Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tweemassavliegwiel kapot? en dan?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door pluuke »

Ik denk dat de klus op zich wel zelf te doen is, meestal kost zoiets alleen heel veel tijd. Je wil dan toch meteen eens alles goed bekijken, komt nog andere dingen tegen, poetst eens het een en ander af etc.
Ideaal is als je nog een vervoersmiddel achter de hand hebt, dan heb je niet echt een deadline en kun je rustig aan het sleutelen.
Enige waar je dan nog tegenop kunt lopen is speciaal gereedschap wat je niet hebt, of "handjes" die je tekortkomt.
Maar dit forum kennende, is een oproep genoeg om zo een paar helpende handen bij elkaar te krijgen.

Blijft dus toch wel een beetje de vraag of je zelf die tijd eraan wil en kunt besteden, als je kijkt wat je echt kwijt bent aan arbeidsloon is het misschien toch beter om door de zure appel heen te bijten.

In jouw geval (waarbij je ook de bak wil opengooien) worden de arbeidskosten idd wel een groot bestanddeel van de hele rekening....
Heb overigens wel eens een bak opengemaakt (van brommers en motoren meerdere) maar was altijd heeeel blij als ie weer in mekaar zat, en dan ook nog bleek te schakelen !!!
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door rick_k »

Al eens een bak van een sloper geprobeerd te bemachtigen?
Als je een bak met een kapot huis kunt krijgen, ken je iig proberen het uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.

Of gewoon een bak van een sloper erachter hangen, maar ja, je weet niet wat er met die bak is gebeurd natuurlijk en het zal aardig aan de prijs zijn.

mvg Rick
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door stijnh »

was maar een grapje

ik zou het ook gerepareerd willen :toppie

succes met de reparatie


ps: er zijn er ook die met een vrachtwagen die niet gesynchroniseerd is kunnen rijden zonder de koppeling te gebruiken
juist vertrekken in 1 en dan op en af schakelen zonder te koppelen, alleen met gas :yes
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

rick_k schreef:Al eens een bak van een sloper geprobeerd te bemachtigen?
mvg Rick
Ja prijs varieert van 600-900 euro (oproepje op onderdelenzoeker.nl geplaatst vorige week, 4 reacties gehad)

en net wat je zegt, voor het zelfde geld is die ook niet goed....

moet ook nog even kijken hoe e.e.a. mee of tegen zit.

Lagers hoor ik nu niets aan, als ik de sychromeschring kan vervangen zonder lagers van de as te moeten trekken (vrees van niet) denk ik dat ik de lagers misschien laat zitten en alleen die ring vervang (ZEKER als uitbouwen van de bak niet tegenvalt, kan ie altijd nog een keer eruit voor verdergaande reparatie als dat nodig is)

Als het uitbouwen van de bak tegen valt ben je al snel geneigd alles te vervangen (mits een beetje betaalbaar) voordat je volgend jaar weer de boel eruit mag lepelen...

Ik heb de bus eigenlijk bijna nooit echt nodig, alleen als ik met de honden ergens heen wil (die passen niet in de MX5)

Werken doe ik met de caddy van de baas (en nee die kan ik niet voor de honden gebruiken omdat ik er niet privé mee mag rijden) en voor de rest hebben we nog de MX5 DUs een beetje inplannen dat je de bus een week of 2, 3 kunt missen en dan moet het te doen zijn :toppie

Vooralsnog eerst even de motorsteunen vervangen, kijken wat dat doet :knipoog
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
kurt
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 feb 2007, 23:00

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door kurt »

roger b / harry


dat trillent optrekken doet die dat alleen met koude motor of maakt het niet of die warm /koud is
want de mijne doet soms met koud en als ik paar kilometer gereden heb doet die het niet

alvast sterkte met je bak...........


mvg KURT
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

trilling bij optrekken doet ie altijd tijdens het opkomen van de koppeling (MITS ie iets beladen is of een aanhanger er achterhangt, of ik sneller wil optrekken)

trilling bij constante snelheid doet ie ALTIJD in het toerengebied van pakweg 1200-2500 toeren ongeveer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rene k
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jul 2007, 20:34

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door rene k »

Roger B. schreef:niet zo moeilijk doen jongens..... met gevoel rijden dan kun je zelfs zonder koppeling schakelen (bij een bak met goede synchromesch ringen) ik kan gewoon met de 3 rijden, en vaak ook zonder tandenpoetsen..... meestal sla ik de 3 gewoon over, gaat ook prima

maar ik rij daardoor wel als enige met de bus, mijn ega wil er daarom niet mee rijden....

Hallo, ik heb het zelfde gehad , problemen met terug schakelen en dan de 3e versnelling die niet wil ,
ik ermee naar de garage , daarna reed ie helemaal niet meer

na demonteren van bak en koppeling blijkt dat van het vliegwiel de tandspieeen er afgesleten zijn.

slijtage aldus de garage , maar ik heb net op 30.000 km geleden (op 190.000 km) er een kompleet nieuwe koppeling inclusief vliegwiel in laten zetten.

dit hoort toch niet zo snel te slijten , ik rijd al 20 jaar en dit is de eerste keer ooit met een koppeling posting.php?mode=quote&f=2&p=114834#
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

welke tandspieen bedoel je precies? (niet dat er ook maar IETS binnen 30.000 versleten mag zijn aan de koppeling)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rene k
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jul 2007, 20:34

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door rene k »

ik bedoel het vliegwiel , dat zit getand om een as , de as is getand het vliegwiel niet meer.

ik heb een en ander destijds bij de dealer laten doen en hoop nu ( binnen de 2 jaar) op garantie
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door bartt4 »

goed betrouwbaar adres voor bak probeer schaap bron joure. niet goed dan goede service. zelf me blok van me bus bij hun gekocht en diverse bakken gehaald. 1 keer vr6 blok voor golf 3 wat mis ging. Daarna de golf door hen opgehaald en door hen een ander blok gemonteerd zonder extra kosten en met voledige garantie.
Kom er graag serieue lui die eigenslijk bijna alles op vw audi skoda en seat wel hebben
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tweemassavliegwiel kapot? en dan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

rene k schreef:ik bedoel het vliegwiel , dat zit getand om een as , de as is getand het vliegwiel niet meer.

ik heb een en ander destijds bij de dealer laten doen en hoop nu ( binnen de 2 jaar) op garantie
om te beginnen waag ik te betwijfelen dat het daadwerkelijk om het vliegwiel gaat.....

Bij mijn weten zit het vliegwiel tegen de flens van de krukas GEBOUT zonder vertanding.
denk dat het dus om de koppelingsplaat en de prise-as van de versnellingsbak gaat. ook dat hoort niet te verslijten, dan moet er (Veel)te veel speling tussen beide gezeten hebben...

twee mogelijkheden, destijds is een verkeerde koppelingsplaat gemonteerd die gewoon te groot was en daardoor afgesleten of er zat teveel speling op en daardoor is de boel uitgeslagen.

Als de prise-as vertanding nog goed is moet er dus alleen een nieuwe koppeling is, anders moet er een nieuwe as in de bak of andere bak op
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie