Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

besluit

vragen over de T4
Plaats reactie
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

besluit

Bericht door Rico »

Hi,

Wie m'n posting in het T5-forum gevolgd heeft heeft gelezen dat m'n vrouw en ik zaten te denken aan een andere auto. Een proefrit met een T5 viel echter wat tegen, en prijstechnisch zijn de Peugeot Expert-achtigen nog niet zo bijster interessant. Het nieuwe model is nog te kort op de markt.

Dus hebben we besloten dat zolang m'n vrouw nog mobiel genoeg is om in de T4 te klimmen we deze auto nog zeker 2 of 3 jaar blijven door rijden. Waarom? Gewoon omdattie lekker rijdt en we hebben er nog heel erg weinig onkosten aan gehad. Alleen maar twee sensoren stuk, een kapotte uitlaat, en pas een kapotte accu. Niks bijzonders dus.

En als m'n vrouw dan minder mobiel wordt, dan kijken we op dat moment wel. Dan besluiten we op dat moment wel wat we doen. Als we dan kiezen voor een aanpassing die over te zetten is van de ene op de andere auto, dan is ook aanpassen van de T4 nog een optie omdat we dan later het toch ook weer mee kunnen nemen naar een andere bus toe.

Kortom, we blijven nog ff lekker T-vieren!! Rond april de motor "verwennen" met een nieuwe distributieriem, andere bandjes er onder en hij is helemaal klaar voor de komende jaren. En heel misschien, daar moet ik nog even over nadenken, laat ik nog even airride op de achteras monteren. Dan kan ik de oprijplaten een heel eind inkorten en van aluminium laten maken, dat scheelt me weer in de rug :gekte Zaterdag ga ik daarvoor even bij BSS buurten.

:driveT4

Rico
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: besluit

Bericht door doka Rick »

Dag Rico,

Als je eens een luchtgeveerde T4 wilt bekijken, hoef je niet eens zo ver van huis. Onder mijn Pick-up zit ook luchtvering. Deze kun je laten zakkken en heffen en zo gauw je de handrem eraf zet ( met het contact ingeschakeld) gaat de achteras weer naar rijhoogte, volledig automatisch.

Het systeem dat ik onder de auto heb regelt ook de remdruk op de achteras. Bij een schroefgeveerde T4 wordt de remkracht regelaar (ALR) mbv veren geregeld, bij meer belading zakt de auto verder door>> hierdoor worden de veren aangetrokken en gaat de remdruk bij de achteras omhoog. Als je met luchtvering hebt de automatisch de rijhoogte regelt zou je altijd de zelfde remdruk hebben; dat betekent weer dat bij een lichte auto de remdruk en bij een zware auto de remdruk te laag. Bij mijn auto wordt de remdruk dus steeds aangepast en dat is wat je wilt.

Ik woon in Lochem, dus als je interresse hebt, laat het maar weten.

Groeten Rick
propje
Berichten: 296
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: besluit

Bericht door propje »

ik ben benieuwd wat er tegen viel aan de proefrit.
in een T5.
Je maakt me nieuwsgierig.
Vertel vertel vertel.
aju Propje
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: besluit

Bericht door Rico »

@ Rick, bij wie heb jij het laten monteren?

@ Propje: Het was een lange T5, 130 pk. Wat me opviel was dat de auto log overkomt. Ook lukte het me niet om een goeie zitpositie te vinden. Tel daarbij op dat de auto van binnen, vooral het dashboard, aardig beschadigd waren, dus niet gekocht. Maarrrr, ik moet bekennen dat het me toch niet helemaal lekker zat, het verbaasde me dat een T5 me tegen viel. Dus gister met een korte T5 130 pk (gechipt naar 170) met automaat gereden. Man, wat een wereld van verschil met die andere T5! Rijdt net zo makkelijk als m'n huidige T4, en wat een snelle wagen! Pfoei! En heerlijk hoor, zo'n zutomaat. Ik heb ook wat meer tijd genomen om een goeie zithouding te vinden. En dat is gelukt. Jammer genoeg kon ik het met de verkoper niet over de prijs eens worden waardoor de auto boven budget was. Maar ik weet nu wel dat ik over een jaartje of zo toch gericht naar een korte T5-automaat ga kijken. Zo zie je maar, een mens kan van gedachte veranderen he.....
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: besluit

Bericht door doka Rick »

Dag Rico,

De luchtvering heb ik zelf gemonteerd. Ik werk bij VB-airsuspension in Varsseveld en doe samen met 6 collega's de techniek, waar ik verantwoordelijk voor ben. Als je dan zoals ik een camper unit wilt vervoeren, dan is een volledige luchtvering natuurlijk ideaal. Ik rij bijna het hele jaar zonder lading en dan zijn verzwaarde schroefvering een groot nadeel. Met de luchtvering heb ik nu een soepele vering voor het dagelijks gebruik en een stevige vering als de camper er op staat ( stond want vanwege de gezins uitbreiding is de camper unit verruild voor een caravan). Een ander voordeel is dat de auto bij de achteras zo'n 10cm zakt en heft vanuit de rijstand, dat maakte de camper er op en af zetten makkelijker.

Bij mijn auto heb ik achter een ø26mm stabilisator en voor een zwaardere stabilisator gemonteerd. Rondom heb ik de schokdempers gewisseld voor Koni's. Mijn auto heb ik aangepast voor een grotere stabiliteit en niet speciaal voor comfort. Toch is de auto fijner als zonder de aanpassingen.

