Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Remklauw-bouten losmaken

vragen over de T4
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Remklauw-bouten losmaken

Bericht door GerJol 716 »

Harm,
Aan de voorkant zitten deze bouten met 280 Nm vast, en achter met 170 Nm.
Mocht iemand met een luchtsleutel ze al eens flink te vast gezet hebben, kan ik me voorstellen dat je ze niet loskrijgt.
Het mooiste is dus als je over een momentsleutel beschikt om ze op het juiste draaimoment vast te zetten.

P.s. Het imbusboutje in de schijf zit met 10 Nm vast

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Remklauw-bouten losmaken

Bericht door frank884 »

Harm schreef:De ene oplossing werkt niet, ik heb geen schoonmoeder (meer).

Ik had wel een stukje buis over de ringsleutel, echter niet al te lang. Ik zal de komende week een geschikte buis regelen en het nog eens proberen.

Ik had al een assteun onder de ophanging zodat ik flink kracht kon zetten.

De boutkoppen zitten aan de binnenkant. Kun je daar met een luchtsleutel wel bij? (stel dat ik zo'n apparaat zou hebben)
Als je het stuur draait kun je er net met de kleinere luchtsleutel bij
Ik heb het ook geprobeerd met een normale sleutel en een stuk pijp, maar daar zo,n kracht op gezet dat ik twijfelde of ik wel de goede kant op draaide,
naar een kennis van mij gereden met een boerderij en de nodige tools en heel veel kennis
zodat mijn twijfel weg was....
en daar met flink de luchthamer erop ging die wel los.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
VWDion
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 feb 2009, 00:42

Re: Remklauw-bouten losmaken

Bericht door VWDion »

Heb vorige maand ook mijn remblokken voor en achter vervangen, voor ging de remklauw zo los en was het klusje zo geklaard.
Achter was het een iets ander verhaal, flinke pneumatische slagmoersleutel moeten gebruiken.
Hou er trouwens wel rekening mee dat de zuigers van de remklauwen achter niet zomaar terug kunt duwen of persen. Je hebt er een speciaal gereedschap voor nodig om de zuigers al draaiend terug te zetten.
Ik doe dit soort klussen altijd bij een doe het zelf garage, heb dan alle gereedschappen die ik niet zelf heb te leen en er sleutelen in de avonduren altijd een aantal echte automonteurs die niet te flauw zijn om even te helpen en te adviseren. :zwaai :zwaai
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: Remklauw-bouten losmaken

Bericht door arjantdi »

ja die had ik ook heel erg vast zitten.. ik heb een verlengpijp van 1,5 meter en die had ik nodig ook.. en gebruik aub krachtdoppen 6 kant.. niet van die 12kant krengen..
maten zijn idd 18mm achter en 21mm voor
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Remklauw-bouten losmaken

Bericht door koos 890 »

@ VWDion hoezo speciaal gereedschap om de zuiger naar binnen te draaien . Ik gebruik een lijmtang en een sleutel van slijpmachine (om de schijven van de machine los te draaien ) deze past in de gaatjes van de zuiger. Of een waterpomptang maar dan uitkijken voor het rubberen hoesje. Maar op de site van peter 111 staat dit allemaal beschreven.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Remklauw-bouten losmaken

Bericht door Harm »

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb al een paar flinke stukken pijp geregeld zodat ik straks meer kracht kan zetten.

De achterste remblokken heb ik er al in gezet. De truc met het verdraaien van de remcilinder bij het terugdrukken was me bekend, gaat perfect met behulp van een lijmtang en sleutel van de haakse slijper.

Mijn doppen 18 en 21 mm zijn 6-kantig, dus met de krachtoverbrenging zit het wel goed.

Het mooiste zou een slagmoersleutel zijn, heb ik helaas niet ter beschikking.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Remklauw-bouten losmaken

Bericht door bartt4 »

Harm schreef:Bedankt voor alle reacties.

Ik heb al een paar flinke stukken pijp geregeld zodat ik straks meer kracht kan zetten.

De achterste remblokken heb ik er al in gezet. De truc met het verdraaien van de remcilinder bij het terugdrukken was me bekend, gaat perfect met behulp van een lijmtang en sleutel van de haakse slijper.

Mijn doppen 18 en 21 mm zijn 6-kantig, dus met de krachtoverbrenging zit het wel goed.

Het mooiste zou een slagmoersleutel zijn, heb ik helaas niet ter beschikking.

en van te voren aardappeltjes met spinazie eten ( geintjuhhhh) sucses met sleutelen
RUBBEREXPRESS
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: Remklauw-bouten losmaken

Bericht door arjantdi »

vooral rechtsachter is vrij lastig, omdat je hem in de vering trekt. ik heb het volgende gedaan:
de auto op bokken gezet, hoogste stand. daarna de krik onder de verlenging van de sleutel (wringstaaf) gezet, daarna krikken.. als ie dan nog niet wilt pak je een moker type ''de overtuiger'' en dan mep je hem een paar keer op zn kop.. bij mij kwam hij zo los.
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Remklauw-bouten losmaken

Bericht door Harm »

Vandaag de schijfremmen vervangen.
Het loskrijgen van de grote bevestigingsbouten was een anti-climax. Met een lengte buis van 1,5 meter als verlenging geen enkel probleem de bouten te lossen.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Remklauw-bouten losmaken

Bericht door j.d.hukema »

Bij mij zaten ze ook muurvast .Eerst met wd40 ingespoten even laten staan en inderdaad met een extra pijp er op kwam hij toen los koste wel wat kracht.


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Plaats reactie