Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Paar vraagjes

vragen over de T4
Plaats reactie
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Paar vraagjes

Bericht door koos 890 »

Koppeling: een hoop toeren en geen snelheid vermeerdering = een versleten koppeling of je voet van het pendaal halen
vermogen : egr afdoppen / K&N luchtfilter plaatsen / kat vervanger (uitlaat) plaatsen of het vermogen opschroeven ( specialistisch werkje )
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
JAN 751
Berichten: 201
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:22
Locatie: Stede Broec

Re: Paar vraagjes

Bericht door JAN 751 »

Om meer power uit een 19 TD te halen zou je even kontact op kunnen nemen met
DE RINGSLEUTEL uit Hoogkarspel,die heeft dat al voor meer weetjewellers gedaan en die waren er zeer tevreden mee. Heeft ook een website ff zoeken.

Groet Jan :zwaai
Rozwen
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:56
Locatie: Lostanges Frankrijk

Re: Paar vraagjes

Bericht door Rozwen »

Het schudden lijkt erg veel op een natte koppeling van de olie.
Lekkage dus langs de keerring misschien?
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Paar vraagjes

Bericht door bartt4 »

Heb je een kabel of hydraulische koppelings hevel? hydraulisch kan er lucht in je systeem zitten. Kabel is zelf stellend koppeling kan versleten zijn maar kabel kan ook niet goed meer stellen. Op te lossen door een andere kabel van golf 3 er op te zetten die je zelf moet stellen. Of inderdaad koppeling versleten of olie op je platen (krukaskering lek)
Olie sproeien : Kun je wat duidelijker aan geven waar je de nevel ziet?
Kan zijn dat je carter ontluchtings slangetje is door gesleten Heb ik zelf ook eens gehad. motor ooklast van veel carter druk? (testen door olie dop er af te halen en dan hand op het gat houden. Beetje druk is normaal.

Meer vermogen: Interkoeler monteren, Brandstof pomp iets op draaien (roetstop), Kattalysator er tussen uit halen, wastegate iets korter maken, egr afdoppen En belangrijkste een extra olie koeler monteren. Om de extra warmte op te vangen. rond de 90 pk is betrouwbaar er uit te krijgen. Dan wel olie koeler gebruiken. rond de 80 pk mogelijk zonder olie koeler.

Is her en der wel wat over te vinden bij tips en trucs en andere forum onderwerpen.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Paar vraagjes

Bericht door René »

Schudden van de auto kan (indien aanwezig) ook het twee massa vliegwiel zijn. Met name vanuit stilstand optrekken wil deze problemen geven. Met caravan achter de auto was het bij mij geen rijden vanuit stilstand. (oude 88pk motor)

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Paar vraagjes

Bericht door Multivan Generation »

misschien zit er op de turbo een slang niet helemaal juiste gemonteerd,
of zit er aan de rubberen O-ring die er een beetje als afdichting op de turbo zit, een plat kantje?

Dat had ik destijds ook, totdat René me er op wees dat de O-ring een plat kantje had..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Paar vraagjes

Bericht door ardesch 879 »

Dag Remco,

Een mooie tocht, ik zou toch even het oude Dubrovnik meenemen.
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Paar vraagjes

Bericht door bartt4 »

R.Breebaart schreef:Bedankt voor de reacties!

Bart, bedankt voor je advies wat betreft de koppeling! Volgens mij betreft het bij mijn bus een kabel, ik ga daar z.s.m. naar kijken. Ik heb het sterke voorgevoel dat dat het probleem wel eens zou kunnen zijn.
Het is niet een probleem met een lekke krukaskering.

Direct achter het motorblok, zit aluminiumachtig materiaal (hittewerend materiaal). Op dit materiaal komt de nevel olie terecht, het sproeit, DENK IK, dus tussen het onderblok en de cilinderkop door (langs de koppakking:o).
Kan dit kwaad?
Ik ga je verdere adviezen/kennis wat dit betreft ook maar eens testen/bekijken.

Voor een intercooler ben ik ongeveer €200 kwijt?
Klopt het dat ik de roetstop iets moet indraaien terwijl de motor stationair draait? Dit zodat je hoort wat er gaande is?
Wat kost een olie koeler mij?