De luchtvering kan ook gemaakt worden voor comfort door; andere soort kelken (vorm en diameter) en een lichtere setting van de demper.

Als je interesse hebt laat je het maar weten.

Groeten RIck
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: besluit

Bericht door Rico »

Hi Rick,

Ah! Je werkt bij VB! Toevallig had ik die vorige week gebeld over luchtvering op de T4. Ik belde eigenlijk voor de coil-air versie, da's eigenlijk een hulpluchtvering, maar hierbij wordt wel de bestaande schroefveer door een balg vervangen. Alleen, ik wil juist dat de auto bij beladen (scootmobiel en rolstoel erin rijden) lager komt te liggen, maar dat kan niet icm met coil-air. Ik zou dan een full-air moeten nemen, maar ja, daar hangt een zeer stevig prijskaartje aan. Voordeel is wel dat het tijdens het rijden als nivoregeling werkt.

Ik ga komende zaterdag bij BSS kijken in Roosendaal. Die bouwen eigenlijk airride-systemen, maar je kunt daar ook een airride systeem krijgen voor alleen de achteras van een T4. In principe dus een coil-air systeem, maar hij kan wel door de knieën achter. Maar wat ik dus wel in de gaten moet houden is die remkrachtbegrenzer begrijp ik. Dus dat ga ik ff aankaarten.

Tevens ga ik dan ook alvast naar de toekomst kijkend navragen bij BSS voor een T5, airride op voor- en achteras. Ik weet niet of je op de nieuwjaarsmeeting was, maar daar stond Brian met z'n Topsun-bus. Erg leuk veersysteem!

Dus als ik nog met luchtveertechnische vragen blijf zitten, dan neem ik even contact met je op.

Trouwens, de foto van je avatar komt me bekend voor! Volgens mij heb ik je op een industrieterrein in Hengelo meerdere keren zien rijden. Bij de Goudstraat (stoplichten bij de Mac in Hengelo-zuid). Het kantoor waar ik toen werkte staat naast die Ferrari-garage (Merkestein). Inmiddels is een deel van ons bedrijf verhuisd naar de campus op Hengelo-Noord. Maar je bakkie van je pickup is nogal opvallend. Gewoon de onderkant van een lange bus?

M'n vrouw en ik hebben in het verleden ook vaak gekeken naar een afzetunit voor een pickup. Maar toch steeds weer gekozen voor een caravan.

Groetjes,

Rico
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: besluit

Bericht door doka Rick »

Dag Rico,

Wat je bij BSS gaat bekijken kan ook met een NivoAir; je kunt de luchtuit de balgen laten opdat de auto zakt en je kunt met behulp van een compressor de balgen weer vullen. Trouwens wij hebben het luchtveersysteem ontwikkeld voor een T5 dat aan de VW fabriek geleverd wordt. dit zowel voor de achteras (2C) en de voor-en achteras (4C).

Kijk rond en laat je goed uitleggen wat men je kan leveren.

Als je vragen hebt mbt luchtvering wil ik je best helpen, geen probleem.

Het pickup bakje wat op mijn auto staat heb ik gemaakt van 3 bestelbussen. Dit waren schade bussen waaruit ik de bruikbare wanden geslepen heb. Deze delen kaal gemaakt en op een kokerframe gelast. In de laadbak zelf is ook het vastzet systeem verwerkt waarmee de camperunit vastgezet werd en nu de bagagekist waaraan de deksel zit. ALs ik een open laadbak nodig heb, kan ik mbv de luchtvering vrij makkelijk de bagagekist op pootjes wegzetten.

Zoals ik al schreef; je woont dicht bij en als je interesse hebt kom je een bak koffie halen.

Groeten Rick
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: besluit

Bericht door doka Rick »

Sorry Rico,

ik heb een foyje gemaakt: ik bedoelde CoilAir i.p.v. NivoAir

Groeten RIck
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: besluit

Bericht door Rico »

Hi Rick,

Huh? Dus de coil-air heeft ook een zakfunctie? Daar heb ik nog specifiek naar gevraagd toen ik een verkopen van VB aan de telefoon had. Maar misschien dacht hij het duurdere Full-air aan me te slijten.....

Ja dat weet ik. VB heeft dat systeem voor VW ontwikkeld. Alleen die prijs..... daar blijf ik van schrikken.

Oh! Dus die kist kan uit je laadbak? Joh, da's handig!

Ik maak binnenkort even een afspraakje met je, want ik wil die luchtvering en die laadbakconstructie weleens even van dichtbij bekijken.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: besluit

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je voor een T5 automaat gaat, lees je dan vooraf wel even heel goed in hierover, ik heb veel probleemberichten gelezen over de T5 automaat... (net als over de T4 automaat trouwens)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: besluit

Bericht door Rico »

Hi Roger,

Ja, ik heb gezien dat er ook bij de T5 problemen zijn met automatische versnellingsbakken. Ik heb daarover al gesproken met de VW-dealer waar m'n T4 in onderhoud is. Daar wordt gezegd dat mits de software-updates van deze bakken zijn uitgevoerd, en ook op tijd, dat er dan weinig problemen mee zijn.

Ondanks dat ik tot dusver alleen nog maar positieve ervaringen heb met deze dealer, ga ik dat toch ook bij meerdere bedrijven verifiëren. Na alle versnellingsbakellende van m'n vorige auto (Opel Vivaro) heb ik namelijk een allergie opgelopen voor versnellingsbakproblemen :nuts . Een automaat is ook een wens, geen eis.

Groet,

Rico
Plaats reactie