Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zak eens lekker door

vragen over de T4
MEGABrommer
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jan 2009, 13:40

Zak eens lekker door

Bericht door MEGABrommer »

Zomaar een vraagje:
Als onze California (Freestyle 2002 met hefdak) met volle diesel- en watertank op een volledig vlakke ondergrond staat, zakt ie aan de linkerkant wat verder door en staat ie dus scheef. Het verschil is ongeveer 2 centimeter. Waarom is bij deze voertuigen geen rekening gehouden met het feit dat alle zwaardere onderdelen (2e accu, dieseltank, watertanks, gasfles, camperinbouw) zich in de linkerzijde van het voortuig bevinden? Ik zou mij kunnen voorstellen dat dit van invloed is op de rijeigenschappen.

MEGA
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Zak eens lekker door

Bericht door Egbert&Manon »

Ze hebben er rekening mee gehouden dat je schoonmoeder aan de rechterkant gaat zitten :bifun


Sorry!
Ik zou het niet weten, maar ik tref dit ook bij vele bestelwagens aan.
Vaak alleen bestuurder aanwezig, waarbij brandstoftank en accu ook aan die zijde zitten.
Zolang je geen slalomproef uit gaat voeren zal het waarschijnlijk wel meevallen.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2040
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Zak eens lekker door

Bericht door chv »

Daarom zat oorspronkelijk de schoonwatertank (60 liter) ook aan de rechterkant. maar ja dat kostte wel laadruimte achterin, dus vanaf modeljaar '99 verhuisde de schoonwater tank naar links (weliswaar 20 liter/kilo lichter) Verder was er al vanaf modeljaar 96 een kleine gewichtreductie geweest op links door de twee huishoudaccu's van elk 80 ah te vervangen door een huishoudaccu van 140 ah. Maar 't is wel vreemd ja.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Zak eens lekker door

Bericht door harry t5 191 »

Zou je de torsiestang aan de linkervoorkant niet een beetje kunnen opdraaien?

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Zak eens lekker door

Bericht door pluuke »

En achter kun je evt. een vulring plaatsen onder de veer.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: Zak eens lekker door

Bericht door Viking64 »

harry t5 191 schreef:Zou je de torsiestang aan de linkervoorkant niet een beetje kunnen opdraaien?

:wjw :T54LIFE :toppie
Dit is bij mijn vorige transporter ook gedaan.
Verlengd, enkele cabine.
Aan de lange kant stond een kast met materiaal van voor tot achter. Dat weegt natuurlijk veel meer dan dat beetje aan de andere kant.
Daarom ook de linker torsiestang op laten draaien. Kostenloos bij mijn VW dealer (Maas in Nieuwkoop)
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
MEGABrommer
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jan 2009, 13:40

Re: Zak eens lekker door

Bericht door MEGABrommer »

Bedankt voor de tips. Ik ga er werk van maken.
Overigens: mijn schoonmoeder weegt hooguit 65 kilo. Dus dat levert weinig op.
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Zak eens lekker door

Bericht door heartbeat »

Ik had het zelfde maar na dat ik een stabilisator achter heb gemonteerd was dit al voor 80% opgelosd toen de voor storsie stang nog wat bij geregeld nu voor 97% recht
Rob & Lize
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zak eens lekker door

Bericht door Multivan Generation »

pas hier iemand langsgehad met een california freestyle,
verschil tussen links en rechts was ongeveer 2 cm..

Met torsiestaven bezig geweest en 1 mm verschil nog tussen links en rechts..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zak eens lekker door

Bericht door Pascal-141 »

Als de bus in zijn geheel (bvb) 2cm scheef hangt door (vaste)lading die aan 1 kant zit , dan kun je niet zomaar enkel door de torsiestangen vooraan de gehele bus gaan bijregelen omdat je dan enkel vooraan gaat "opkrikken" , en zo door de voorkant omhoog te halen de achterkant uiteindelijk mee laten omhooggaan. Maar zo ga je de bus "torsen" .
Volgens mij is dat dus niet de goeie oplossing , maar wel door vooraan wat bij te regelen en (zoals al eerder werd vermeld) achteraan een opvulring onder de veer te steken. Dan hef je 1 zijde gelijkmatig op , zonder te gaan torsen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Zak eens lekker door

Bericht door repelsteeltje »

ik snap niet, ik heb een geheel originele vw california, staat keurig recht.... (en ja, het is een 2000+ model met de hele handel aan de linker kant)

zouden er bij de scheefstaanders verkeerde veren onder ziten??? die kleurcodes heeft vw er niet voor nope op staan.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Zak eens lekker door

Bericht door pluuke »

Pascal-141 schreef:Als de bus in zijn geheel (bvb) 2cm scheef hangt door (vaste)lading die aan 1 kant zit , dan kun je niet zomaar enkel door de torsiestangen vooraan de gehele bus gaan bijregelen omdat je dan enkel vooraan gaat "opkrikken" , en zo door de voorkant omhoog te halen de achterkant uiteindelijk mee laten omhooggaan. Maar zo ga je de bus "torsen" .
Volgens mij is dat dus niet de goeie oplossing , maar wel door vooraan wat bij te regelen en (zoals al eerder werd vermeld) achteraan een opvulring onder de veer te steken. Dan hef je 1 zijde gelijkmatig op , zonder te gaan torsen.
:toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2373
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Zak eens lekker door

Bericht door spyke »

zal mijn :driveT4 eens op het werk in de werkplaats :werkaanT4 zetten en het verschil gaan meten.
kijk ik ook gelijk ff naar de hoogte van de :driveT4 :wjw
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zak eens lekker door

Bericht door Multivan Generation »

Ik ben het niet met Pascal eens.
Om de heel eenvoudige reden.
Als je een vulring onder de veer plaatst,
dan krijg je een heel andere spanning op die veer, en ook op de andere veer een veranderde spanning.
De achterveren moeten mijns inziens dezelfde spanning krijgen/hebben.
Dit kun je bewerkstelligen door aan de voorzijde met de torsiestaven wat bij te regelen.
De hoogte aan de achterzijde van de veren zou immers even hoog moeten zijn, want die veren zijn universeel.

De torsiestaven onder de auto hebben een verschillende hoek, en ook zul je als je na gaat meten op het draadeind onder de moer,
merken dat er verschil in lengte zit tussen links en rechts.
Als je de hoogte gaat instellen, dan zou je dat moeten doen, met een bestuurder, volle brandstoftank en lege watertank.
Zo rijden namelijk de meeste campers normaal gesproken rond.
Er word water bijgevuld als er gekampeerd gaat worden, beter vers water als dood water..

Een bestuurder, en volle brandstoftank bij elkaar geeft zeker een gewicht van 150 kg, en dat is zeker van invloed op de stand van de auto(links <----> rechts).
Origineel zit er dus eigenlijk maar een stel mogelijkheid en dat is via de torsiemoeren.
Hierdoor kun je de hoogte aan de voorzijde afregelen, en op de achterzijde heeft de hoogte aan de voorzijde ook invloed. En ook kun je daarmee de links/rechts hoogte fijnafstellen.
Ga je nu een vulring/onderlegring maar aan een kant plaatsen, dan zal de bus iets meer naar de andere kant overhangen (aan de achterzijde) en hierdoor zal de sporing, dus het rechtsuitlopen negatief beïnvloed worden. Stel je plaats de vulring/onderlegring aan de linker achterzijde, dan zal de bus een afwijking krijgen naar rechts.
Hoe komt dat is dan de vraag?


Hierbij er van uitgaande dat de ringen aan de bovenzijde van de veren in goede staat is, en geen slijtage vertonen of ingesleten zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: Zak eens lekker door

Bericht door Viking64 »

Even een kleine opmerking over de spanning van veren....

Wat je ook eronder of erboven stopt aan ringen of andere zaken... de spanning van de veer zelf zal nooit veranderen!!
Het enige wat je bereikt is dat de rijhoogte van het voertuig wijzigd. En vul hem niet te veel uit, want dan hou je geen negatieve veerweg meer over.... rij je dan eens door een kuil of oneffenheid in het wegdek dan bungelt dat wiel onder je auto omdat je shock geen uitveer weg meer heeft!

Werk regelmatig met motorfiets veren/schokdempers enzo.... ervaring genoeg en je moest eens weten hoeveel onkunde er over vering en demping bestaat... :muur

Overigens denk ik dat het met het torderen van de hele auto wel meevalt....
Als je links-voor je torsiestang opdraait, zal de veer rechts-achter iets meer voor zijn kiezen krijgen...Da's nou 'n voordeel van rondom onafhankelijke wielophanging.
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
Plaats reactie