Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zoemend geluid,wiellager stuk ?

vragen over de T4
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door EdwinBk »

Wie heeft er ervaring met het vervangen van "wiellagers ? Ik heb namelijk tijdens het rijden een zoemend geluid links achter.
Hoe hoger de snelheid hoe beter ik het hoor. Na 130 km blijft het geluid hetzelfde, ook als ik de koppeling intrap.
Ik heb nu 235.000 km gereden en ik denk dat mogelijk het wiellager linksachter stuk is.
Wie kan mij iets vertellen over de kosten voor het vervangen van deze lagers (wie weet het type lager)?
Moet ik ze allebei vervangen links en rechts ??
Is dit makkelijk zelf uit te voeren ?
Wie o wie heeft hier ervaring mee ???


Ps, het inbouwen van het luxe kniperlicht volgens de tips and tucs werkt perfect !!
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door Harry 341 »

Als ik zo in de boeken kijk is er nogal wat speciaal gereedschap voor nodig...
Maar wellicht zijn er techneuten die het al eens zelf gedaan hebben.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door René »

Hoe is het met het loopvlak van je band, voelt die mooi rond aan?

Als je met de vlakke hand in de draairichting van het wiel voelt dan moet het loopvlak mooi glad voelen zonder oneffenheden. Indien je nu tegen de draairichting met je hand beweegt en je voelt allemaal `kartels` dan heb je last van cuppende banden. Het loopvlak is onregelmatig en dit hoor je in de auto. Het klinkt dan ook als wiellagers.
Auto vierkant uit laten lijnen en nieuwe banden monteren.

René
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Re: zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door EdwinBk »

Hallo Renee en Harry,
Oke, dan zal ik als eerste maar mijn reserve band monteren links achter. Dit om te kijken of het geluid minder wordt.
Zover ik het kan beoordelen zijn mijn achterbanden niet schuin afgesleten. Er zit nog 4 mm profiel op zonde om deze al te vervangen.Ik heb er wel al -+ 120.000 km mee gereden.
Ik heb gisteren nog 100 km gereden richting Sype om te duiken en hierna mijn achterwielen/lagers gevoeld.Links achter waren ze iets warmer als rechts achter,dit met een maar minimaal verschil.Ik schat de temperatuur op -+ 30 graden.
Ik ga over 2 weken op vakantie en wil wel zeker zijn dat ik onderweg niet stil kom te staan met mijn gezinnetje.
Ik hoop dat ik dit probleem nog kan oplossen voordat ik weg moet.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door René »

Schuin afslijten heeft niets met cuppende banden te maken. En als ze er al 120000km onderzitten, dan vermoed ik dat .......
Als je gewoon je loopvlak voelt dan hoef je niet je band om te wisselen. Je voelt het met de hand meteen hoor wat ik bedoel.

René

"CUPPEN"

Het cuppen, een onregelmatige zaagtandslijtage rond de gehele band op één of beide schouders, is
inmiddels een algemeen bekend probleem. Een band met deze vorm van slijtage geeft ook een bijzonder
naar afrolgeluid dat te vergelijken is met een defect wiellager. Onderstaand zullen wij trachten u meer inzicht
te geven over het ontstaan en het voorkomen hiervan.
De oorzaak
De daadwerkelijke oorzaak is dan ook altijd terug te voeren op de gebruiksomstandigheden. De belangrijkste
factoren in volgorde van gewichtigheid zijn: 1. Uitlijning van het voertuig 2. Bandenspanning 3. Het gebruik 4.
Band keuze

1. Uitlijning
Om een voertuig in het algemeen, met name bij hoge snelheid, een grotere rechtuit stabiliteit te geven zal
een autofabrikant het voertuig op een niet aangedreven achteras meer toespoor geven. Hierdoor zal het
linker achterwiel altijd iets naar rechts willen lopen en het rechter achterwiel naar links. Beide wielen worden
door de carrosserie gedwongen rechtuit te gaan. Het gevolg is dat de band op de schouder welke het meest
belast wordt (binnenste schouder in geval van een negatieve wielvlucht) onregelmatig zal slijten. Wij
adviseren in het algemeen dan ook de sporing en wielvlucht aan te passen en binnen de geadviseerde
fabriekstolerantie zoveel mogelijk richting “nul “ af te stellen.

2. Bandenspanning
Door een lage bandenspanning zal de band meer “doorzakken” en de schouderbelasting groter worden. Dit
zal, in combinatie met een grote toespoor, het zaagtandslijtage proces versnellen. Indien de bandenspanning
daar in tegen wordt verhoogd zullen de schouders worden ontlast. De adviesspanning van een autofabrikant
is per definitie laag omdat men zich meer richt op het comfort van het voertuig dan een gelijkmatig
slijtagepatroon van de band. Wij adviseren dan ook om de kans op een dergelijk klacht te verkleinen de
adviesspanning met 10-15% te verhogen.

3. Gebruik
Het spreekt voor zich dat het gebruik ook een rol speelt. Daar waar een sportieve berijder sneller banden slijt
zal een rustige berijder langer met zijn banden doen. Hierdoor zal de band ook meer gelegenheid krijgen
zaagtandslijtage te ontwikkelen.

4. Band keuze
Indien door ervaring vast is komen te staan dat een voertuig gevoelig is voor cupvorming is het verstandig
voor een profiel te kiezen met gesloten schouders. Door de schouderblokken groter te maken en /of
onderling te verbinden zullen deze bij het afrollen op het wegdek minder bewegen (minder kantelen /stuffen).
Stelling Goodyear Dunlop Tires Nederland BV
De stelling van ons als bandenfabrikant is ; indien een band niet extreem wordt gebruikt, op de juiste
spanning is en exact rechtuit rolt zal deze per definitie gelijkmatig slijten en geen zaagtandslijtage
ontwikkelen.

Conclusie en advies
Het cuppen van banden is dan ook voertuig- en gebruiksgerelateerd en komt bij alle merken en type banden
voor. Met het vervangen van de banden wordt alleen “het gevolg bestreden” het geen van tijdelijk aard zal
zijn. Wij adviseren dan ook gelijktijdig met het vervangen van de banden “de oorzaak” aan te pakken (zie
punten bovenstaand).

Met vriendelijk groet,
GOODYEAR DUNLOP TIRES NEDERLAND BV
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Re: zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door EdwinBk »

Rene, dat is een heel verhaal zeg ! Dank je voor de uitleg.
Morgenvroeg ga ik hiermee aan de gang.
Ik laat het wel weten of het geholpen heeft.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door René »

Oke, prima, maak soms lange verhalen om het duidelijk te omschrijven wat ik bedoel, kan soms iets te ver doorslaan (te weinig vertellen) en belangrijke info achterwege laten die een ander net nodig heeft omdat ie de aansluiting mist van mijn verhaal.

René
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Re: zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door EdwinBk »

Hallo Rene,
Na in totaal 8 keer mijn banden verwisselt te hebben is gebleken dat mijn wiellagers niet stuk zijn.
Het blijkt toch het zogenaamde cupping te zijn zoals jij het beschreven had.
Ik ben blij dat ik nu morgen met een gerust hart op reis kan gaan naar Slovenië.
Dank allen !
Prettige vakantie :ikrij
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door René »

Ik heb zelf twee keer wiellagers laten vervangen wat achteraf onnodig bleek te zijn, de welbekende ezel he.

Mooi dat het opgelost is/wordt.

Rene
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door Multivan Generation »

wat kost wiellagers vervangen René?
Ik heb gehoord dat één wiellager rond de 140 euro per stuk kost.
En hoelang zijn ze er mee bezig?

Klopt dit?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door sgsdebruijn »

Multivan Generation schreef:wat kost wiellagers vervangen René?
Ik heb gehoord dat één wiellager rond de 140 euro per stuk kost.
En hoelang zijn ze er mee bezig?

Klopt dit?
Ik had een adresje waar ik ik de SKG lagers voor mijn mtb wielen en cranks voor heel goedkoop kreeg.
70% op de verkoop adviesprijs. Ga nog eens navragen of ik dat nog kan regelen.
Iemand een idee of er veel evrschillende types van zijn voor de T4 ACV?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door Duveltje-77 »

vooral de vanco 2 cupt erg de vanco 8 is beter
het heeft vooral met de wielstand te maken hoe snel een band cupt
je kunt de banden van links naar rechts wisselen om de 10000 km
om dit tegen te gaan.
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door René »

kosten weet ik niet meer was van een golf 1 waar ik met veel plezier mee reed.

Rene
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door Harry 341 »

Dat kost (bijna) helemaal niks...heb ze gisteren van de kadett vervangen.Is vergelijkbaar met de Golf 1.Ik was voor twee kanten samen 42 euro kwijt.Mag ook wel na 27 jaar.
Denk dat er voor de achterwiellagers van de bus een nulletje bijkomt......
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: zoemend geluid,wiellager stuk ?

Bericht door stijnh »

rond de 100 euro voor een set en veel werk om zelf te doen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie