Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Schamelwagen of gewone aanhanger
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Schamelwagen of gewone aanhanger
Wat zou het verschil zijn tussen beide?
Ik geloof wel dat een schamelwagen minder op je as drukt
maar zou zoiets beter rijden of slingert het mogelijk net zo erg als een gewone aanhanger?
Ik geloof wel dat een schamelwagen minder op je as drukt
maar zou zoiets beter rijden of slingert het mogelijk net zo erg als een gewone aanhanger?
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: Schamelwagen of gewone aanhanger
Waarom zou een gewone aanhanger slingeren?





groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Schamelwagen of gewone aanhanger
Heb je mij wel eens zien rijden met een aanhangerharry t5 191 schreef:Waarom zou een gewone aanhanger slingeren?![]()
![]()
![]()

- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Schamelwagen of gewone aanhanger

Nou ik bedoel eigenlijk,
Als je met een aanhanger wat te hard rijdt gaat het geheel natuurlijk steeds sneller aan de 'slinger'
zou je dit ook hebben met een schamelwagen?
Ook is een schamelwagel wat moeilijker achteruit te sturen maar ik ben gek op uitdagingen

Re: Schamelwagen of gewone aanhanger
ik rij ook regelmatig met autoambulance en een caravan ook al verschillende keren met een schamelwagen gereden met veel gewicht ,maar ik heb de schamelwagen nog nooit aan het slingeren gekregen ,ook niet met hoge snelheid .alleen wat je al zegt het achteruit rijden vergt kunst maar het went .
herman 94 mv highl. 128 kw
herman 94 mv highl. 128 kw
Re: Schamelwagen of gewone aanhanger
een gewone aanhanger(dubbelasser) ligt lekkerder achter je bus dan een schammelwagen, en dan nog het grote probleem!! achteruit rijden ik rij wekelijks 350 kilometer met aanhanger en niks is te moeilijk maar een schamelbak er achter en ik kan niks meer wat een drama man,
ik wens jou sterkte er mee
theo
ik wens jou sterkte er mee
theo
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
- henkiepenkie
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
- Locatie: ruinen
- Contacteer:
Re: Schamelwagen of gewone aanhanger
als je een schamelwagen maar goed belaad, is er niks mis mee.
het grote voordeel van schamelwagens is, dat ze in het algemeen een stuk groter/langer zijn. waardoor je meer (lichte) spullen mee kunt nemen. (bv grote kasten,bankstellen,enz als je gaat emigreren)
groetjes,
henkiepenkie
het grote voordeel van schamelwagens is, dat ze in het algemeen een stuk groter/langer zijn. waardoor je meer (lichte) spullen mee kunt nemen. (bv grote kasten,bankstellen,enz als je gaat emigreren)
groetjes,
henkiepenkie
Re: Schamelwagen of gewone aanhanger
He ik rijd 4 dagen per week met aanhanger in mijn vakanties met een tandemasser caravan.
Met de aanhanger die lekker beladen is, is 140 km per uur geen probleem en kan nog wel harder dus ik weet niet hoe hard jij van plan bent te rijden
.
Met mijn caravan ( 2000kg) rijd ik meestal gewoon 110 a 120 ook geen probleem.
En als we met zijn allen gaan racen dan heb ik er een ambulance achter en ook daar is de 130/140 geen probleem.
En een schamelwagen dat kan allemaal net zo hard alleen is idd het achteruitrijden voor de meeste een probleem zeker omdat je gewent bent als er iets achter zit tegen te sturen hahah zeker de eerste keer kan je lachen.
Succes met de keuze.
Gr ferry
Met de aanhanger die lekker beladen is, is 140 km per uur geen probleem en kan nog wel harder dus ik weet niet hoe hard jij van plan bent te rijden

