Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Climatronic/Aircopomp vraagjes

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Climatronic/Aircopomp vraagjes

Bericht door sgsdebruijn »

Wie kan me even verder helpen.

Mijn Clima koelt niet echt meer, dat wist ik toen ik de bus kocht, deze moet dus in ieder geval bijgevuld worden.
Nu bleek tijdens de grote beurt dat de aircopomp niet 100% dicht meer is.
Zat een heel klein beetje opgedroogde vloeistof op, het is niet zo dat het echt zeiknat is.

Zal ik dit laten maken met lekstop of is dat echt troep voor je leidingen?
Ik heb een TDI van 1996 welke airopomp moet ik hebben want vervangen lijkt me de beste optie maar is ook afhankelijk van de kosten hoeveel arbeid is het vervangen van de pomp?

Ik kan een nieuwe Sanden 7D0 820 805 H kopen voor een nette prijs.

bedankt alvast
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Climatronic/Aircopomp vraagjes

Bericht door Roger B. (11)61 »

Koude middel zie je niet op je pomp, als het residu dat je op je pomp ziet uit je airco komt is het olie.

Een aircosysteem wordt voor het (na)vullen op lekkage gestest, men kan eer een vloeistof in doen waardoor lekkages met een lamp en brilletje op te sporen zijn. Laat eens bij een aircospecialist zo'n lekkagetest doen. Wellicht is het maar een o-ring oid die lek is (pomp vervangen kan altijd nog)

Lek-dichtende toevoegingen zijn vrijwel altijd slecht voor je hele systeem. Zelf zou ik dat er niet in doen (je kiept het er ook niet effe zo in omdat het systeem onder druk staat.

Nu zegt men (maar ik heb ook het ontkennende verhaal gehoord) dat een airco altijd wat druk verliest (7-15% heb ik voorbij horen komen) en je dus eens in de paar jaar sowieso moet bij(laten) vullen.

Zelf zou ik even bij een (auto)aircospecialist langs gaan en lektest/lekzoeken laten doen, dan weet je of er (dure) onderdelen vervangen moeten worden. Tevens kan die geheid een aircopomp voor je auto leveren voor minder dan de hoofdprijs die de dealer er doorgaans voor vraagt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Climatronic/Aircopomp vraagjes

Bericht door sgsdebruijn »

Het zag er een beetje groenig uit, zal het dinsdag even navragen.
Ik ga er dus geen lekdichter in laten gooien, dan krijg ik geheid problemen als ik op vakantie ben ofzo en dat moet je niet hebben.

Als ik nu de clima bij laat vullen kan ik dan later de pomp laten vervangen zonder dat ik hem weer moet laten vullen?

Op MP stond een nieuwe Sanden Aircopomp voor 125 euro, zit daar nog verschil in?
Deze heeft een H op het eind voor een ACV van 96 vond ik een nummer zonder H erachter?!

Ik hoor het graag
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Climatronic/Aircopomp vraagjes

Bericht door Roger B. (11)61 »

groene spul is waarschijnlijk dat fluorescerende lekzoekspul dat vaak erin gedaan wordt om een lekkage te zoeken.

als de pomp vervangen wordt moet het systeem leeg, en daarna dus opnieuw gevuld worden.

geen idee wat voor nummer pomp je moet hebben...

als het een erg kleine lekkage is kun je best een end vooruit met een nieuwe vulling, maar vroeg of laat wordt de druk in het systeem weer te laag.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie