Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling slipt ajt

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

koppeling slipt ajt

Bericht door Duveltje-77 »

het is zover de nachtmerry van iedere t4 coureur
de koppeling slaat door met trekken aanhanger bij 2000 rpm
het is een ajt bj 99 gechipt
heeft iemand onderdeel nr s voor een sterke koppeling
mischien een acv koppeling
kom er niet uit wat er bij mij in zit diameter?
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppeling slipt ajt

Bericht door Multivan Generation »

@ Ronald,
lees dit maar eens:
Uit het artikel over motorische tuning:

"LET OP!
Nadat onze drukgroep vervangen was, is er nieuwere informatie naarboven gekomen uit het dealernetwerk Extranet. Deze informatie dateerd van februari 2005 pagina 8(misschien handig als je jouw dealer ermee wilt confronteren). Hierin staat vermeld dat de aanlegdruk van de drukgroep niet voldoende is. Er is geen serie-oplossing voor, daar de auto niet meer geproduceerd wordt. De reparatie-oplossing is het monteren van een verbeterde drukgroep met het Volkswagen artikelnummer: 074.141.035 P . De koppelingsplaat blijft ongewijzigd en ook wordt het tweemassa vliegwiel niet vervangen.

We hebben met die door VW gemodificeerde koppeling gereden in een andere bus, die niet voorzien was van enige tuning. Wat ons opviel is dat die gemodificeerde koppeling inderdaad wat steviger aanvoelt, maar ons inziens niet veel toevoegt. We hebben onze bedenkingen bij de houdbaarheid van ook deze door Volkswagen geleverde koppelingscombinatie.

In Essen op de motorshow hebben we rechtsreeks contact gehad met Sachs race performance! Ze kunnen maken wat de opdrachtgever wil, maar er hangt wel een prijskaartje aan. Voor de 88 pk TDI (basis) hebben ze echter niets in het assortiment, maar kunnen eventueel wel wat maken, tegen een flinke vergoeding uiteraard. Contact opgenomen met een zeer ervaren monteur die wel vaker dit probleem tegenkomt. Er wordt door Sachs een vervangingsset voor de 102 pk TDI geleverd, die zonder problemen ook op een 88 pk TDI past!.

Er zit nu bij ons een nieuwe zwaardere koppeling in die samengesteld is uit meerdere componenten. Een koppelingsplaat van Sachs voor de 102 pk TDI(heavy duty uitvoering), een drukgroep van LUK (voor de 102 pk TDI) met als Sachsnummer: 3082 639 202 en als LUK-nummer: 122 0215 11 (ik denk dat Sachs hem bij LUK inkoopt), en ook een nieuw druklager, je bent dan toch bezig, en voorkomen is beter als genezen; het is de extra kosten waard."


Doe er je voordeel mee.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling slipt ajt

Bericht door Roger B. (11)61 »

weet iemand of het een beetje te doen is om een versnellingsbak van een ACV te demonteren als je geen hefbrug ter beschikking hebt (assteunen wel uiteraard)??
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: koppeling slipt ajt

Bericht door Duveltje-77 »

het zal geen leuke klus worden roger
mijn brug is buiten werking dus zal het ook met assteunen moeten doen
effe on topic
sachs levert het voledige set voor 560 euro
:ie zelfs die van mijn crosser is nog niet zo duur
wat is het verschil van een acv en ajt
diameter?
drukgroep?
lager?
zijn ook mensen die beweren dat het hetzelfde is
heb nog effe tijd
met de bus alleen valt het slippen mee
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33925
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppeling slipt ajt

Bericht door Multivan Generation »

De 102 pk heeft een hydraulisch lager,
de 88 pk heeft een vast lager.

De diameter van de 102 pk koppeling is iets groter, maar hij past netjes in de ruimte van de AJT.

Dus verschillen:
drukgroep is sterker,
druklager
diameter.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: koppeling slipt ajt

Bericht door dennisvt4 »

Roger B. schreef:weet iemand of het een beetje te doen is om een versnellingsbak van een ACV te demonteren als je geen hefbrug ter beschikking hebt (assteunen wel uiteraard)??
deze vraag had ik ook aan de monteur gevraagd die woensdag de bak los gaat halen

hij zei alles kan maar bij een t4 is het gewoon niet leuk, dan kan je beter een mercedus bus hebben daar kan je hem relatief makelijk eraf pakken

daarom begin ik er ook niet zelf aan, ook omdat de ervaring/kennis er niet voldoende is, er waren wel een aantal dingen waar je op moet letten met monteren, dan praat ik wel over de koppeling met 2massa vliegwiel
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koppeling slipt ajt

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:weet iemand of het een beetje te doen is om een versnellingsbak van een ACV te demonteren als je geen hefbrug ter beschikking hebt (assteunen wel uiteraard)??
Ik heb de koppeling van een 2.5TDI (102pk)vorig jaar vervangen zonder hefbrug (dus wel op steuntjes) .
Het is mogelijk , maar het is een stevige klus , die T4 versnellingsbak weegt als lood !
Het is ook héél nipt om de versnellingsbak tussen de motor en de vooras weg te halen , echt millimeter werk , maar voor de ervaren klusser lukt het wel . (Let wel op dat je alle nodige gereedschap bij de hand hebt )
Om de bak terug te monteren moet je zeker met 2 personen zijn , want om die bak omhoog te steken en te centreren op de motor zijn wat spierballen vereist . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: koppeling slipt ajt

Bericht door pluuke »

Pascal-141 schreef:Om de bak terug te monteren moet je zeker met 2 personen zijn , want om die bak omhoog te steken en te centreren op de motor zijn wat spierballen vereist .
En met een motortakel Pascal, kun je daar de klus goed mee klaren ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koppeling slipt ajt

Bericht door Pascal-141 »

pluuke schreef:
Pascal-141 schreef:Om de bak terug te monteren moet je zeker met 2 personen zijn , want om die bak omhoog te steken en te centreren op de motor zijn wat spierballen vereist .
En met een motortakel Pascal, kun je daar de klus goed mee klaren ?
Je kan best langs onder werken , ik heb gewoon een grote rolkrik gebruikt om daar de bak "op te leggen" en zo op hoogte te brengen
Je zou een takel kunnen gebruiken , maar dan moet je de motorkap ook al verwijderen om plaats te hebben voor de takel , en moet je riemen of zo gebruiken rondom de bak om ze op te heffen met de takel .
ik vond de rolkrik toch de makkelijkste oplossing.

Natuurlijk is het nog makkelijker als je een hefbrug ter beschikking hebt , dan kan je de bak in een versnellingsbak krik leggen om omhoog te brengen. Dat is natuurlijk nog even wat makkelijker werken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: koppeling slipt ajt

Bericht door pluuke »

Hm, ja inderdaad.
Als ik met mijn maat aan het Golfje sleutelde, ging hij op zijn rug liggen met de bak op zijn borst. De bouten van de bak stonden dan klaar in hun gaten, koppelingsplaat mooi gecentreerd, en dan op commando HUP, die bak omhoog. (en dan maar hopen dat de prise-as er in 1 keer in schiet)
Afijn, dat zal nu niet meer lukken, de T4 bak is dus niet te tillen, maar zijn buik gaat inmiddels ook niet meer onder een (opgekrikte) golf door !!!! :bifun
De bak op de krik leggen gaat ook goed, alleen zorgen dat ie niet opzij wegkukelt.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: koppeling slipt ajt

Bericht door dennisvt4 »

Afijn, dat zal nu niet meer lukken, de T4 bak is dus niet te tillen, maar zijn buik gaat inmiddels ook niet meer onder een (opgekrikte) golf door !!!! :bifun


gelukkig heb je onder een t4 meer ruimte ! :knipoog :knipoog
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: koppeling slipt ajt

Bericht door Pim 328 »

Motor aan een takel hangen en dan de motor met een spanband naar voren trekken , zit aan de achterkant van je motor ter hoogte van je aandrijfas een gat voor een extra beschermplaat voor je carter (plastic kap die onder je carter hangt) hier de spanband door heen halen en dan deze vast maken aan je sleepoog (voorzijde). Wel via de binnenkant van je bumper deze vastmaken anders heeft je bumper een vreemde vorm nadat je spanning er op zet.

Nu kun je met de spanband je motor naar voren trekken en heb je opeens veel meer ruimte tussen subframe en versnellingsbak.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: koppeling slipt ajt

Bericht door dennisvt4 »

zo mijn koppeling en drukgroep en massa vliegwiel zijn vervangen en het was maximaal benut kwa slijtage. daar voor de garage wou die al bijna niet meer vrijkomen toen die er neer gezet was

en hij rijdt weer super , beter dan ie ooit was sinds ik hem heb, ben de heren monteuren ook dit keer erg dankbaar
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: koppeling slipt ajt

Bericht door Duveltje-77 »

goeiedag eem

effe een overzicht
sachs heefd een setje standaard kost 300 euro standaard zowel 88pk en 102pk zelfde plaat en drukgroep nr vergeleken zijn identiek nr3000829001
sachs sre heefd ook een sport set 590 euro drukplaat en plaat verzwaard voor 88 en 102 pk zou 30% meer aankunnen nr3000829001-s
sachs sre alleen de plaat 350 euro verzwaard met standaard drukgroep 20% meer nr881864 999964
valeo heefd een 4 delig kit inclusief vast vliegwiel voor 600 euro deze zou 405 nm aan kunnen

ik denk dat ik voor een originele drukgroep kies met sre plaat

ps peter mg het sachs nr dat jij opgeeft bestaat niet meer is vervangen door de originele drukgroep met nr3082000476
verbeter mij als ik het fout heb aub
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Plaats reactie