Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ter leering ende vermaek!

vragen over de T4
Plaats reactie
Rozwen
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:56
Locatie: Lostanges Frankrijk

Ter leering ende vermaek!

Bericht door Rozwen »

In 1998 kocht ik m'n eerste Transporter, toen nog met die groene tellers. Zeer enthousiast over zijn vlotte rijgedrag en vermogen heb ik er 2,5 jaar mee rondgereden en ruilde hem goed in voor een nieuw type in 2000.

Wat mij direct opviel was dat deze minder power leek te hebben dan de vorige. Niet veel, maar het flitsende was eruit, enigsinds teleurstellend. Ik heb hem om die reden nog eens aan de computer laten hangen (voor 75 gulden dacht ik ) maar alles was in orde zei men. Vanaf dat moment ging ik er maar vanuit dat dit bij het nieuwere type hoorde. (beide T4 75 kW).
Verder keurig om de 30.000 de beurten.

Nu in 2009 heb ik m'n 120.000 km beurt gehad, het bekende werk alle snaren, waterpomp etc etc. Maar wat blijkt.....?

Nu loopt hij ineens zoals ik mij herinnerde en verwachtte bij aankoop! Het flitsende en gevoel van power is er weer!!!
:jumpklap

Zouden nou al die tijd de kleppen of pomp verkeerd gestaan heen en waarom kon men dat niet meten? :bonk
Zijn er vergelijkbare ervaringen, doe er dan je voordeel mee.

Rob
Laatst gewijzigd door Rozwen op 31 mar 2009, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Ter leering ende vermaek!

Bericht door René »

Wat ik me dan afvraag, waar heeft het dan aan gelegen. Die garage die uitgelezen heeft heeft het mijn inziens niet echt goed gedaan dan volgens mij. Alleen storingen uitlezen dan ben je er nog niet mee.

Ik gok op een verlopen inspuittijdstip.
René
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Ter leering ende vermaek!

Bericht door Wim T4 935 »

Ik ga volledig mee met de optie van het niet optimaal afgestelde inspuittijdstip. Het is overigens een publiek geheim dat deze afstelling af fabriek aan de voorzichtige kant was.

Uitgaande dat deze T4 nieuw is aangeschaft en nu naar 9 jaar op 120.000km staat is de distributie volgens de thans geldende richtlijnen, 90.000 of 6 jaar, VEEL TE LAAT vervangen. Ik zou het de volgende keer toch echt vroeger doen.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Rozwen
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:56
Locatie: Lostanges Frankrijk

Re: Ter leering ende vermaek!

Bericht door Rozwen »

Hó hó.... alles keurig volgens het boekje hoor, 120.00 km. Gedaan door de VW dealer.
Wel piepte bij 60.000 de pompriem en die is toen ook al vervangen. Maar daarna in vermogen geen verandering bespeurt.
Bij 120.000 dus volgens de voorschriften distributie-, pomp- (opnieuw) en dynamosnaar.

Juist daarom zo gek! Loopt nu als een trein! :ikrij

Wat kan dat nou zijn, inspuitmoment heb ik ook al gedacht, is dat niet te zien op de computer dan. En zou dat bij de snaarwissel bij 60.00 km niet ontdekt zijn?

Vreemd hoor.

edit: ik lees nu vervangen na 6 jaar...! Ja da's waar natuurlijk, niet aan gedacht warempel :ie
Laatst gewijzigd door Rozwen op 31 mar 2009, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
multivan_rob
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
Locatie: Amersfoort

Re: Ter leering ende vermaek!

Bericht door multivan_rob »

heb je nu ook een gunstiger verbruik, een goed lopende motor zou in principe ook zuiniger kunnen zijn dan een motor die niet goed loopt?


Groet :jumpklap
T5 1,9 Tdi en wel zwart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ter leering ende vermaek!

Bericht door Multivan Generation »

er zit nog een verschil tussen de 2 bouwjaren.
De eerste heeft een oudere motorcomputer als de nieuwere.
Hierdoor kan het lijken of de oudere T4 wat bruter overkomt,
terwijl de nieuwere wat "smoother" overkomt..

Ook terugpakken van de ingestelde snelheid bij cruisecontrol is bij de latere wat netter..

Dat verlopen inspuittijdstip geloof ik direct :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Rozwen
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:56
Locatie: Lostanges Frankrijk

Re: Ter leering ende vermaek!

Bericht door Rozwen »

Dat verlopen van het inspuitmoment is al eerder aangehaald ja, maar ik kocht hem nieuw en merkte eigenlijk gelijk al het verschil.
Nieuw gekocht kan hij natuurlijk niet verlopen zijn dus was het wellicht af fabriek al niet goed ingesteld..., kan natuurlijk.
Bij die 8 bits management was het gas idd eerder/hoger. Maar nu was die gewoon trager.

Blijft vreemd dat zoiets niet te controlleren valt, ik had het gelijk al aangegeven bij de eerste service beurt maar na de computer controlle was alles in orde zei men, wat moet je dan.

Maar goed...... m'n gevoel was toch wel goed dus, da's ook wat waard. :lach
En zuiniger is die nu zeker ook, binnenkort naar Frankrijk dan weet ik het precies.

Maar hoeveel transporters rijden er rond zo zonder het te weten.
Voortaan maar eerst op de testbank?
Plaats reactie