PJJ-65535 schreef:
Conclusie: Als ik D+ als stuursignaal wil gebruiken en de draad gaat door de hele wagen, dicht bij de bron (=accu) afzekeren met zekering van een paar ampere.
FOUT
De bron van de D+ (originele bekabeling) is op de dynamo, aansluitng waar "D+" bij staat
Als je de zekering bij de dynamo plaatst moet je dus ook de stroom die in het originele circuit loopt afzekeren en heb je een iets zwaardere zekering nodig (denk dat ie het met 5A ook redt hoor) Zeker je alleen het deel af dat je nu zelf gaat aanleggen, dan de zekering plaatsen waar je de aftakking maakt vanaf de D+-draad. Je zekert dan alleen het nieuwe deel af en hoeft dan dus ook alleen de stuurstroom van je relais af te zekeren, waarschijnlijk is 1A zekering dan al voldoende.
PJJ-65535 schreef:
Als je de leiding ook gebruikt voor het opladen van accu''s zwaarder afzekeren (of speciale aandacht voor kabels en doorvoeren, plaats waar accus staat (onder stoel, etc)
Altijd opletten met doorschuurmogelijkheden van kabels bij doorvoeren en dergelijke.
Als je het op zeker wil spelen aan beide uiteinden van de nieuwe laadstroomkabels een zekering plaatsen (waarschijnlijk koppel je beide pluspolen (via een relais) van originele en nieuwe accu, en moet je bij beide accu's een zekering in de nieuwe draad zetten. Dit om een kortsluitnig naar massa in de verbindingskabel tov beide accu's afgezekerd te hebben. De hoogte van de zekering is afhankelijk van je laadstroom, maar ik denk dat een 100A zekering voor de meeste T4 dynamo's wel voldoende is.
PJJ-65535 schreef:
Vraagje over het vermogensdiagram:
Ik neem aan dat de diverse (rode) lijnen de diverse type generatoren zijn. Hoe weet ik welke type dynamo er in m'n bus zit (T4 88 kw 2002 ACV TDI)
Met dank,
Pieter.
Als je geluk hebt staat er ergens een typeplaatje op je dynamo, anders zou de dealer het je moeten kunnen vertellen lijkt me
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon