Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Basisafstelling brandstofpomp ACV

vragen over de T4
Plaats reactie
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Basisafstelling brandstofpomp ACV

Bericht door Peter73 »

Hallo,

Mijn ACV is gechipt. Nu heb ik onlangs de distributieriemen laten vervangen. (dus ook die van de pomp)
Nu heb ik het idee dat ik iets minder vermogen heb dan voorheen. de mechanische afstelling staat correct. De basisafstelling van brandstofpomp staat nu aan de bovengrens van de afstelwaarde. (zoals die in de werkplaatsboeken staat, en via de VAS kast gezien.)
Is het mogelijk dat hier het "verlies" vandaan komt, en moet ik hem meer naar het midden van de waardes afstellen?
Of is het inspuitbegin bij een gechipte versie zoieso anders dan een niet gechipte uitvoering?
Wie weet hier meer van en kan me eea uitleggen?

Bedankt,

Peter
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: Basisafstelling brandstofpomp ACV

Bericht door mevlut »

Nee, de afstelling is niet anders, de timing van de pomp moet ongeveer tussen de 50 en 60 liggen.

Groetjes, Mevlut
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Basisafstelling brandstofpomp ACV

Bericht door Duveltje-77 »

ik zou zelf de timing in de buurt van 60 zetten
zorg wel dat de motor op bedrijfs temp is
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Basisafstelling brandstofpomp ACV

Bericht door Multivan Generation »

Het is inderdaad mogelijk dat het hem in de fijnafstelling zit..
En dat je ervaart dat je iets minder vermogen hebt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Basisafstelling brandstofpomp ACV

Bericht door René »

Ter info:

Er is soms wel wat discussie over wat nu het 'echte', het 'juiste', de 'goede', het 'af-fabriek' tijdstip van inspuiting is. Origineel VAG voorschrift is 'op de blauwe lijn', maar de praktijk heeft uitgewezen dat 'op de groene lijn' (iets vroeger dus) wat soepeler rijdt.
Onze VP TDI's hebben (technisch gezien, en hoofdzakelijk om milieu redenen) standaard een wat late timing. Met andere woorden: er zit bij hoge inspuithoeveelheden nog wat ruimte om vroeger in te spuiten. Maar dit wil dus niet zeggen dat 'vroeger' altijd beter is. Later inspuiten levert vaak een soepeler lopende motor op (minder naggelend karakter) en zal ook iets meer trekkracht leveren, zeker bij lagere inspuithoeveelheden. De moeilijkheid is dus de combinatie van 1) het juiste tijdstip en 2) bij het juiste toerental en 3) de goede inspuithoeveelheid te vinden. Door de pomp vroeger te zetten (richting de groene lijn) kan het zijn dat je aan de onderkant van de timing wat vermogen gaat missen en je er aan de bovenkant iets meer ruimte bij krijgt om meer diesel in te spuiten. Het is dus een compromis tussen 'vroeg' of 'laat' en het is vaak waar jij je persoonlijk het prettigst bij voelt.
Wil je het echt goed doen dan is er eigenlijk maar één oplossing en dat is om naar een tuner te gaan die ook de timing map op de juiste plaatsen aanpast zodat er alleen bij een hoge inspuitvraag ook iets extra wordt vervroegd en niet over de gehele linie zoals je doet door simpelweg de pomp vroeger te zetten.

Zie meer info op Gerrit Speek zijn site

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html

René
Plaats reactie