Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

knipperd olielampje vanaf 3000rpm

vragen over de T4
Plaats reactie
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

knipperd olielampje vanaf 3000rpm

Bericht door arjantdi »

ik heb met mn bus het volgende probleem:
het olielampje gaat rustig knipperen (constante freqentie)
maar dat is alleen als ik hem boven de pak hem beet 3000 a 3500rpm rijd, of onbelast gas intrap
het lampje blijft daarna knipperen en gaat ook niet meer uit, tenzij ik de motor aan en uit zet, dan herhaald het verhaaltje zich weer.
mn toerenteller doet het probleemloos, verder heb ik geen electrische storingen (naar mijn weten)
en ik heb 2 accu's

nu heb ik hier al ouwe posts gelezen en daar bleek het de dynamo te zijn, of koolborstels, maar in dat geval deed de toerenteller het niet?

ik heb een 98er 2.5tdi 102pk lwb
alvast bedankt!
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: knipperd olielampje vanaf 3000rpm

Bericht door bartt4 »

Mischien olie sensor onder op je carter?
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: knipperd olielampje vanaf 3000rpm

Bericht door Wim T4 935 »

Kan bij mijn weten meerdere oorzaken hebben. Ik zou de storingen uitlezen met VAG-COM en op basis van de foutcodes verder gaan werken.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: knipperd olielampje vanaf 3000rpm

Bericht door Roger B. (11)61 »

knippert het lampje alleen of piept er ook een piepertje (heeft een 98 er dat piepje ook??)

kan je sensor voor oliedruk boven 3000 toeren zijn, vooraan op je motorblok (van onderaf relatief eenvoudig te bereiken zitten twee druksensoren voor oliedruk, eentje voor de druk bij stationair en lage toeren, en eentje die een (iets hogere dan de andere) druk controleert bij toerentallen boven 3000 toeren.

Als deze tweede alarm gegeven heeft blijft dat doorklinken/knipperen tot de auto van contact geweest is, ook als je weer onder het kritische toerental komt.

Uiteraard kan het ook zijn dat je oliedruk inderdaad te laag is (maar dat komt niet zo vaak voor) Even niet mee rijden tot het opgelost is en je weet dat er niets echt mis is.

Een sensor kost meen ik 23 euro en is vrij simpel om te vervangen.

Ik heb het twee keer gehad in 3 maanden tijd, omdat ik de tweede keer erg snel vond, en gepaard ging met eenmalig afslaan van de motor (daarna oliedrukfout) ben ik gaan zoeken en toevalligerwijs erachter gekomen dat er wat draadisolatie afgebrokkeld was van diverse draden in de flexibele buit onderlangs het blok (olie en hitte over een periode van max 12 jaar) als de sensor aansluiting contact maakt met massa gaat de sensor stuk blijkbaar (en slaat de motor af (als de zelfde kabels als bij mij contact met elkaar maken)

Na opnieuw isoleren van de betreffende draden was meteen ook een tweetal andere problemen opgelost (vage storing in ECU en af en toe onregelmatig lopen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie