Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Witte vegen/vlekken op Reflex zilver

vragen over de T5
Plaats reactie
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Witte vegen/vlekken op Reflex zilver

Bericht door Bartacus1 »

Hallo,

Ik heb sinds een half jaar een T5 California in Reflex zilver. Dat is een kleur die nogal vaak voorkomt en ik vroeg me dan ook af of er T5 rijders zijn die op hun lak ook witte vegen of vlekken krijgen?

Deze gaan er bij het wassen van de auto niet af en als je er met een vinger stevig over heen wrijft, dan blijven ze ook zitten.
Met autowas gaan ze er wel af maar dan komen ze enige tijd later weer terug.

Ik had vroeger een rode Mazda MX 5 en die had een beetje hetzelfde probleem. Daar was het de lak die "verkalkte". Bij de T5 zit er echter een blanke laklaag over de kleurlaag en dan lijkt het me niet mogelijk dat daarmee hetzelfde gebeurd.

Iemand enig idee....?

Thnx!

Bart
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Witte vegen/vlekken op Reflex zilver

Bericht door Henk250 »

Het lijkt dat je blanke lak schraal is,of weg,mogelijk door verkeerd poetsen
of polijsten.
Laat een goede spuiter eens kijken.

Succes.

:T54LIFE
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Witte vegen/vlekken op Reflex zilver

Bericht door Jeroen T5 204 »

Lijken mij ook resten van verkeerde auto wax. Je zou kunnen proberen om de lak te kleien. Ik denk dat het in de lak zit.
Lak is poreus en misschien dat de klei het eruit trekt.

Beetje dezelfde waas die je wel eens zit op bumpers als mensen teveel wax gebruikt hebben.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Damy

Re: Witte vegen/vlekken op Reflex zilver

Bericht door Damy »

Jeroen T5 204 schreef:Lijken mij ook resten van verkeerde auto wax. Je zou kunnen proberen om de lak te kleien. Ik denk dat het in de lak zit.
Lak is poreus en misschien dat de klei het eruit trekt.

Beetje dezelfde waas die je wel eens zit op bumpers als mensen teveel wax gebruikt hebben.

Ik lees een Mequiar gebruiker.....topspul he!!! :nuts
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Witte vegen/vlekken op Reflex zilver

Bericht door Kobus »

Het zou kunnen dat er al eens iets is gespoten aan je auto. Je kunt dan bij het spuiten wel eens een schraal stukje lak hebben; het heeft dan nét niet mooi gevloeid. Na het drogen van de lak wordt deze dan plaatselijk met korrel 2000 en 4000 wat gladder geschuurd en vervolgens weer tot hoogglans gepolijst. Wanneer de lak echter nog niet volledig (chemisch) was doorgehard komen deze plekken na enige tijd weer terug. Het poetsmiddel dat op de plekken zat gaat er na een aantal keren wassen af en de plekken worden weer zichtbaar. Een nieuwe poetslaag erover en de plekken zijn weer weg. Een goede spuiter of autopoetser zal dit met een beetje napoetsen/polijsten weer helemaal goed krijgen.

Ik heb met mijn T5 overigens exact hetzelfde, af fabriek. Na een maand of twee kwamen er allerlei poetssporen tevoorschijn. De dealer om een oplossing gevraagd: "kunnen we niks mee, de auto is al 2 maanden oud en we weten niet wat je er mee uitgespookt hebt". En weer bedankt voor de goede service.....
Gelukkig kan ik het zelf ook, en waarschijnlijk beter dan de dealer. Nu nog even de tijd vinden....

@ Jeroen: lak is niet poreus (dan zou de boel wel erg snel gaan roesten), maar heeft wel altijd "spuiteffect" aan de oppervlakte. Dit wordt ook wel "sinasappelhuid" genoemd en komt voor van heel grof tot heel fijn. Met klei (speciale klei....!) kun je wel perfect kleine vervuilingen van het oppervlak halen. Daarna even polijsten en hij is weer geweldig mooi!
stop the rat race
Damy

Re: Witte vegen/vlekken op Reflex zilver

Bericht door Damy »

Ik heb met mijn T5 overigens exact hetzelfde, af fabriek. Na een maand of twee kwamen er allerlei poetssporen tevoorschijn. De dealer om een oplossing gevraagd: "kunnen we niks mee, de auto is al 2 maanden oud en we weten niet wat je er mee uitgespookt hebt". En weer bedankt voor de goede service.....
Gelukkig kan ik het zelf ook, en waarschijnlijk beter dan de dealer. Nu nog even de tijd vinden....


De dealer probeert je te luppen want je hebt 3 jaar lakgarantie elke discussie is uitgesloten!!
BIj mij kwam de "expert" van VW kijken vanuit pon met een speciaal meetapparaat die MU meet (spuitlaag dikte) conclusie mijn wagen kon op kosten van VW worden gespoten.....zei ik toch melde ik alleen bij de "expert" :nuts
Ze proberen altijd eerst onder een claim uit te komen wees voorbereid op dit soort actie's van de dealer/pon lees goed de garantie voorwaarden. :toppie
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Witte vegen/vlekken op Reflex zilver

Bericht door Kobus »

Bij mijn dealer mag je alleen betalen, en vooral nergens om vragen. Ik ben dat zo vreselijk zat dat ik denk: krijg de hik, ik doe het zelf wel. En betalen doe ik voortaan bij een andere garage....
stop the rat race
Damy

Re: Witte vegen/vlekken op Reflex zilver

Bericht door Damy »

Welke dealer is het? :muur
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Witte vegen/vlekken op Reflex zilver

Bericht door Doka Driekus »

Damy schreef:Ik lees een Mequiar gebruiker.....topspul he!!! :nuts
Even offtopic, ik heb ook een assortiment Meguiars producten aangeschaft. Nu ben ik al enige tijd op het web aan het bekijken hoe het één en ander behandeld en/of verwerkt moet worden. Zou er niet een mogelijkheid zijn om voor geïnteresseerde weetjewellers een poetsworkshop te organiseren? Ik heb op het forum gezien dat dit in het verleden ook eens gebeurd is. De mensen van Carclean.nl geven op hun site aan wel workshops voor autoclubs te geven. Ik weet uiteraard niet hoeveel mensen er zich dan minimaal moeten aanmelden en wat de kosten zouden zijn, maar misschien een idee?

Groeten,
Erik
Damy

Re: Witte vegen/vlekken op Reflex zilver

Bericht door Damy »

Op de site van Mequairs staat volgens mij ook een stappenplan werkt simpel dat spul van hun..
Was ook even wezen kijken bij Swissvax...schijnt ook superspul te zijn maar dan in een (veel) hogere prijsklasse en of dat nut heeft met dit weer hier....je kan er nog geen dag van genieten met al die regen....:(
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Witte vegen/vlekken op Reflex zilver

Bericht door Doka Driekus »

Damy schreef:je kan er nog geen dag van genieten met al die regen....:(
Nou, als het water bijna weer van je wagen afspat omdat de lak zo goed behandeld is vindt ik ook genieten :toppie

Groeten,
Erik
Damy

Re: Witte vegen/vlekken op Reflex zilver

Bericht door Damy »

Is ook zo maar vaak krijg je tijdens het rijden iets meer op je auto dab regen......baggerzooi
Plaats reactie