Als ik de volgende ingrepen toepas:
• EGR afdoppen
• Wastegate inkorten
• Intercooler
• K&N filter
• Brandstofpomp opdraaien
• Kat leeghalen
• Olie koeler
Heb ik dan de 90pk te pakken?
Dit doet niet af aan de levensduur van de motor?

Bedankt!!
Interkoeler sloop mooiste is van t4 2.5 met beetje geluk rond de 150 euro
Zelf heb ik 1 van mb sprinter maar dan moet je meer aanpassen met slangen en leidingen.
Olie koeler rond de 300 heb je een goede met thermostaat. (oude olie filter er af draaien adapter op je filterhuis en daarop nieuw olie filter. En op de adapter komen de leidingen naar je olie radiateur.
Mits je dus een olie koer gebruikt en niet geheel de dag door gast (afbeulen) zal indien je een frisse td hebt hier jaren plezier van hebben.
Mijn eerste bus had dik 4 ton en mijn huidige 330000 toen die plofte( maar dat bleek achteraf oud zeer)
inderdaad is rond de 90 pk op deze manier te doen
Olie lekage op die plek lijkt mij ook van je turbo af te komen mischien je toe of afvoer leiding lek? Inderdaad rubber o ringetje of dergelijke.
Kijk eens goed achter op je turbo.
Roetstop inderdaad iets in draaien doe dit kalm aan steeds kwart slagje. Net zo ver tot je het verschil goed volet maar dat nog niet de gehele bus in rook verdwijnt :gekte :gekte
Koppeling kan dus inderdad aan je zelfstellende kabel liggen maar zou ook versleten kunnen zijn. Hangt af van hoe er met de bus is gereden in het verleden.
Voor verdere vragen betreffende een 1.9 motor kan je altijd vragen Zo door de jaren heen ken ik de meeste problemen wel van deze motoren
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Paar vraagjes

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:misschien zit er op de turbo een slang niet helemaal juiste gemonteerd,
of zit er aan de rubberen O-ring die er een beetje als afdichting op de turbo zit, een plat kantje?

Dat had ik destijds ook, totdat René me er op wees dat de O-ring een plat kantje had..
Hij heeft geen TDI he, dus kan bij hem anders zijn dan bij jouw motor :knipoog

Vooral met het verstellen van de wastegate moet je erg voorzichtig zijn, je maakt daarmee je maximale turbodruk hoger, teveel verstellen levert fors hogere thermische belasting op, met name, je zuigers

De roetstop veranderd niets aan je stationairloop (in elk geval niet zoveel dat je het hoort voordat je veeeeeel te ver bent) dus verdraaien met stationair lopende motor is onzin.
Door het verstellen van de roetstop vergroot je de maximaal ingespoten hoeveelheid brandstof, gevolg is dat ie bij optrekken dus meer gaat roken (dus meer richting afkeur bij roetmeting, eigenlijk dus aan de roetmeter afstellen) maar zeker icm meer turbodruk en intercooler wel ook duidelijke verbetering in het geleverd vermogen,

Alle afstelwerkzaamheden met het oog op vermogensvergroting (turbodruk, brandstofinspuiting en dergelijke) kun je het best laten doen door iemand die weet wat ie doet, en beter nog iemand die MEET wat ie doet. Doe je als leek zoiets op "gevoel" dan heb je redelijk grote kans dat je te ver gaat en de levensduur van je motor (fors) beperkt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
boomingbus01
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 feb 2009, 16:54
Locatie: hutje op de hei

Re: Paar vraagjes

Bericht door boomingbus01 »

Het is mogelijk om de trekkracht aan te passen .
Ik meet op de testbank zodat goed te zien is wat er bijkomt aan vermogen en koppel
+20 Pk en + 45 Nm
Dit zal ook resulteren in een lager brandstof verbruik .
Er kan op gewacht worden , meestal neemt het 2 uur in beslag
kosten zijn 260 euro

dit is bij art chiptuning wat ze precies doen weet ik dus nog niet maar ik ga er zeker verder op door
en er wordt gewerkt op de testbank ook zeer belangrijk vindt ik

gr boomingbus

p.s dit gaat over een 1,9td mischien is het iets voor u om daar is te gaan informeren wat ze ook voor u kunnen betekenen
leef je eigen leven , je leeft maar 1 keer

I LOVE COPS IF THEY LIKE VW DRIVERS
Plaats reactie