
Derde cilinder is een makkie,
vierde cilinder gaat ook goed, en bij de 5de cilinder zit er aardig wat in de weg
Mijn broer was ondertussen gekomen,
en bij hem moest er ook nog gesleuteld worden
De verstuivers losmaken gaat prima, behalve de 4de (met sensor) omdat een knuppel van een monteur bij een VW dealer de klembeugel veel te vast gezet had
Met de derde verstuiver eens geprobeerd, beugeltje los is geen probleem.
En dan moet de verstuiver er naar boven uit.
Maar hoe doe je dat zonder speciaal gereedschap want een beetje roteren gaat wel, maar geen beweging in te krijgen naar boven toe (er dus uit)???
De gloeibougies is nog wel te doen, maar de verstuivers hebben we voorlopig even laten zitten.
We hebben bij mijn broer (Golf 4) de stabilisatorstang rubbers vervangen (ook een K#T-werk)
En nu slaap ik bijna achter de PC..
Oja en origineel zat er Beru in
En fris was het toen ik begon, de rijp op de auto..
Ik heb eerst eens in het werkplaats handboek gekeken.
De verstuiverleidingen waren er gisteren al af.
Mijn configuratie: lange neus, 150 pk intercooler blok met lamellen ventilatoren, en climatronic, er is bijna geen sleutel ruimte
Eerst de slotplaat losgemaakt en het hele intercooler blok, inclusief ventilatoren, radiateuren etc naar boven gehaald en op de bumper gezet.
Zelfs de koplampen moeten demonteren ivm de intercooler slangen :alarm
Eerst maar eens met de gloeibougies beginnen, dat is het hardste nodig.
Op cilinder 1 zit hij precies in de hoek, zelfs de stekker eraf halen was geen makkie,
de gloeibougie zit aan de linkerzijde van de verstuiver, en er zit een koelvloeistof sensor in de weg
Bij de 2de cilinder zit hij ook links en kom je er gemakkelijker bij.
Derde cilinder is een makkie,
vierde cilinder gaat ook goed, en bij de 5de cilinder zit er aardig wat in de weg
Mijn broer was ondertussen gekomen,
en bij hem moest er ook nog gesleuteld worden
De verstuivers losmaken gaat prima, behalve de 4de (met sensor) omdat een knuppel van een monteur bij een VW dealer de klembeugel veel te vast gezet had
Met de derde verstuiver eens geprobeerd, beugeltje los is geen probleem.
En dan moet de verstuiver er naar boven uit.
Maar hoe doe je dat zonder speciaal gereedschap want een beetje roteren gaat wel, maar geen beweging in te krijgen naar boven toe (er dus uit)???
De gloeibougies is nog wel te doen, maar de verstuivers hebben we voorlopig even laten zitten.
We hebben bij mijn broer (Golf 4) de stabilisatorstang rubbers vervangen (ook een K#T-werk)
En nu slaap ik bijna achter de PC..
Oja en origineel zat er Beru in
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
Als je de beugels opgelost hebt, beugels laten zitten en de inbusbouten er nog een stuk in, je motor starten.Door de drukopbouw worden de verstuivers uit de zitting gedrukt.Waarschijnlijk als je nu de inbusbouten er volledig uithaalt en de beugel verwijderd, kun je de verstuivers eruit trekken.Succes Chris
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: verstuivers en gloeibougies vervangen
bah gadver heb nou eenmaal een hekel aan beru
maarja jij hebt er voor gekozen
ik heb ze vervangen door bosch 12 euro per stuk
cilinder 2 en 5 zijn bij mij de moeilijkste en voor 4 heb ik de verstuiver leiding ook los gehad
cilinder 2 kwam ik het probleem met de blauwe sensor tegen
de rest ging vrijwel gemakkelijk
is er voor de verstuiver een verstuivertrekker nodig?
hij zou echter gewoon los moeten gaan volgens mij maarja
veel succes nog
mvg ronald
maarja jij hebt er voor gekozen
ik heb ze vervangen door bosch 12 euro per stuk
cilinder 2 en 5 zijn bij mij de moeilijkste en voor 4 heb ik de verstuiver leiding ook los gehad
cilinder 2 kwam ik het probleem met de blauwe sensor tegen
de rest ging vrijwel gemakkelijk
is er voor de verstuiver een verstuivertrekker nodig?
hij zou echter gewoon los moeten gaan volgens mij maarja
veel succes nog
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound