Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
startproblemen met warme motor
startproblemen met warme motor
Mijn T5 2.5 tdi (bouwjaar 2004) start zonder problemen als hij koud is. Sinds een paar dagen springt hij niet meer aan met warme motor, hoewel de startmotor normaal draait. Als ik dan een kwartier of langer wacht, springt de motor zonder problemen weer aan. Wie weet wat de oorzaak is, of wie heeft dit ook meegemaakt?
Re: startproblemen met warme motor
Ik heb inmiddels navraag gedaan op het Duitse T5-forum "T5-Board". Daar was men van mening dat relais 109 wel eens de boosdoener kon zijn. Dit relais veroorzaakt klaarblijkelijk bij veel TDI's startproblemen. De kwaliteit van de soldeerverbindingen is dermate onder de maat dat er bij hogere temperaturen stroomonderbrekingen ontstaan. Vervangen schijnt dan de oplossing te zijn. Wie heeft hier ervaring mee?
- Rolf T5 54
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
- Locatie: Drenthe!!
Re: startproblemen met warme motor
Dit is erg, heeft vw dan niet geleerd?? Dit relais zat al in de golf 4 en de T4, ik denk dat je hierover ook wel een topic zult vinden...
Ik heb inderdaad een relais 109 gevonden, dit was al 4 jaar terug. Hij zit in de relaiskast die vinden is onder de accu, dus accu uitbouwen en daar is ie...
Suc6
Ik heb even op t4 forum gezocht ;
Er voldeden 107 resultaten aan de zoekterm: relais 109......
Dus kijk even of het gelijk is aan jouw symptomen.. ( of die van jouw wagen ;-)
Ik heb inderdaad een relais 109 gevonden, dit was al 4 jaar terug. Hij zit in de relaiskast die vinden is onder de accu, dus accu uitbouwen en daar is ie...
Suc6
Ik heb even op t4 forum gezocht ;
Er voldeden 107 resultaten aan de zoekterm: relais 109......
Dus kijk even of het gelijk is aan jouw symptomen.. ( of die van jouw wagen ;-)
Re: startproblemen met warme motor
Ik heb inmiddels relais 109 vervangen. Dit heeft echter niet tot de oplossing geleid. Het probleem bleef.
Toen ermee naar de dealer. Die heeft het besturingsssyteem uitgelezen en geen duidelijke storing kunnen vinden. Ze hebben alle massacontacten gecontroleerd op corrosie. Ze bleken allemaal in orde te zijn. Als laatste hebben ze het contactslot gedemonteerd. Het bleek dat de elektrische schakelaar van het contactslot niet goed functioneerde en ze hebben hem vernieuwd. Vooralsnog heb ik geen storing meer gehad.
Dit weekend ga ik mijn T5 uitgebreid uitproberen.
Mocht de storing zich weer voordoen, dan blijft als enige oorzaak nog het motorregelapparaat over. Volgens de chefmonteur komt het wel eens voor dat er slechte soldeerverbindingen op de printplaten zitten. Bij hogere temperaturen kunnen er door uitzetting van de soldeerverbindingen contactstoringen ontstaan.
Als oplossing blijven dan nog twee mogelijkheden: opnieuw solderen of het hele regelapparaat vervangen (1100 euro
).










Als oplossing blijven dan nog twee mogelijkheden: opnieuw solderen of het hele regelapparaat vervangen (1100 euro







- Rolf T5 54
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
- Locatie: Drenthe!!
Re: startproblemen met warme motor
Vaniac, sorry voor jou maar een interessante storing...... Ik hoop dat het hierbij blijft, geeft mij ook een goed gevoel.
Re: startproblemen met warme motor
En ja hoor, het probleem is er nog steeds
Hij weigert bij warme motor nog steeds om aan te springen.
Dan maar weer naar de dealer.





Hij weigert bij warme motor nog steeds om aan te springen.



Dan maar weer naar de dealer.
- Rolf T5 54
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
- Locatie: Drenthe!!
Re: startproblemen met warme motor
Daas nie leuk nie.........
Wat word het nu ? Regelapparaat vervangen ?
Sterkte !!
Wat word het nu ? Regelapparaat vervangen ?
Sterkte !!
Re: startproblemen met warme motor
Bij de dealer zouden ze proberen om via Pon een "leenapparaat" te krijgen zodat we kunnen uitproberen of dat het probleem oplost. Dus afwachten maar weer





Re: startproblemen met warme motor
Inmiddels heb ik een nieuw motorregelapparaat onder de motorkap. De startproblemen zijn vooralsnog opgelost. Ik blijf het maar een vreemde storing vinden. Op de verschillende transporterforums ben ik dit probleem nog niet tegengekomen. Het schijnt dus geen typische storing te zijn. Het heeft wel een flinke bom duiten gekost en ik ben mijn motortuning kwijt (40 pk en 100 Nm minder
). Gelukkig wil de tuner de verloren pk's er weer kostenloos op zetten
:klappen :klappen :klappen .
Ik merk nu weer eens wat tuning toevoegt.









Ik merk nu weer eens wat tuning toevoegt.
Re: startproblemen met warme motor
ik heb het zelfde probleem
het is bij mij ook nog niet opgelost
het is bij mij ook nog niet opgelost
Re: startproblemen met warme motor
Zie ook mijn posting van 30 juli: "motorregelapparaat: verbeterde versie". Ik heb de indruk dat het brandstofverbruik met het nieuwe regelapparaat en de nieuwe software iets is afgenomen :klappen :klappen :klappen .