Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag. (uiteraard zou ik bijna zeggen... )
Ik heb vandaag de "bandbus" (mijn bus dus) uitgeleend aan de gitarist en die merkte op dat bij het hard en kort remmen er een bonk te horen is. Mij is dit ook wel opgevallen destijds maar heb daar nooit iets ernstigs achter gezocht omdat mijn vorige T4 het zelfde euvel had.
Hij vertrouwde het echter niet zo en is samen met een vriend naar een garage gereden en deze vertelde dat het heel goed de bovenste Fusee zou kunnen zijn. (Dit gaan we morgen, als het meezit, bekijken.)
Nu valt het mij we al een tijdje op dat op een klinker weg de rechter voortrein aardig wat lawaai maakt (Ook een zoort bonkend / rammelend geluid.) Zou dit met elkaar te maken kunnen hebben?
Verder vraag ik mij af of het vervangen van de fussee's zelf een beetje te doen is of raden jullie aan dit te laten doen door iemand met verstand van zaken?
Het betreft een T4 2.5 tdi uit oktober 2001. (Kilometerstand 105.000)
Ik heb een vraag. (uiteraard zou ik bijna zeggen... )
Ik heb vandaag de "bandbus" (mijn bus dus) uitgeleend aan de gitarist en die merkte op dat bij het hard en kort remmen er een bonk te horen is. Mij is dit ook wel opgevallen destijds maar heb daar nooit iets ernstigs achter gezocht omdat mijn vorige T4 het zelfde euvel had.
Hij vertrouwde het echter niet zo en is samen met een vriend naar een garage gereden en deze vertelde dat het heel goed de bovenste Fusee zou kunnen zijn. (Dit gaan we morgen, als het meezit, bekijken.)
Nu valt het mij we al een tijdje op dat op een klinker weg de rechter voortrein aardig wat lawaai maakt (Ook een zoort bonkend / rammelend geluid.) Zou dit met elkaar te maken kunnen hebben?
Verder vraag ik mij af of het vervangen van de fussee's zelf een beetje te doen is of raden jullie aan dit te laten doen door iemand met verstand van zaken?
Het betreft een T4 2.5 tdi uit oktober 2001. (Kilometerstand 105.000)
Busje komt zooooo
Re: Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
Onderste fusee is een eitje...de bovenste niet aan beginnen.Zit zeer vast en is zonder het juiste gereedschap en verstand van zaken eigenlijk niet te doen.
grtz.Harry
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
Hoi Harry,
Wederom bedankt!
Maar ehhh, klinkt het probleem zoals ik het beschrijf een beetje als een Fusee probleem of heeft iemand andere suggesties?
Wederom bedankt!
Maar ehhh, klinkt het probleem zoals ik het beschrijf een beetje als een Fusee probleem of heeft iemand andere suggesties?
Busje komt zooooo
- Multivan Generation
- Berichten: 33916
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
zou ook schokdempers kunnen zijn, waarbij het rubber wat uitgesleten is, en je metaal op metaal hoort..
Of het koppelstukje tussen de stabilisatorstang en de arm..
Of het koppelstukje tussen de stabilisatorstang en de arm..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
Het beste is om de auto uit de veren te lichten en alles met een (bijv.)bandenlichter goed op speling controleren.
grtz.Harry
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
Bedankt allemaal!
Vanavond zet ik hem even bij een doe het zelf garage op de brug. (Zo een met van die armen zodat de wielen vrij uit de veren komen te hangen.)
Ik hoop inderdaad op een rubber.
(Wordt vervolgt)
Vanavond zet ik hem even bij een doe het zelf garage op de brug. (Zo een met van die armen zodat de wielen vrij uit de veren komen te hangen.)
Ik hoop inderdaad op een rubber.
(Wordt vervolgt)
Busje komt zooooo
Re: Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
kijk ff naar de dogbones van de stabi stang, die waren bij mij ook rot en na vervanging reed de bus weer als een bijna nieuwe...
Re: Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
Ik had het artikel van Dennis 449 net geprint!Bral schreef:kijk ff naar de dogbones van de stabi stang, die waren bij mij ook rot en na vervanging reed de bus weer als een bijna nieuwe...
Dank voor de tip!!!
Busje komt zooooo
Re: Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
De update:
Heb de bus op de brug gehad (Zo een met van die armen zodat de wielen vrij hangen. Dit gaat net met een verlengde T4) en vervolgens aan beide zijde de wielen verwijderd. Hierna de draagarmen omhooggekrikt en vervolgens met een grote dop ervoor gezorgd dat er geen spanning meer op de draagarmen zat. (Ik weet niet hoe dat heet maar ik heb de dop ergens tussen moeten stoppen waardoor er geen kracht meer uitgeoevend werd op de bovenste fusee.)