Met mijn caravan ( 2000kg) rijd ik meestal gewoon 110 a 120 ook geen probleem.
En als we met zijn allen gaan racen dan heb ik er een ambulance achter en ook daar is de 130/140 geen probleem.
En een schamelwagen dat kan allemaal net zo hard alleen is idd het achteruitrijden voor de meeste een probleem zeker omdat je gewent bent als er iets achter zit tegen te sturen hahah zeker de eerste keer kan je lachen.
Succes met de keuze.
Gr ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Schamelwagen of gewone aanhanger
Ik vind een gewone aanhangwagen nogal stuiteren door het gewicht op de kogel.
Misschien dat een schamelwagen daarmee wel wat rustiger erachter hangt omdat je bijna geen kogeldruk hebt.
De bedoeling is de aanhanger te gebruiken voor ritten naar Portugal en terug.
Misschien dat een schamelwagen daarmee wel wat rustiger erachter hangt omdat je bijna geen kogeldruk hebt.
De bedoeling is de aanhanger te gebruiken voor ritten naar Portugal en terug.
Re: Schamelwagen of gewone aanhanger
ligt er ook een btje aan wat je vervoert. Wil je een boel mee zeulen heb je met schamel aanhangers vaak meer keuze omdat die veelal worden gebruikt met zware lasten. Wil je meer als 2,5ton vervoeren ga je met een gewone aanhanger vaak ook al snel naar tridem trailers.
Wel is het idd zo dat een ''gewone'' trailer meer op de auto steunt en met draaien en keren meer van de banden van trailer en auto vraagt omdat dit gaat wringen.
Een kennis van mij zocht een trailer voor vervoer van oa trekkertjes en kleine shoveltjes en kwam dan bij tridem trailers uit of schamel aanhangers. Er waren bijna geen tandem assers die 3,5ton mochten hebben nl. Meeste auto ambulances houden bij 2 tot 2,5 ton ook op.
Maar wat zet je ervoor. Met je MV heb je het hoge gewicht probleem niet zozeer vanwege het max. gewicht van 2,5ton. Met je LC word het een ander verhaal.
Wel is het idd zo dat een ''gewone'' trailer meer op de auto steunt en met draaien en keren meer van de banden van trailer en auto vraagt omdat dit gaat wringen.
Een kennis van mij zocht een trailer voor vervoer van oa trekkertjes en kleine shoveltjes en kwam dan bij tridem trailers uit of schamel aanhangers. Er waren bijna geen tandem assers die 3,5ton mochten hebben nl. Meeste auto ambulances houden bij 2 tot 2,5 ton ook op.
Maar wat zet je ervoor. Met je MV heb je het hoge gewicht probleem niet zozeer vanwege het max. gewicht van 2,5ton. Met je LC word het een ander verhaal.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Re: Schamelwagen of gewone aanhanger
ik vervend schamelaanhanger rijder vind dat een tandem asser niet te vergelijken is met een schamelaanhanger nl
deze is veel stabieler en je kan er ook eeeeerg hard mee rijden
laden is ook geen probleem 75%van het gewicht voor of achter op ook niet
rijd alleen wat slechter hokken is het enige
vandaag nog een vrachtje gedaan 4m hoog 2.2m breed 4.2m lang en zwaar 99.9% rij ik toch niet achter uit
deze is veel stabieler en je kan er ook eeeeerg hard mee rijden
laden is ook geen probleem 75%van het gewicht voor of achter op ook niet
rijd alleen wat slechter hokken is het enige
vandaag nog een vrachtje gedaan 4m hoog 2.2m breed 4.2m lang en zwaar 99.9% rij ik toch niet achter uit
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Schamelwagen of gewone aanhanger
De LC ben ik al iets van 5 weken kwijt. Ik had h'm tegen een boom geparkeerdhendrikus schreef: Maar wat zet je ervoor. Met je MV heb je het hoge gewicht probleem niet zozeer vanwege het max. gewicht van 2,5ton. Met je LC word het een ander verhaal.

Qua trekvermogen mocht deze landcruiser ook 'maar' 2800kg trekken.
De 6cil (70,80,105)mogen 3500 trekken en sommige LC100's(met turbo) staan met 4000kg op kenteken, dat past mij wel

Als ik ooit eens mijn bus kwijt raak dan wil ik een 6cil.LC halen

Maar voorlopig moet ik het met mijn T5 doen, da's ook geen straf, maar toch
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Schamelwagen of gewone aanhanger
Dat lijkt mij dus ook.louella schreef:ik vervend schamelaanhanger rijder vind dat een tandem asser niet te vergelijken is met een schamelaanhanger nl
deze is veel stabieler en je kan er ook eeeeerg hard mee rijden
laden is ook geen probleem 75%van het gewicht voor of achter op ook niet
rijd alleen wat slechter hokken is het enige
vandaag nog een vrachtje gedaan 4m hoog 2.2m breed 4.2m lang en zwaar 99.9% rij ik toch niet achter uit
bij een aanhanger hebje namelijk altijd een staart die heen en weer kan en bij een schamelwagen niet.
dus ook geen mogelijkheid tot slingeren lijkt mij.
Hoe belaad je zo'n schamelwagen het best eigenlijk?
Re: Schamelwagen of gewone aanhanger
Ik rij regelmatig met een autoambulance achter mijn Multivan, da's een tandemasser. Als je hem goed belaadt (ff de kogeldruk meten, je moet het nog net kunnen tillen) kun je er prima 120/130 mee. Dit rijdt super, met de 174 pk en automaat merk je het amper dat er wat achter hangt
.