Vervolgens alles nagelopen.
Fusee's zijn dik in orde, de rechter "dogbone" van de stabalisator stang heeft wat speling. Dit kan voor bonkende geluiden zorgen bij klinkerwegen enzo (dus die ga ik zeker vervangen) en ik merkte op dat de stuurkogel een klein beetje speling heeft wat mogelijkerwijs de bonk veroorzaakt bij kort remmen. (Met kort bedoel even snel de rem vast / los)
Verder niks om me druk om te maken voorlopig. (Gelukkig maar.) Ik heb de wielen daarna met een momentsleutel, wat een geweldig apparaat trouwens, weer vastgedraait op 180 nm.
Best leuk zelf sleutelen! (Met een beetje hulp hier en daar.)
Heb de bus op de brug gehad (Zo een met van die armen zodat de wielen vrij hangen. Dit gaat net met een verlengde T4) en vervolgens aan beide zijde de wielen verwijderd. Hierna de draagarmen omhooggekrikt en vervolgens met een grote dop ervoor gezorgd dat er geen spanning meer op de draagarmen zat. (Ik weet niet hoe dat heet maar ik heb de dop ergens tussen moeten stoppen waardoor er geen kracht meer uitgeoevend werd op de bovenste fusee.)
Vervolgens alles nagelopen.
Fusee's zijn dik in orde, de rechter "dogbone" van de stabalisator stang heeft wat speling. Dit kan voor bonkende geluiden zorgen bij klinkerwegen enzo (dus die ga ik zeker vervangen) en ik merkte op dat de stuurkogel een klein beetje speling heeft wat mogelijkerwijs de bonk veroorzaakt bij kort remmen. (Met kort bedoel even snel de rem vast / los)
Verder niks om me druk om te maken voorlopig. (Gelukkig maar.) Ik heb de wielen daarna met een momentsleutel, wat een geweldig apparaat trouwens, weer vastgedraait op 180 nm.
Best leuk zelf sleutelen! (Met een beetje hulp hier en daar.)
Busje komt zooooo
- Multivan Generation
- Berichten: 33916
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
Als je de koppelstukjes tussen de stabilisatorstang en de arm..gaat vervangen,
doe dan wel beide zijden, is mijn advies.
Ze zijn even oud he
doe dan wel beide zijden, is mijn advies.
Ze zijn even oud he
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
Had ik al bedacht! Evengoed bedankt!
Busje komt zooooo
Re: Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
je hoeft niet die hele koppelstukken te doen, je kan ook alleen de rubbers doen..
Re: Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
Ik dacht dat de rubbers voor de hulpstangen van de torsiestaaf niet los verkrijgbaar waren??? (Ik zal eens informeren.)
Ik ben namelijk van plan om de rubber ophanging van de torsiestaaf te vervangen (Beide zijden) en tevens de beide hulpstangen van de torsiestaaf. (Het "hondenbot".) Als de rubbertjes van het hondenbot inderdaad los te verkrijgen zijn dat is dit mooi en scheelt het weer centen.
Ik ga wel even mailen naar de dealer.
Heeft iemand trouwens ervaring met het vervangen van stuurkogels? Hier zit namelijk ook een klein beetje speling in. (Misschien doe ik dit alles wel in een keer.)
Ik ben namelijk van plan om de rubber ophanging van de torsiestaaf te vervangen (Beide zijden) en tevens de beide hulpstangen van de torsiestaaf. (Het "hondenbot".) Als de rubbertjes van het hondenbot inderdaad los te verkrijgen zijn dat is dit mooi en scheelt het weer centen.
Ik ga wel even mailen naar de dealer.
Heeft iemand trouwens ervaring met het vervangen van stuurkogels? Hier zit namelijk ook een klein beetje speling in. (Misschien doe ik dit alles wel in een keer.)
Busje komt zooooo
Re: Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
Ik heb die dogbone rubbers bij Brezan besteld...
Stuurkogels mogen voor de apk meen ik 1 mm hebben maar vervangen is ook niet zo'n ramp, alleen willen ze wel eens erg vast zitten, maar je weet het, als het niet lukt pak je een gewoon een grotere hamer...
Stuurkogels mogen voor de apk meen ik 1 mm hebben maar vervangen is ook niet zo'n ramp, alleen willen ze wel eens erg vast zitten, maar je weet het, als het niet lukt pak je een gewoon een grotere hamer...
Re: Bonken bij snel / kort remmen en klinkerweg
Haha! Brezan zit lekker in de buurt!!! Ik ga eens informeren daar! Thanks voor de tip!!!
Busje komt zooooo